בניסוי הנוכחי נהפוך מים צבועים למים צלולים באמצעות תכונות הטיהור של הפחם.
שימו לב: אין לשתות את המים שטוהרו בניסוי!

ציוד וחומרים

  • 2 כוסות
  • כמה טיפות של צבע מאכל
  • פחמים משומשים ממדורה או ממנגל
  • פטיש
  • משפך
  • שקית
  • נייר סופג
  • כפית

מהלך הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון הבא:

הערה: זה לא נאמר במפורש בסרטון, אבל את הפחם הטחון היטב יש להעביר לכוס עם צבע המאכל. הצבע נספח לפחם - ואז אפשר לסננן את הפחם עם הצבע ולקבל חזרה מים צלולים וחסרי צבע.

הסבר

פחם הוא חומר בעל תכונות מיוחדות. בדרך כלל מייצרים אותו על ידי שריפה חלקית של חומרים או פירוק חומרים בחום ללא נוכחות חמצן. כשעץ נשרף באוויר הוא עובר שריפה מלאה ולכן הפחמן שממנו הוא עשוי מתחמצן לגז של פחמן-דו-חמצני. אבל אם מחממים עץ בכלי סגור או אם מדליקים עץ ואחר כך מכסים אותו בחול שמונע מהחמצן להגיע אליו מתרחש בו תהליך שמכונה פירוליזה, שמפרק אותו ליסודותיו ויוצר ממנו את פחם העץ המוכר לנו. בלשון עממית נאמר שהוא "מתפחם". לא רק עץ אפשר לפחם, אלא גם פלסטיק ואפילו יריעות בד.

המבנה הכימי המדויק של הפחם שנוצר בשיטה הזו אינו ידוע לחלוטין, אבל מה שברור הוא שנוצר מבנה פחמני נקבובי מאוד ("פורוזיבי" בשפה המקצועית) ובעל שטח פנים ענקי. אם מודדים את השטח הכולל של כל הנקבוביות מגלים כי שטח הפנים של הפחם יכול להגיע עד לרמה של 2,500 מטרים רבועים לגרם, כלומר יותר משטחם חמישה מגרשי כדורסל. טחינת הפחם מגדילה עוד יותר את שטח הפנים שלו ומקלה על חומרים אחרים לבוא במגע איתו.


מבנה הנקבוביות והסדקים של פחם פעיל מבעד לעדשת המיקרוסקופ | צילום: Mydriatic ויקיפדיה

בגלל שטח הפנים הנקבובי הענק שלו יש לפחם יכולת יוצאת דופן לספוח חומרים. ספיחה היא תהליך שבו חומר אחד "נדבק" לחומר אחר, בגלל כוחות משיכה בין החומר הנספח לסופח, קצת כמו מים שנספגים במגבת ונשארים צמודים אליה. יכולת הספיחה של פחם חזקה במיוחד ביחס לתרכובות פחמן אחרות אך אינה מוגבלת רק להן. צבעי מאכל הם תרכובות פחמן ולכן הם נספחים לפחם בקלות.

לפחם שמגיע ממדורה יש יכולות ספיחה טובות, אולם המדע גילה שיטות וטיפולים שמגדילים עוד יותר את שטח הפנים שלו. ופחם כזה מכונה 'פחם פעיל' ושטח הפנים שלו מגיע עד כדי אלפי מטרים רבועים לגרם. הוא נמצא בפילטרים לטיהור מים ולטיהור אוויר מכימיקלים, וגם בתרופות נגד גזים במערכת העיכול. אולם חשוב לדייק: אף על פי שהוא מכונה "פילטר'/סנן", הפחם לא פועל בדיוק כמו מסננת, שמפרידה בין חומרים לפי גודלם, אלא פועל כאמור על פי עקרון הספיחה.

כאן אפשר לראות פעולה של פחם פעיל 'מסחרי' - לא ממנגל, באותו ניסוי, והוא עובד מהר ובעוצמה רבה יותר (מתוך תוכנית הטלווזיה 'החפרנים'):

 

מעניין לציין

מתברר שלא רק האדם גילה את יכולות הספיחה של הפחם אלא היו כאלה שעשו את זה הרבה לפניו. קופי קולובוס אדום זנזיברי אוכלים פחם כדי לנטרל רעלים הנמצאים בצמחים שהם אוכלים, וכך הם יכולים להגדיל ולגוון את התפריט שלהם בלי לסבול מכאבי בטן ומהרעלות, כפי שאפשר לראות כאן:

וכאן כשגונבים פחם מעשי ידי אדם:

