חוקרים לא מצאו ראיות לתופעות לוואי מזיקות של החיסון, אך כן מצאו ראיות שהוא מונע סרטן

בשנה שעברה התפרסם סיפורה של נערה שלקתה בשיתוק זמן קצר לאחר שהתחסנה נגד נגיף הפפילומה. הדבר גרר דיווחים בכלי תקשורת רבים, שרמזו או אפילו דיווחו במפורש על תופעת לוואי קשות הקשורות לחיסון הזה. הנושא שוב עלה לאחרונה בקרב הורים רבים עם תחילת שנת הלימודים, כשהורים רבים התבקשו לאשר את חיסון ילדיהם בכיתה ח'. אנו סוקרים כאן את הממצאים המדעיים ומציגים את המחקרים הרלוונטיים בתגובה לטיעונים העיקריים שהועלו נגד החיסון.

למה צריך את החיסון?

נגיף הפפילומה גורם ליבלות ודלקות בדרכי המין אצל גברים ונשים ונחשב לגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם. החיסון נגדו ניתן לנערות ונערים בגיל ההתבגרות במטרה למנוע הדבקה במחלה ונשאות וכך לצמצם את התחלואה בסרטן צוואר הרחם.

כדי למנוע הדבקה בנגיף, החיסון ניתן בגיל צעיר, לפני המגע המיני הראשון. קיימים כ-40 מינים שונים של הנגיף והחיסון מגן מארבעת העיקריים שבהם, שאחראים לכ-70 אחוז ממקרי סרטן צוואר הרחם ועלולים לגרום גם לסוגי סרטן נוספים. החיסון עצמו מכיל רק את חלבון המעטפת של הנגיף, ולא את הנגיף עצמו, כך שאין  לו שום יכולת להדביק את המחוסן במחלה או להתרבות. החשיפה למעטפת מלמדת את מערכת החיסון לייצר נוגדנים יעילים נגד הנגיף כדי שבבוא העת תוכל להתמודד עם נגיף חי. אפשר למעשה לומר שמדובר בחיסון נגד סרטן צוואר הרחם – לא פחות.

החיסון יכול להועיל גם לנערים ולגברים, בכך שהוא מונע יבלות באברי המין שעלולות להוביל לסרטן הפין, הלוע ופי הטבעת. וכמובן הוא מונע מהם להדביק בפפילומה את בנות זוגם לעתיד.

תופעות לוואי של החיסון

בעת קבלת חיסון נגד נגיף הפפילומה עלולות להופיע תופעות הלוואי הרגילות של רוב החיסונים, כמו כאבים באזור ההזרקה, אדמומיות, סחרחורת ותחושה רעה. במקרים נדירים תיתכן אלרגיה לאחד מהמרכיבים, ולכן המחוסנים נדרשים להמתין 15 דקות אחרי קבלתו בקופת החולים או ליד האחות.

הועלו טענות שלחיסון יש גם תופעות לוואי קשות כמו שיתוק ומחלות אוטו-אימוניות בהן זאבת או טרשת נפוצה. אף על פי שלא ידוע שום מנגנון שיכול לגרום לתופעות לוואי אלו, הטענה נבדקה בכמה מחקרים, (מעבר לניסויים הקליניים של החיסון). אחד המחקרים עקב אחר 189 אלף נשים במשך 180 יום לאחר שחוסנו. 1,024 מהן חלו במחלות אוטואימוניות, אך לא נמצא קשר בינן לבין החיסון ומדובר באחוז דומה לשכיחות המחלות באוכלוסייה הכללית. כמו כן חלק מהנשים נבדקו באופן פרטני ונשלל כל קשר בין המחלה שלהן לחיסון.

מחקר אחר התמקד בקרוב למיליון נערות וחיפש קשר למחלות אוטואימוניות אחרי מתן החיסון, אך גם הוא לא מצא קשר כזה. בהמשך נערכו עוד מחקרים בסדרי גודל דומים (מיליוני נשים) וגם בהם לא נמצא כל קשר בין החיסון למחלות האלה.

