שידור סרטון של אם הקוראת שלא לחסן ילדים, שקול לפרסום סרטון הסתה לאלימות נגד ילדים. גם בפרסום סרטוני דעה, על גופי השידור לנהוג באחריות ולהפעיל שיקול דעת

שמי ארז, בן 39, אב לשלושה ילדים, שיהיו בריאים, דוקטור לאימונולוגיה - תורת מערכת החיסון, ואני חיסנתי את הילדים שלי. עשיתי זאת בלב שלם ומתוך ידיעה שאני נותן להם את הטיפול המונע הטוב ביותר, הבטוח ביותר והיעיל ביותר שיש לרפואה להציע היום. הידיעה הזאת לא הגיעה אלי מטורי דעה, מסיפורים או מהרצאות ברשת אלא ממחקרים אמיתיים. מחקרים שפורסמו בכתבי עת מדעים, מחקרים ש-13 שנים באקדמיה בתחום מדעי החיים נתנו לי את הכלים לקרוא בצורה ביקורתית. מחקרים שנערכו על אוכלוסיות גדולות, במדגמים אקראיים, עם הביקורות הנדרשות ושתוצאותיהם חזרו על עצמן במחקרי המשך בלתי תלויים. מחקרים שעברו ביקורת עמיתים מפרכת והתפרסמו בכתבי עת מובילים – מחקרים ששווים התייחסות. אינני יודע אילו הרצאות או מחקרים קראה אותה אמא מסרטון הדעה ש"רשת" בחרו לפרסם. יתכן שהיא למדה דברים מסוימים, אבל המסקנות של המחקרים שאני קראתי , ושעליהם מתבססות רשויות הבריאות, הראו בצורה ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים: חיסונים הם בטוחים ויעילים.

זו איננה מלחמת גרסאות, אין איזו מחלוקת בקהילה המדעית. אין מחקרים לכאן או לכאן. למען האמת זה אחד הנושאים היחידים שההסכמה בו היא כמעט גורפת. מערכת החיסון נחקרת מעל 100 שנה ויש לנו מושג די טוב איך היא פועלת. הגוף מזהה גורמים זרים, מפתח נגדם נוגדנים ייחודיים בתהליך שנקרא "ברירת שבטים", ולאחר שהמחלה חולפת, נשארים תאי זיכרון כמעין גיבוי לפעם הבאה שהמחלה תתקוף. כאשר אנחנו מתחסנים אנחנו למעשה מאמנים את הגוף שלנו, חושפים אותו למחולל המחלה כשהוא מומת או מוחלש ומאפשרים לגוף ללמוד להכיר את מחולל המחלה בתנאים שבהם הוא לא יכול לפגוע בנו. הגוף מפתח את אותם תאי זיכרון ויום אחד כשנפגוש בנגיף החצבת או הפוליו, או ברעלנים של חיידק הטטנוס, הגוף שלנו ידע להגיב בזמן, לייצר נוגדנים ולחסל את האיום בלי שנשים לב שנדבקנו.

זה לא קסם, זה הטבע

התהליך הזה מבוסס, מוכח ומודגם יום יום במעבדות בכל העולם על תאים, על בעלי חיים ועל בני אדם. החיסונים הדבירו מחלות שהלכו אימים על האנושות. הם הדבירו את האבעבועות השחורות, הם בשלבי הדברה מתקדמים של הפוליו, שיתוק הילדים, ועד לא מזמן היינו לא מאוד רחוקים מהדברת החצבת. חיסונים עובדים אבל רק אם מקבלים אותם. הדפוס זהה בכל העולם: באזורים עם כיסוי חיסוני גבוה שיעור התפרצות המחלות נמוך עד אפסי, ובאזורים עם כיסוי חיסוני נמוך שיעור ההתפרצות עולה. הסיכוי של אדם מחוסן להידבק קלוש מאוד. הוא לא אפס, כי אין טיפול שיעילותו 100 אחוז, אבל הוא די קרוב לזה. אם מספיק אנשים יהיו מחוסנים, למחלה לא יהיה איפה לקנן, ולכן אנשים שהחיסון לא פעל אצלם או שלא חוסנו מסיבות רפואיות, יהיו מוגנים. מתנגדי חיסונים יכולים לצעוק שזה מיתוס אבל הראיות ברורות מאוד. קחו לדוגמה את הודו, שסבלה שנים רבות ממחלת הפוליו. בעקבות מבצע חיסונים רחב היקף, שבמסגרתו חוסנו כמעט כל תושבי הודו, שיעור התחלואה בפוליו ירד לאפס – אפס חולים. לעומת ההצלחה בהודו, בקיץ שעבר אירעה התפרצות חצבת באירופה, שנמשכת גם השנה. זו מחלה עם חיסון יעיל ביותר שמציל את חייהם של מיליוני ילדים מדי שנה. וראה זה פלא, מוקדי ההתפרצות היו בעיקר באזורים עם שיעור כיסוי חיסוני נמוך. עשרות ילדים כבר שילמו בחייהם על אותה איוולת.