24 תגובות

  • ברקת חנה

    הניסוי לא הצליח ונשמח אם תוכל בבקשה לעזור לנו להבין למה

    שלום וברכה, ניסינו את הניסוי הזה אך הוא לא הצליח. השתמשנו בפחם ממנגל ובכל החומרים כפי שמתואר בסירטון וברשימת החומרים המפורטת באתר. חזרנו על הניסוי מס' פעמים אך באף אחת מהן הוא לא הצליח. האם תוכל בבקשה להסביר לנו מדוע? הפחמים נלקחו ממנגל שנעשה במקום פתוח. יתכן ופחמים אלו ספגו מי גשמים- האם זה מפריע לתהליך באופן כלשהי? האם יש סיבה אחרת שעשויה להפריע?
    תודה רבה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    סיבות

    היי חנה
    פחמים רטובים בהחלט יכולה להיות סיבה - על הפחמים להיות יבשים לחלוטין. אפשר להרגיש שהפחם הוא קל משקל כדי להעריך רטיבות. אולי גם לא השתמשתם בכמות מספקת או לא טחנתם לאבקה דקה מדי.
    שימי לב שזה ניסוי בשיטה בייתית - ופחם של מנגל משמש רק כתחליף לפחם פעיל מסחרי. הכי טוב לקנות פחם פעיל בצורת אבקה דקה (לא גרגירים) מספק ציוד כימיקלים, אז הניסוי תמיד מצליח בלי תלות בגורמים לא ידועים (לחות בפחם, טחינה לא מספיקה, פחם לא מספיק מופעל וכו'). אולי כבית ספר תוכלו לרכוש משהו מסחרי?

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • בן

    הניסוי לא עובד

    שלום, אני בכיתה ט' ועורך את הניסוי הזה כחלק מפרוייקט חקר.
    השתמשתי בפחם פעיל מקפסולות שקניתי בסופר פארם ובצבעי מאכל שונים על בסיס מים והניסוי לא עובד, המים עוברים לכוס בצבע של צבע המאכ.
    השתמשתי בכמויות שונות של צבע מאכל ובכמויות שונות של פחם פעיל והניסוי עדיין לא עבד.
    יש לך רעיון מה אני יכול לעשות?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    לנסות

    היי בן
    מעניין, בדיוק השבוע קיבלתי מייל ממורה שניסה את הניסוי ושמח להודיע לי שזה עבד לו מצויין.
    הפחם הפעיל צריך להגיע בתור אבקה דקה. איך הוא מגיע בתוך הקפסולות שקנית: כאבקה שחורה או כגרגירים? אם זה גרגירים - זה לא טוב, אתה צריך לטחון את זה לאבקה דקה במכתש ועלי לפני. אני גם לא יודע אם בקפסולות בבתי המרקחת זה לא מכיל אולי חומרים נוספים שמפריעים לתהליך. עדיף לקנות אבקת פחם פעיל מחנויות שמוכרות ציוד וחומרים למעבדות. אז תנסה את זה, תנסה להגדיל כמות. או - שפשוט תנסה כמו בסרטון להשתמש בפחם של מנגל שממש היה במדורה.

    בהצלחה!
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אבי

    סינון אויר באמצעות פחם אקטיבי

    היי אבי,
    רציתי לשאול האם מסנני פחם יכולים לסנן גם כימיקלים באויר שנפלטים ממפעלים (כגון בז"ן)
    תודה רבה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כללית כן

    שלום אבי
    באופן כללי - כן. כאמור פחם פעיל גם מסנן אוויר יעיל ביותר - הוא המסנן במסכות אב"כ. באופן ספציפי כמובן תלוי בגז הנפלט מהמפעל.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • שיר

    האם תיתכן רגישות לפחם פעיל

    שלום, לאחרונה רכשתי בר מים שמחובר לו סנן פחם פעיל. טעם המים ממש טעים לי בהשוואה לטעם של מי הברז אך לאחר כיומיים של שתית מים אלו, הלשון שלי הפכה לשחורה (מומחה לרפואת פה אמר שמדובר בפטרת הפה). לא ברור לי האם זה קרה בעקבות שתית המים. אולי זה רק צרוף מקרים אך יש לי עכשו חשש לשתות מים אלו. האם שמעת על התופעה הזו אצל משתמשי סנן מים עם פחם פעיל? האם זה הגיוני בכלל? יש לציין שהמים ממש צלולים וגם יש נורת UV שמחוברת לבר המים.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    פטרת

    היי שיר
    אני לא מומחה לרפואה, אך אם רופאה מומחית בדקה אותך ואמרה לך שמדובר בפטרת פה - אני סומך עליה לחלוטין, ומכאן שאין זאת רגישות. פטרת זאת פטרייה שהתלבשה לך על הלשון ולא קשורה לרגישות / אלרגיה. אני לא שמעתי על אלרגיה לפחם פעיל, אבל באופן כללי - יכולות להיות אלרגיות לכמעט כל חומר.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אלה