אנשים לוקים במחלות אוטואימוניות או בהפרעות נוירולוגיות קשות כמו שיתוק מסיבות שונות ומשונות. פעמים רבות הן מתפרצות בגיל ההתבגרות, מה שמגדיל את הסבירות שאירוע כזה יתרחש סמוך למתן החיסון נגד נגיף הפפילומה, גם אם בפועל אין כל קשר סיבתי בין הדברים. אמנם בעיני אדם שהיה בריא ולמחרת מתן החיסון מצא את עצמו שוכב במיטה משותק, צירוף המקרים ייראה מוזר, אבל סמיכות זמנים בין אירועים לא מעידה בהכרח שהאחד הוביל לשני. אילו החיסון היה גורם להופעת התסמונות הללו היינו רואים עלייה בשכיחותן באוכלוסייה מחוסנת יחסית לאוכלוסייה לא מחוסנת. בפועל זה לא נצפה.    

ומה אם מדובר בתופעת לוואי נדירה?

החיסון נגד נגיף הפפילומה הוא חיסון צעיר יחסית, שניתן זה כעשור. ייתכן שקיימת תופעת לוואי נדירה במיוחד, או כזאת שמופיעה אצל קבוצה קטנה מאוד של אנשים עם מאפיין מיוחד ולכן לא מתבטאת בסטטיסטיקה. במקרה כזה החשבון פשוט מאוד – איפה הסיכון גבוה יותר: בתופעת לוואי נדירה מאוד, שאין כל ראייה לקיומה, או בסיכון הידוע ללקות בסרטן צוואר הרחם? אמנם גם הסיכון הזה אינו בשמיים, אך הוא גבוה לאין שיעור.

זה באמת מונע סרטן?

כן. נגיף הפפילומה גורם ל-90 אחוז מהתחלואה בסרטן צוואר הרחם. החיסון נמצא יעיל נגד הנגיף, כך שמניעת ההידבקות בו פירושה ירידה ניכרת בסכנה לחלות במחלה.

ראיות לכך יש לא מעט. במחקר שנעשה בדנמרק התברר שהחיסון מפחית ב-40 אחוז את שיעורי הלזיות (נזקים ממוקדים לרקמה) באזור הרחם. בארה"ב נמצא ששיעור ההדבקה בנגיף ירד ב-56 אחוז ובאוסטרליה שיעור הופעת היבלות בדרכי המין ירד ב-60 אחוז אצל מחוסנים. כל אלה קשורים ישירות לסרטן צוואר הרחם. הציפייה היא שבתוך כמה שנים נראה ירידה גם במקרי סרטן צוואר הרחם עצמו.

למה ביפן הפסיקו לחסן?

ביפן בחרו בצעד חריג ויוצא דופן להוציא את החיסון מתכנית חיסוני החובה ב-2013 בעקבות לחץ ציבורי (בניגוד למדינות רבות כמו ישראל, ארה"ב, דנמרק, אוסטרליה, ניו זילנד, אנגליה, אוסטריה ועוד). מבלי להיכנס לנושא קבלת ההחלטות במשרד הבריאות היפני, ששלל חיסונים נוספים וגרם להתפרצות מחודשת של מחלות בנות מניעה, לא נמצא קשר בין החיסון לתופעות הלוואי שיוחסו לו. אבל גם אם נניח שקיים קשר, עדיין מדובר בסיכון כל כך נמוך, סיכון שאינו גבוה מהסיכון הרגיל לחלות באותן מחלות ועל אחת כמה וכמה נמוך משיעור התחלואה בסרטן צוואר הרחם.

מסיכום כל הממצאים עולה שהחיסון נגד נגיף הפפילומה הוא כלי בטוח ויעיל נגד מחלה אכזרית. בבואנו לקבל החלטה בנוגע לבריאות ילדינו עלינו לבדוק מה המחקרים אומרים ולא להסיק מסקנות מרחיקות לכת על סמך מקרים אישיים נקודתיים, קורעי לב ככל שיהיו, שאין לנו כלים לבדוק אותם. אני יודע שכשילדיי יגיעו לגיל המתאים אחסן אותם ללא היסוס, בשביל להגן עליהם ועל בנות זוגם מסרטן צוואר הרחם.