אנחנו חיים בתקופה חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית, שבה האדם אדון לגורלו ויש לו היכולת למנוע מחלות שבעבר היו קוטלות ילדים רכים. תינוקות לא צריכים למות מחצבת, משעלת, מפוליו ועוד. למרות זאת, אנשים ששכחו את מוראות אותן מחלות מקבלים החלטה פריבילגית והזויה לא לחסן את ילדיהם. אנשים פוחדים מטיפול בטוח שנבדק בניסויים קליניים ושניתן בבטחה למיליוני ילדים בכל העולם. טיפול שתופעות הלוואי שלו מופו היטב ובטיחותו ידועה וגבוהה לאין שיעור מהסיכון המחלה שהוא מונע. טיפול ששִחרר אותנו מהחשש שילדינו ילקחו מאיתנו בטרם עת, קרבנות למחלה בת-מניעה, או שיוותרו משותקים לכל חייהם מנגיף הפוליו.

להיצמד לעובדות

הקשבתי לטיעונים של אותה אמא מודאגת, אותם טיעונים סהרוריים שכל בוגר קורס מבוא באימונולוגיה יכול להפריך בקלות. האם חזרת עלולה למנוע סרטן השחלות? אולי כשהשחלות נפגעו מהמחלה עצמה, ובטח שלא במחיר של דלקת קרום המוח, דלקת בלבלב, בשחלה, חירשות, פגיעה בפריון ועוד סיבוכים. האם חצבת עשויה להקטין את הסיכון לסרטן הדם? לא ממש, בוודאי שלא עבור אחד מכל 500 חולים שמתים מהמחלה או אחד מכל אלף חולים שסובלים מסיבוכים קשים במערכת העצבים. אני בטוח שגם אלו שאותו נגיף חצבת זדוני כיסח להם את מערכת החיסון לא היו חותמים על המחלה הזאת. כן, חיסונים הניתנים כיום לילדים הם בטוחים. כן, הם יעילים. לעיתים אף יעילים יותר מהזיכרון החיסוני שנוצר אצל מי שחלה ושרד. אנחנו צריכים לפחד מהמחלות, לא מהחיסונים.

בניגוד למה שטוענת אותה אמא, תינוקות אינם מגינים חיים. החיסון מגן בראש ובראשונה עליהם. היתר נהנים מהחסינות בזכות זה שהתינוקות לא נדבקים במחלה. האם אותה אמא רוצה שהתינוק ידבק בשעלת רק בשביל שגם ילדים אחרים יוכלו להפגע?

סרטון כזה מעודד, גם אם לא במתכוון, פגיעה בתינוקות. כמו ש"רשת" לא תשדר סרטון המסית לאלימות כלפי ילדים, כך מן הראוי שתפעיל שיקול דעת ואחריות ציבורית בנוגע לדעות שהיא נותנת להן במה. הוכחה מדעית היא לא עניין של דעה או השקפה, אלא של עובדות. מספיק ילדים מתו לחינם, ואין סיבה לסכן ילדים נוספים בגלל מידע שגוי או דמיון מפותח.

16 תגובות

  • א

    בצורה ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים: חיסונים הם בטוחים ויעילים.

