בדיקות אולטרסאונד למוח, הדפסה של לסת בתלת מימד ומזון מהונדס גנטית

1. הוקוס פוקוס: המיקוד בעין מאפשר לתמנונים ודיונונים להיעלם בסביבה

יונקים יכולים לראות את העולם בצבע בזכות פיגמנטים בעין המסוגלים לקלוט אור בצבעים שונים, לעומתם לדיונונים ותמנונים יש בעין פיגמנט אחד בלבד, ולכן הם רואים רק בשחור ובלבן. כיצד, אם כן, הם מצליחים להסוות עצמם בצורה כי יעילה בעולם צבעוני? חוקרים מאוניברסיטת ברקלי שבארה"ב מצאו פתרון אלגנטי לפרדוקס המסובך הזה. לאחר עבודת שטח נרחבת באינדונזיה הגיעו החוקרים למסקנה כי שינוי הפוקוס בעיניהם מאפשר לדיונונים ולתמנונים לזהות את צבע הסביבה שלהם, ממש כשם שעדשת מצלמה נעה קדימה ואחורה ומשנה את המיקוד שלה. שינוי המיקוד מאפשר להם לקלוט בכל פעם אורך גל אחר של אור, כלומר צבע אחר, וכך הם חשים את הצבעים בסביבתם. מבנה האישון המיוחד שלהם מאפשר להם לשנות את המיקוד על חשבון חדות התמונה, אבל כך הם יכולים לדעת מה ההסוואה הטובה ביותר עבורם, ולהיעלם בשטח.

 

 העיניים המיוחדות של דיונון ה- Sepia bandensis . תמונה: Roy Caldwell, UC Berkeley

 

2. רק בגלל הרוח: שינויים בזרמי האוויר אחראים לבצורת בקליפורניה

משנת 2011 עברו על מדינת קליפורניה בארצות הברית ארבעה חורפים שחונים במיוחד, רצף שלא זכור כבר שנים רבות. מחקר חדש טוען שהסיבה המרכזית לכך היא מערכת של לחץ אטמוספרי גבוה מעל האוקיינוס השקט שמונעת מאוויר לח להגיע ליבשה, ולא ירידה באידוי מי האוקיינוס כמו שסברו אחרים עד היום. בשנים האחרונות טמפרטורת האוקיינוס משתנה עקב התחממות כדור הארץ, גורמת לשינוי במשטר הלחצים האטמוספריים, ובסופו של דבר מונעת מזרמי האוויר הלח להגיע ליבשה ולהמטיר משקעים. בניגוד לחורפים הקודמים, החורף של שנת 2015-16 היה גשום יותר בשל תופעת אל-ניניו, אך ייתכן מאוד שהחורף הבא שוב יהיה שחון.

 

4. לסת תותבת במדפסת תלת מימד

שירלי אנדרסון , אמריקאי שחלה בסרטן הלשון, עבר טיפולים קשים של הקרנות וחומר רדיואקטיבי,  שאמנם הרסו את הגידול, אך גם חלק גדול מרקמת הפנים הבריאה שלו. הרופאים נאלצו להסיר את הלסת התחתונה שלו ואת  הרקמה שסביבה, ולהחליפה בתותב למטרות אסתטיות. עד היום הרכיב אנדרסון תותב גבס כבד, לא נוח ולא יפה במיוחד. חוקר וסטודנט מבית הספר למדעים ואמנויות של התקשורת באוניברסיטת אינדיאנה יצרו עבורו לסת תותבת משופרת מפלסטיק במדפסת תלת מימד. החוקרים השתמשו בסורקי תלת מימד ובתוכנות מידול כדי להדפיס במהירות רבה לסת שמתאימה במיוחד לאנדרסון. הם ייצרו את התותב במדפסת מסחרית זולה יחסית, המשתמשת בהדפסה מבוססת לייזר ונוזל פולימרי ומסוגלת להדפיס פרטים עדינים שגודלם קטן ממילימטר. התוצאות עודדו את החוקרים לייצר בטכנולוגיה הזו תותבים איכותיים וזולים לאיברים נוספים, בהם אוזן עבור אדם שנפצע בתאונת דרכים. טכנולוגיות ההדפסה החדשניות עשויות לספק בעתיד תותבים זולים ואיכותיים גם למי שאין עבורו פתרון כיום. בסרטון ניתן לצפות בשירלי ובלסת החדשה שלו:

 

5. הצעת חוק בארה"ב: סימון רכיבי מזון שעברו הנדסה גנטית

הסנאט של ארצות הברית אישר הצעת חוק לסימון מוצרי מזון הכוללים רכיבים שנוצרו בטכנולוגיה מסוימת של הנדסה גנטית. אם הצעת החוק תאושר גם בבית הנבחרים, יצרניות המזון יחויבו לציין על גבי האריזה נוכחות רכיבים כאלה. הסימון יהיה תווית מודפסת או קוד QR שצריך לסרוק בטלפון החכם, וחברות קטנות יספקו מספר טלפון או כתובת אינטרנט שבהם אפשר לקבל מידע.

הצעת החוק מחייבת הודעה על נוכחותו כל רכיב שהחדירו לו באופן מלאכותי גנים מאורגניזמים אחרים. חובת הסימון לא תחול על מוצרים שיוצרו בשיטות הנדסה גנטית אחרות, כמו CRISPR, שבהן לא מעורבת החדרת גנים, ועל מוצרים כמו בירה ושמן שנוצרים באמצעות אורגניזמים מהונדסים גנטית אך המוצר הסופי שלהם אינו מכיל אותם.

המקור להצעה זו הוא אישור חוק סימון נוקשה יותר, שנכנס לתוקף במדינת ורמונט בתחילת חודש יולי. מטרתה להסדיר את נושא הסימון ברמה הארצית כדי למנוע מצב שבו כל מדינה תציב דרישות שונות היוצרות בעיות, או המנוגדות לדרישות של מדינות אחרות. מזה שנים, נושא המזון המהונדס גנטית נמצא במחלוקת ציבורית, בעיקר מסיבות אתיות. אולם מבחינה בטיחותית אין הבדל מהותי בין מזון מהונדס ללא מהונדס, והוא בטח שלא מסוכן לבריאות.

2 תגובות

  • שניר

    גלי על קול

    מהם גלי על קול(לא הבנתי)?

  • יוסי כהן

    אולטרא-סאונד בעברית זה על-קול

    אולטרא-סאונד בעברית זה על-קול (כמו אולטרא סגול שבעברית נקרא על סגול), כלומר התדירות (תדר) של הגל גדולה יותר מתדירות גלי הקול.