    שאלה חשובה :)

    הדרך הזאת טובה לגבי טיהור מים מזוהמים? אם מטיילים בטבע ורוצים לשתות ממקור מים שיכול להיות מזוהם, הדרך הזאת מכשירה את המים לשתיה אם שמים פחם ממדורה שעשיתי?
    מאמינה שתענו שאי אפשר לסמוך על זה, אם כן אשמח לדעת באיזו דרך לטהר את המים שיהיו ראויים לשתיה ובנוסף אם השיטה של להרתיח את המים יעילה תמיד ובאיזה מקרים אולי אין דרך לטהר מים מסויימים
    תודה רבה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    פתוגנים וכימיקלים

    היי אלה
    מים יכולים להיות מזוהמים 'ביולוגית' - על ידי כל מיני פתוגנים (מחוללי מחלות) למיניהם, החל מעלוקות, דרך טפילים, חיידקים ווירוסים, וגם מזוהמים 'כימית' - חומרים כימיים רעילים. השיטה של הפחם מטפלת בצד הכימי של הזיהום אבל לא יעילה בכלל נגד יצורים ביולוגיים - הם פשוט גדולים מדי מכדי להיתפס בנקבוביות הזעירות שבפחם, ולכן פחם הוא לא שיטה שמכשירה מים בטבע לשתייה.
    הרתחה לעומת זאת - מאוד יעילה נגד פתוגנים, אבל לא יעילה בכלל נגד כימיקלים. את יכולה להרתיח כמה שאת רוצה מים עם ציאניד או עופרת, הם לא 'ימותו' ולא יהרסו בהרתחה.
    עכשיו - תוכלי להגיד - אז שילוב של הרתחה ופחם פעיל - וגם לכך אני לא יכול לערוב, כי הפחם הפעיל לא יעיל לספיחה של כל החומרים - בייחוד לא יעיל נגד מתכות רעילות.
    אגב - בשוק יצא לפני מספר שנים מוצר (הומצא בישראל אם אני לא טועה) שנקרא lifestraw - שזאת מין קשית - עם סננים מיוחדים, מטהרת מים. אפשר לשתות איתה ממקורות מזוהמים ממש, והם טוענים לטיהור מוחלט ללא חשש. באחת ההדגמות שראיתי הם שתו איתה מים מנהר הגנגס המזוהם בהודו - שם גם נזרקות גופות. כך שאת יכולה לרכוש לטיולי טבע מוצר כזה או דומה (אני לא מכיר / קשור / ממליץ על lifestraw - מעבר למה שראיתי בפרסומות של החברה).

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אלה

    תודה רבה!!

    וואו איזה כייף לקבל תשובה כזאת מושקעת ומפורטת שבאמת באמת עוזרת! תודה רבה מאד עזרת לי!! ותודה בכלל על המאמרים החשובים ונוחים לקריאה :)
    מאד מעריכה!!

  • דנה

    הי ניסיתי את הניסוי מספר

    הי ניסיתי את הניסוי מספר פעמים אך לא הצלחתי, השתמשתי עם צבע מאכל על בסיס ג'ל ומפחם שנשרף אך ללא הצלחה, האם זה משנה סוג צבע המאכל??

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    בהחלט משנה

    היי דנה
    זה בהחלט משנה - הג'ל שומר את מולקולות הצבע בתוך ה'מטריצה' של הג'ל (בין המולקולות הארוכות של הג'ל) וכך הוא 'תפוס' ולא באמת זמין לעבור ולהיתפס על ידי הפחם. צריך צבע מאכל נוזלי פשוט. חשוב מאוד גם לטחון את הפחם הרבה מאוד, ותנסי למצוא פחמים שהם קלים יחסית לאחרים, אווריריים יותר.
    בהצלחה!

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • ישראל

    לא מבין - למה לא לשתות את המים המטוהרים?