    כמי שעוסק במחקר ביולוגי כבר שנים אני חייב לציין שהאמירה: "אינה משתמעת לשתי פנים".
    היא מאוד מאוד נחרצת ופסקנית. וזה בלשון המעטה.
    מכיוון שאני מאמין לכותב המאמר, יש כאן מקום לדאגה רבה מאוד. זה אומר שככל הנראה בטיחות החיסונים לא נבדקה בצורה מספיק טובה.
    אנו מתערבים במערכת שאיננו מבינים אותה עד הסוף. ורוב הסיכויים שאנחנו מבינים אותה מעט מאוד. ולכן בהחלט ייתכנו תופעות לוואי.
    מכיוון שאנו מתערבים במערכת האימונית אחד המקומות הראשוניים שהייתי מהמר עליהם הוא מחלות אוטואימוניות.
    עד כמה באמת נבדק נזק אפשרי בטווח של שבועות, חודשים ושנים?
    קשה מאוד לבדוק מכיוון שמדובר במקרים רבים במחלות שמופיעות מס' שנים, או הרבה שנים לאחר הלידה.
    מה שבטוח זה שמהקושי הזה יש מי שנהנה כלכלית.
    הבלתי מחסנים מואשמים בבורות, טיפשות, פרימיטיוויות וכו' זוהי הדרך הנוחה ביותר לסמא את עיני הציבור כדי שלא יקשיב לטיעונים שלהם.
    אבל יש כאן עניין אמיתי. אנחנו מתערבים במערכת מאוד מורכבת שאיננו מבינים אותה עד הסוף. מס' החיסונים שתינוקות מקבלים רק עולה ועולה ועולה.
    האם באמת אין לכך השלכות?
    או שפשוט ההשלכות האפשריות לא נבדקו עד הסוף.
    אז מי מחליט איך לבדוק נזקים אפשריים שנגרמים מחיסונים? אותם גופים שככל הנראה משלמים פיצויים (הממשלות) או גופים שממנים הרבה מן המחקרים (חברות התרופות). הם עלולים להפסיד הרבה מאוד מזה שיתגלה שאכן חיסונים מסוימים גורמים לנזקים. וכדאי להם מאוד לעשות כל מה שהם יכולים כדי שלא יוודע על אנשים שאכן ניזוקו מחיסונים. וזה ממש לא קשה כשיש להם המון המון כסף ואת האפשרות לקבוע מדיניות. למען חיסונים בטוחים לכולנו, למען רפואה טובה יותר לכולנו, כדאי להתחיל לבדוק "בציציות" את הנושא במקום להשתיק את קולות הבלתי מחסנים.
    אפשר להעלות לתקשורת בור/ה כזה או אחר ולהשתמש בזה כדי לנגח את כל המתנגדים, ואפשר להקשיב ולבדוק את העניין בצורה טובה יותר. לטובת חיסונים בטוחים יותר לכולם. או מניעה בדרך חדשה שתיוולד כתוצאה מביקורת מדעית בריאה!

  • א

    יש ככל הנראה מאמץ לא קטן להסתיר כמה שיותר נפגעי חיסונים

    יש ככל הנראה הסדר של ממשלת ארה"ב שהיא משלמת על נזקי החיסונים ולא חברות התרופות. היא כמובן גם בודקת ומחליטה אם היה נזק. וגם מה הבדיקות שצריכות להעשות לחסון לפני שיוצא לשוק. אם הבדיקות הראו שהייתה בעיה והחיסון יצא לשוק על הממשלה לשלם.
    ראו http://vaxxedthemovie.com/stream/ כלומר מי שמשלם על הנזק הוא גם:
    מחליט אם היה נזק.
    קובע איזה בדיקות צריכות להיעשות כדי להוציא חיסון לשוק. האם יש כאן בעיה?
    האם יהיה לגוף הזה אינטרס לעשות בדיקות מקיפות של נזק אפשרי חודשים לאחר החיסון כשהוא יודע שכל "תופעת לוואי" שתתגלה עלולה לגרום לו לשלם אח"כ פיצויים? באופן אישי אני מכיר אשה משותקת פוליו שחלתה בפוליו כתוצאה מהחיסון. אני מכיר גם בחור אחד שיש לו סכרת כתוצאה מכך שחוסן בזמן שהיה חולה בשפעת. שניהם דוקטורים לביולוגיה ושניהם אגב כן מתחסנים. אבל יש נזקים. מקרים כאלה ואחרים מאוד מאוד מוצנעים ע"י השלטונות וגם מקבלים סיקור נמוך מאוד בתקשורת.
    כולל המקרה הזה: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5348495,00.html
    למה?
    אם היה חולה אחד חצבת היינו מקבלים הרבה יותר הדים ורעש.

  • א

    אינטרסיים כלכלים גורמים להעלמת עין בנושא בטיחות החיסון

    I. הרבה מאוד אינטרסיים כלכלים גורמים להעלמת עין בנושא בטיחות החיסון
    וכתוצאה מכך לנזק לציבור. https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5348495,00.html
    על 400,000 תינוקות בישראל קיבלו ביום הראשון לחייהם (וגם לאחר מכן) חיסון כנגד צהבת B , שלא עבר את מחקרי הבטיחות כנדרש מכל חיסון או תרופה ולא אושר על ידי ה- FDA - רשות הבריאות האמריקאית. (כפי שמשרד הבריאות בעצמו הצהיר בעבר שכל חיסון הניתן בארץ עבר את רף הבטיחות של ה- FDA ).
    בחיסון התגלו בעיות רבות, תופעות הלוואי שלו רבות יותר מהחיסון הותיק כנגד צהבת B ומשרד הבריאות אף ביצע recall (איסוף מוצרים חזרה והפסקת שימוש) לחיסון זה.
    אבל זה היה לאחר שכבר מעל 400,000 תינוקות קיבלו אותו. II. ניתן לעיין ב: http://vaxxedthemovie.com/stream/ כדי להבין שכנראה שיש כאן משהו.

  • א

    האם צריך לחשוש מחיסונים? קצת עובדות.