למידע נוסף על החיסון

21 תגובות

  • חגית

    לוסם סיבוני ורובי+ מיה+עוד נערות שהשתתקו

    השתתקו מחיסון הפפילומה- סיכון מול סיכוי קטנציק לחלות + יש בדיקת פאפס שזה מטוש ולא צריך זריקה מסוכנת

  • חגית

    כנסו וראו בעצמכם קשה לצפיה

    https://www.youtube.com/watch?v=jpfGI_qIv3I&ab_channel=%D7%90%D7%9E%D7%A...

  • אלעד

    היי חברים

    רוצה רק להבין: החיסון הזה נבדק כמו שצריך לפני שאושר?
    לא בטוח בכלל, הוא לא נבדק מול פלסבו אמיתי, אז כש75 אחוז מתוך כ20000 נבדקות חלו במחלה משמעותית חדשה במהלך מחקר זה בסדר, כי זה השיעור בקבוצת הבקרה, שלא קיבלה פלסבו (אל תספרו לי שהם קיבלו פלסבו לפני שאתם מעיינים היטב במסמכים הרשמיים של תיעוד הניסוי, כתוב שם שקבוצה מאד קטנה בייחס למספר הנבדקות קיבלה סליין, מה קיבלו כל השאר? לא סליין).
    קראו את זה: https://www.educated-choice.com/papilloma-vaccine/

  • חגית

    אלעד צודק

    יש מחקרים נדמה לי בסקנדינביה ראיתי שבדקו וגילו שיש הרבה יותר חולים בסרטן מאלה שהתחסנו כנגד קבוצות שלא התסנו, מסקנה החיסון מסוכן
    לצערינו

  • תמיהות

    מה שמרומז מהסקירה אך לא נאמר במפורש

    נקודה אחת שלא מופיעה בסקירה, ועולה השאלה אם יש מידע לגביה אינה מופיעה (אם יש - היה ראוי לשים אותו במקום הבולט והראשון), היא שאין אף מחקר שמראה ירידה בתחלואה בסרטן צוואר הרחם אצל מחוסנות. המחקרים היחידים שמוזכרים מראים אלמנטים אחרים אך הנושא לשמו נתכנסנו - האם יש פחות תחלואה בסרטן צוואר הרחם אצל מחוסנות מלא-מחוסנות לא נבדק. סיבה אפשרית היא, שהחיסון ניתן תקופה קצרה מדי כדי לדעת. אבל זה אומר הרבה על חיסון שאמור למנוע באפקטיביות של 99% את הגורם ל 90% ממקרי סרטן צוואר הרחם (כך בסקירה שלכם). זה אמור להיות כ"כ בולט לעין שלא יהיה ספק.
    נושא אחר שמרומז בין השורות, הוא שמחקר אחר הראה שיבלות באברי המין (קונדילומה) ירדו בשיעור של 60% אצל מחוסנים. אכן, נתון יפה, אך לא מרשים. לא מרשים בעיקר מפני שרב נדבקי ה HPV לא מראים מפתחים קונדילומה. או במילים אחרות, האם גם הידבקות כללית ב HPV על זניו, ירדה בשיעור של רק 60%? אי אפשר כמובן לדעת. אך מלקפוץ לכך שהחסינות-לכאורה שווה את מחיר תופעות הלוואי זאת קפיצת-אמונה רחוקה מדי.

  • ענת לוגסי

    נגיף פפילומה

    או אם תוכל בבקשה להתייחס לסרטון הזה
    https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/11/10/the-science...
    תודה רבה

  • ענת לוגסי

    המאמר שלך בנושא נגיף הפיפילומה

    שלום רב, לאחר עיון רב באינטרנט וגם באתר הזה ובמאמר שלך, אתה מעביר את המידע לגבי נגיף הפיפילומה והחיסון עבורו כאילו מדובר במשהו שיגרתי וקליל
    כשבפועל זה איננו המצב כלל!
    אתה מטעה את הציבור, ישנן עדויות ברחבי העולם שהחיסון מסוכן, יש לו תופעות לוואי חמורות הכוללת בניהן מוות ושלל הסתבכויות אוטו אימוניות!
    מצ"ב לינק לסרטון עליו אבקש את תגובתך! https://www.youtube.com/watch?v=O7LH9TRCHuA אנא אל תשכח ש 90% מהאוכלוסייה מתגברת עליו כלא היה כשאלו תופעות לוואי אשר יכולות לגמור לאדם את החיים!
    עליך להביא את הממצאים באופן אובייקטיבי וזה לא מה שיש במאמר שלך, אל תשכח שישנו הגורם הכלכלי אשר משרת פעמים רבות את בעלי החברות ולא האוכלוסיה באמת. מה גם שבסופו של דבר אין ממצא ולא אחד בודד המראה כי החיסון באמת מונע סרטן צוואר הרחם..... כן הוא יכול להגן מהזנים 6,11,16,18 מתוך 40 זנים שונים וכן הם ידועים כאלימים אך ישנה אפשרות שהגוף יעלים אותם לבד! וישנה אפשרות שמישהו או מישהי יתחסנו ויגמרו להם החיים מהחיסון איזה חוסר אחריות משווע! ההחלטה אם להתחסן או לא צריכה להיגרם מהחלטה אישית מושכלת של כל אדם יש מי שיחליט להתחסן ויש מי שלא אך אתה כרופא צריך להציג את הכל ולא להפוך את החיסון הזה ל User Friendly כי הוא לא! ואם אחרי הסרטון הזה עדיין אתה מוכן לחסן את הילדים שלך, אז קח בחשבון שיש סיכוי שזה יכול לקרות להם (חס וחלילה) וברור לי לגמרי עניין הפעמון והסטטיסטיקה אבל בשורה התחתונה אלו אנשים שחייהם לא ישובו להיות יותר כפי שהיו ואני חושבת שעם יותר למידה ומודעות לנושא אנשים יהיו יותר זהירים לא חייבים לחסן ובפירוש יש לשקול בכובד ראש עדויות כאלו. גם לציין ש 1024 נשים חלו במחלות אוטואימוניות כאילו מדובר פה במספרים ולא בחיי אדם זו טעות חמורה, אתה מציין ש 1024 נשים לא ישובו לחיות כמו שחיו טרם החיסון וזה שאי אפשר להוכיח קשר, בסדר לא נמצא קשר בין אוטיזם לחיסונים של תינוקות ובכל זאת יום אחד יש לך תינוק רגיל ויום אחרי אוטיסט... ממש כמו כאן, יום אחד אתה בריא, שמח וטוב לבב ויום אחרי אתה משותק..... באמת היית מוכן לחסן את ילדיך בשאננות כזו? מפחיד.

  • עמית

    המחקר הראשון התבצע בעזרת חברת התרופות של החיסון

    שלום ארז,
    כמתנגד-מתנגדי חיסונים, לאחר דיון עם קולגה נכנסתי לדף זה כדי לקבל יותר מידע.
    המאמר הראשון אליו קישרת - הניסוי שהתבצע על 189 אלף נשים - נכתב בשיתוף ועריכה של שני עובדי חברת התרופות merk שהיא בעלת החיסון (לפי אתר הFDA).
    האם אתה לא מוצא את הנתון הזה בעייתי?
    אנחנו שומעים רבות את הטענות של מתנגדי החיסונים בדבר הטייה של מחקרים ע"י חברות התרופות שהן בעלות עניין בתחום. והנה מאכזב לגלות שגם כאן זה המחקר שבחרתם לצטט. אשמח לקבל את התייחסותך לנושא? האם ניתן לסמוך על תוצאות המחקר הנ"ל לדעתך? תודה רבה,
    עמית

