בעקבות פרסומים בתקשורת על יעילות נמוכה של החיסון נגד שפעת בחורף הזה, בדקנו את ממצאי משרד הבריאות ורשויות הבריאות העולמיות. בינתיים נראה שהזנים העיקריים הגורמים לתחלואה השנה כלולים בחיסון, אך מסקנות סופיות יהיה אפשר להסיק רק בתום החורף

החורף בעיצומו ואתו גם תחלואת החורף, בין היתר בשפעת. לאחרונה פורסמו בכל התקשורת טענות כי חיסון השפעת שניתן השנה אינו יעיל כמו בשנים קודמות. הרכב החיסון נקבע בכל שנה על בסיס הערכה אילו זנים יתפרצו בחורף הקרוב, לפי מודלים המבוססים בין היתר על הזנים שהתפרצו בחצי הכדור הדרומי (אוסטרליה, דרום אפריקה ודרום אמריקה). החיזוי אינו מדויק ב-100 אחוז, ויש מקרים שמתפרצים זנים שונים מאלה שבתרכיב. בסוף העונה מבצעות רשויות הבריאות הערכה ליעילות החיסון, על פי נתוני תחלואה מקופות החולים ובתי החולים.

על פי נתוני משרד הבריאות רוב התחלואה בשפעת שאובחנה במעבדה (חולים שהגיע למרפאות מסוימות עם תסמינים של שפעת). 98.5 אחוז מהדגימות שנבדקו (395 מתוך 401) היו חיוביות לשפעת מסוג H3N2, זן של הנגיף הכלול בחיסון שניתן השנה. 0.2 אחוז מהדגימות היו חיוביות לזןH1N1 , שפעת החזירים, שגם היא נמצאת בחיסון. בשאר הדגימות נמצאה שפעת B שנחשבת קלה יותר, ושניים מהזנים שלה כלולים גם הם בחיסון.

המצב בשאר העולם אינו שונה בהרבה, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי הזן הדומיננטי בכל העולם השנה הוא H3N2 , שכאמור כלול בחיסון. יחד עם זאת, כפי שקורה לא מעט פעמים, הנגיף עבר מספר מוטציות שהפחיתו את יעילות החיסון נגדו. בבדיקה של המרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC) על 201 דגימות של נגיפי שפעת H3N2 נמצא שכמעט חמישה אחוז מהנגיפים מהזן הזה עברו מוטציות, כך שהחיסון מאבד את היעילות נגדם, לפחות חלקית. חשוב לציין שגם במקרים כאלה החיסון אמנם אינו מונע לחלוטין את הופעת המחלה אבל מקטין משמעותית את הסיבוכים שלה.

המסקנה על פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות, ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות הישראלי היא שנכון לעכשיו (שבוע 4 לשנת 2017), הנגיפים הנפוצים של השפעת הם אלו שכלולים בחיסון ועל כן חיזוי הזנים היה טוב. את יעילות החיסון עדיין מוקדם לקבוע, משום שהעונה עוד לא נגמרה ובאופן תאורטי יכול להתפרץ נגיף חדש שיטרוף הקלפים. כמה כלי תקשורת מסרו בדיווחיהם נתון לא רשמי – 40-60 אחוזי יעילות של החיסון בהגנה על המחוסנים מהידבקות בשפעת.  אם הנתון הזה אמיתי הוא אמנם לא מאוד גבוה, אבל גם לא חריג ובוודאי שעדיף מאי הגנה או "להזריק מים", כפי שנכתב באחד הדיווחים.
 
בסוף העונה ייבדקו נתוני התחלואה באופן מסודר, בהם שיעור תחלואה, סיבוכים ותמותה בקרב מחוסנים לעומת לא מחוסנים בקבוצות שונות באוכלוסייה ורק אז יהיה אפשר לקבוע אם החיסון השנה היה יעיל במניעת תחלואה, ולא פחות חשוב – בהפחתת חומרת המחלה ומניעת סיבוכים.  על סמך הנתונים המלאים האלה יהיה אפשר להסיק מסקנות לעונה הבאה.

4 תגובות

  • אנונימי

    500 דרגות מעל לסיקור העיתנאי

    מדעי ולעניין

  • נורית

    אתם עושים עבודת קודש

    אתם עושים עבודת קודש
    אפליקציית מהממת

  • אנונימי

    חיסון לשפעת אינו יעיל באופן

    חיסון לשפעת אינו יעיל באופן גורף. מוריד את הסיכון לתחלואה מ 2% ל 1% (כלומר גם בלעדיו הסיכון לחלות קטן) ולא מוריד את התחלואה הקשה באוכלוסיה בריאה

  • אנונימי

    מסכימה עם כל מילה.