    אם אין צורך לחשוש אז למה הוקמו גופים רשמיים בארה"ב וברטינה שמטרתם לפצות אנשים שניזוקו מחיסונים???
    למה הם שילמו כבר הרבה כסף לנפגעים? סתם? כי אין שום סכנה בחיסונים? 1. לא בכדי הקימו בארה"ב את הסוכנות לפיצוי כנגד נזקי חיסונים (National Vaccine Injury Compensation Program).
    אגב אם תעיינו (Vaccine Injury Compensation Data) תמצאו שהם שילמו עד היום מעל 3 מליארד דולר.
    למה? 2. הקימו גוף דומה גם בבריטניה: Vaccine Damage Payment
    https://www.gov.uk/vaccine-damage-payment דוגמאות לפיצויים שכבר שולמו בבריטניה לנפגעי חיסונים:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_Damage_Payment
    הם שילמו כמה מליונים של ליש"ט. 3. יש גם תוכניות לפיצוי נזקי חיסונים ב: דנמרק, גרמניה, יפן, שוויץ וצרפת. בנוסף לארה"ב ובריטניה שהוזכרו לעיל.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK216811/
    מדוע הן קיימות? יום אחד הציבור עוד יודה למתנגדי החיסונים שתרמו לכך שכל הציבור יקבל חיסונים בטוחים יותר.
    לטובת כולם!!!
    ייתכן שזה כבר קורה... קרה.

  • גילה

    צריך גם לקחת בחשבון

    שמכון דוידסון, שהוא ה"זרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע" נמצא למעשה בשיתוף פעולה הדוק עם חברת Merck שמייצרת את החיסונים.. רק לשם הגילוי הנאות https://heb.wis-wander.weizmann.ac.il/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%...

  • ורד

    ראוי גם היה לציין שכותב מאמר זה שמציג עצמו כדוקטור הוא אינו רופא

    "בוגר תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, את התואר שני שלי עשיתי על המנגנון המולקולרי של חישת טמפרטורה ואת הדוקטורט על תנועת תאי דם לבנים, שניהם במכון ויצמן למדע. בשלב מסויים בדוקטורט הבנתי שאני נהנה יותר לדבר ולכתוב מדע מאשר לעסוק במחקר פעיל וכשסיימתי את הדוקטורט התחלתי לעבוד במכון דוידסון לחינוך מדעי כעורך ראשי באתר"

  • גילה

    נכון.. משום מה הם לא מגלים זאת במאמרים שלהם.. מעניין מדוע

    https://bit.ly/2NnBJ7P

  • גילה

    התגובה נכתבה עבור לילית

    התגובה נכתבה עבור לילית שתגובתה נמחקה משום מה..

  • לילית

    החיסוני חשובים, אין בכך ספק,

    החיסוני חשובים, אין בכך ספק, אבל מדוע מתעלמים באופן בוטה מנפגעי החיסונים? אם לא הייתה התעלמות כזו מן הממסד וחברות התרופות אולי הויכוחים המיותרים האלו בכלל לא היו נגרמים. ההתעלמות הזו אגב היא עוד דבר שגורם לרבים לפקפק ביושרה של מדענים. נקודה למחשבה עבורכם.

  • צב מעבדה

    לא מתעלמים. אבל אם מתים

    לא מתעלמים. אבל אם מתים מיליון ילדים לא מחוסנים על כל ילד אחד שאולי מת כתוצאה מהחיסון אז אין כאן בכלל שאלה.

  • אנונימי

    מה בנוגע לניסוי של גריפית'

    מה בנוגע לניסוי של גריפית'

  • יונה

    סוף סוף איש מקצוע

    תודה על המאמר, לא חסרים מפיצי בורות באוכלוסיה וחסרים לנו אנשים כמוך.

  • שמואל-אורגד

    תודה רבה על המידע החשוב.

    תודה רבה על המידע החשוב. שכנעתם אותי לחסן את ילדי.
    מהיום כבר לא אפיץ שקרים פסאודו-מדעיים על חיסונים.

  • אוהד

    חזק ואמץ

  • תומר

    הורידו

    רשת הורידו את הסרטון תודה לאל. וכל הכבוד לאנשים כמוך שמזדעקים במקרים כאלה.. מתי יהיה חוק שיכריח הורים לחסן את הילדים שלהם? או לפחות לקנוס אותם. לא לחגור ילדים באוטו גורר קנס אז למה אי חיסון לא גורר קנס?

  • א

    כשנהפוך לדיקטטורה של רובוטים שאסור להם לחשוב ולהביע התנגדות !

    כמובן שזה גם ישרת אינטרסים כלכליים של גורמים כאלו ואחרים:
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5348495,00.html
    http://vaxxedthemovie.com/stream/