  • חגית

    הסיפור של לוטם סיבוני התחסנה והשתתקה

    https://www.kavlachayim.co.il/lotems
    משותקת 100% קשה לצפיה

  • גלי

    חיסון פפילומה

    כשיעבור דור אחד לפחות שלא יתקשה להיכנס להריון, לגדל בגופו ילד בריא וללדת ילד בריא, תוכל לקבוע שאין נזקים. עובדה היא שלא מעט רופאים מתחום רפואת הנשים ( ומכובדים מאוד מביניהם), לא מחסנים את נכדותיהם בדיוק מהסיבה הזו.
    זכיכות שלא במקומה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי
    אפשר להעלות כל מני חששות מכל מני טיפולים. עם זאת אין עדויות או סיבה לחשוש מתופעת לוואי שקשורה לפוריות, במיוחד לאור העובדה שמדובר בחיסון המבוסס על שברי וירוסים - אוסף של חלבונים חסרי יכולת ליצור את הנזק שהנגיף גורם. החיסון הזה לא שונה מכל חיסון מומת אחר ועל כן אין סיבה סבירה לחשוש מפגיעה בפוריות. הדבר שיש לחשוש ממנו הוא הנגיף עצמו. אם נחכה דור לראות אם יש פגיעה בפוריות (ואם נהיה כנים יש דרכים יותר יעילות לבדוק פוריות חוץ מלחכות לכניסה להריון), אנחנו דנים נשים רבות למוות בייסורים מסרטן וזה מחיר שאסור לשלם.
    מקווה שעזרתי
    ארז

  • עדי

    הי ארז, אשמח להתייחסותך

    הי ארז, אשמח להתייחסותך לדבריה של לוציה טומיאנוביץ

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    אפשר קישור?

    אפשר קישור לדבריה?

  • רועי

    הנתונים במאמר נראים מופרכים בעליל

    "אחד המחקרים עקב אחר 189 אלף נשים במשך 180 יום לאחר שחוסנו. 1,024 מהן חלו במחלות אוטואימוניות, אך לא נמצא קשר בינן לבין החיסון ומדובר באחוז דומה לשכיחות המחלות באוכלוסייה הכללית. " המסקנה מכך היא שחצי אחוז מהנשים באוכלוסיה הכללית מפתחות מחלה אוטו אימונית תוך חצי שנה?! זה לא סביר

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הסיכון לנשים ללקות במחלה אוטאימונית עומד על כ7.1% בארה"ב, ובעיקר בגיל הפוריות. המספר לחלוטין לא מופרך.

  • אנונימית

    לחץ מהחיסון

    חברה שלי סיפרה על הילדה שהשתתקה.
    יש לנו את החיסון שבוע הבא ואני קצת (מאוד) מפחדת.
    האם זה נורמלי שאני מפחדת?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי
    המאמר שלמעלה אמור לענות על החששות שלך מהחיסון, במידה ויש לך שאלות נוספות אשמח לעזור
    ארז

  • אנונימי

    תודה

    תודה רבה

  • ירדנה

    החיסון לא עושה את העבודה, או גורם למחלה עצמה

    קודם כל, רציתי לציין שכד"ר אתה ודאי יודע שכשמציינים מחקרים צריך לתת את הסימוכין שלהם (שמות החוקרים וכו').
    שנית, הבת שלי קיבלה את החיסון כשהיתה בת 18 . היום היא בת 24 ויש לה את הוירוס

  • שרון

    איך את יודעת שיש לה את הוירוס

    איך את יודעת שיש לה את הוירוס?

  • יואב

    אין שכל יש דאגות

    לחיצה על מילה מסומנת באדום יוביל אותך למחקר עצמו. שנית ישנם 40 זנים של הוירוס, החיסון מגן מפני 4 זנים. ארבעת הזנים האלה הם המחוללים העיקריים של סרטן צואר הרחם. יתכן ובתך לקתה באחד מ36 הזנים האחרים וחוץ מזה שום חיסון לא מגן במאה אחוז אבל הוא מוריד בצורה משמעותית את הסיכון ללקות במחלה. כשם כחגורת בטיחות לא מצילה במאה אחוז מתאונת דרכים