    אם זה מטוהר, אז זה מטוהר, ואם לא, אז איזה משמעות יש לטיהור המים?!
    תודה רבה מראש על התשובה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    לא אחראי

    היי ישראל
    כמו שאמרתי בסרטון (בזמן 4:45) אני לא ממליץ לשתות את המים כי אני לא יודע מה מקור הפחמן בהם הגולשים משתמשים, וכמה הוא נקי. יכול להיות שזה פחם שהיה במדורה שגם זרקו בה פלסטיק או חומרים רעילים / מלחי מתכות שאחר כך ימסו במים - זה יהיה ממש לא אחראי מצידי לעודד שתייה של מים כאלה. כמו שאני אומר - אם הפחם ממקור מוסמך (פילטר בסגנון 'בריטה' ודומיו, חברת כימיקלים, בית מרקחת) או אפילו מעץ נקי שפיחמת בעצמך בבית בלי שום חומר נוסף - אז אין בעיה (אפילו כדאי) לשתות המים.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • מירב

    אורך החיים של פעילות הפחם הפעיל

    בעקבות הקטע המעניין הגעתי לשאלה מעניינת ששאלו אותי חברים שמתשמשים בהנחת מוטות פחם פעיל בקנקן המים שלהם להסרת טעמים ממי הברז שלהם. ע''פ היצרן יש לרענן את המוטות פעם בחודש ע''י הרתחת המוטות 5 דקות בסיר עם מים, דבר שע''פ האתר שומר את נקבוביות החומר פתוחות. כמו כן ההמלצה היתה להחליף את המוטות לאחר 4 חודשים. מה דעתך על שתי המלצות היצרן האלה? ההגיון שלי אומר שאם הרתחה מפרה את קשרי הספיחה בין הפחם לחומרים שהוא ספח ממי הברז, אפשר להשתמש בהם עוד ועוד. מאידך אולי לא כל החומרים מוסרים בהרתחה, ואולי אף חומר לא מוסר. אשמח לשמוע את דעתך.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    את כתבת את התשובה

    היי מירב
    כללית - תגובת 'ספיחה' היא תגובה הפוכה, ואכן חימום היא דרך לשחרר חומרים ספוחים, לכן הגיוני שהרתחה בסיר עם מים אכן תשחרר חומרים שנספחו על גבי הפחם הפעיל. ומצד שני - אכן הגיוני מה שכתבת שלא כל החומרים מוסרים בהרתחה (כי דרושה טמפרטורה גבוהה יותר), ולכן סביר שעם הזמן צריך להחליף את הפחם הפעיל. בקיצור - מה שכתבת - נכון.
    לגבי פרקי הזמן המדוייקים, הטמפרטורות המדוייקות והחומרים הספוחים המדוייקים - אי אפשר לקבוע בלי מדידה בניסוי, אז כל מה שנשאר זה לסמוך על החברה המייצרת שבדקה את הדברים בעצמה.

    דרך אגב - למי שיש תנור מעבדתי שמחובר למשאבת וואקום, יש אפשרות למחזר את הפחם הפעיל כמה פעמים שרק רוצה. חימום ל 800 מעלות בווקאום כבר לא ישאיר על הפחם שום דבר ספוח... (ואפשר יהיה להשתמש בו שוב כחדש).

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • דניאל מאיר

    פחם פעיל לסינון כלור במי שתיה

    יש לנו סנן פחם פעיל תוצרת ארה"ב, לטיפול בטעם כלור במי שתיה.
    האם הוא סופח מהמים גם מתכות חיוניות כמו מגנזיום או יוד ?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כן ולא

    היי דניאל
    יוד הוא אמנם מינרל חיוני, אבל תיקון לדבריך - הוא לא מתכת. בכל אופן פחם פעיל סופח יוד טוב מאוד!
    הכי טוב מראה עיניים:
    https://www.youtube.com/watch?v=p7-dbot29SE
    לגבי מגנזיום, ושאר מתכות - פחם פעיל באופן כללי לא מצליח לספוח עליו מתכות, גם לא מגנזיום.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אנונימי

    תודה רבה, עזר לי מאוד בהבנה

    תודה רבה, עזר לי מאוד בהבנה בכיתה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    יופי

    אני שמח לשמוע

  • אנונימי

    ללל

    ניסוי מוש מנסה בבית תודה

  • חנית

    הניסוי לא עובד

    היכן ניתן להשיג פחם פעיל שאתו הניסוי בטוח יעבוד?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    בבית מרקחת

    בבתי מרקחת מוכרים קפסולות (נגד גזים במערכת העיכול) המכילות פחם פעיל ואפשר לקנות אותן - לפתוח אותן ולהוציא מהן את הפחם. אכן - בפחם פעיל מסחרי הניסוי עובד בצורה יוצאת דופן. לחלופין - אם יש לך את היכולת הטכנית את יכולה להוציא פחם מפילטר של קנקן סינון מים בייתי (כגון פילטר בריטה), שמכיל כמות גדולה של פחם פעיל.
    אם הניסוי לא עבד לך עם פחם רגיל של מנגל, תנסי לבחור פחם שכבר נשרף במדורה -קל יחסית, ותשדלי לטחון אותו דק עד כמה שאפשר, ופשוט לשים כמות גדולה יותר ממנו.

    בהצלחה!
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע