חיסון נגד הצטננות, נמלים מכורות לסמים ואיך צבים משפיעים על נאמנותם של סרטנים?

1. רכבת הרים נגד אבנים בכליות

אחת מרכבות ההרים של דיסני וורלד באורלנדו מסייעת לאנשים להיפטר מאבנים בכליות במהירות וללא כאב. לאחר ששמעו על כמה מטופלים שנפטרו מאבנים בכליות בעזרת סיבוב על ״רכבת הר הרעם הגדול״, החליטו רופאים לנסות זאת בעצמם.

הם הכינו מודל של כליה מלאכותית, הכניסו לתוכו אבני כליות אמיתיות בגדלים שונים, לקחו את המודל לסיבוב ברכבת ההרים ובדקו אם האבנים הצליחו לצאת. לאחר 20 נסיעות ברכבת, שבהן ניסו אבנים בגדלים שונים ובמיקומים שונים בכליה, הבינו החוקרים שמה שחשוב הוא המיקום ברכבת. כשהרופאים ישבו במושב האחורי, 64 אחוזים מהאבנים יצאו מהכליה. אך כשישבו במושבים הקדמיים, יצאו רק 17 אחוזים מהאבנים.

הרופאים ניסו גם רכבות הרים אחרות בפארק, והסיקו שרכבת הרים מהירה מדי עם היפוכים רבים אינה עוזרת לאבנים לצאת, אלא רק נוטעת אותן במקומן.

הסוגיה מחכה עדיין למחקר מקיף, ובינתיים החוקרים ממליצים על נסיעה כזו למי שסובל מאבנים בכליות. זה בטוח יותר כיף מניתוח.

2. הדפסת עצם בתלת-ממד

במקרה של פגיעה חמורה בעצם, רופאים משתילים עצם ממקום אחר בגוף או משתמשים בשתל מלאכותי. דיו מסוג חדש תאפשר לרופאים להדפיס שתלים בכל גודל וצורה במדפסת תלת-ממד.

הדיו החדשה מורכבת מהמינרל הידרוקסילאפטיט, רכיב טבעי של העצמות, ומפולימר הקושר את מולקולות המינרל בצורה אלסטית. לפיכך השתל שומר על צורתו גם כאשר פועל עליו לחץ חיצוני. יתרונו העיקרי של השתל המודפס על פני שתלים קיימים, כמו שתלי מתכת, הוא שלאחר ההשתלה הגוף מזהה את השתל כעצם הצריכה תיקון, וכלי הדם בגוף מעודדים צמיחת עצם חדשה על בסיס השתל. החוקרים השתמשו בדיו החדשה כדי לתקן פגמים בעמוד השדרה ובגולגולת בבעלי חיים.

3. נמלים מכורות לסמים

בני אדם, ויונקים באופן כללי, יכולים להתמכר לסם גם בהיעדר גמול מזון. זאת בניגוד ליצורים שאינם יונקים (כגון דבורים וזבובי פירות), המתמכרים לסמים רק כאשר הסם ניתן להם יחד עם מזון.

חוקרים מאוניברסיטת סקרנטון, ארצות הברית, רצו לבדוק אם יש חרקים היכולים להתמכר לסם בדומה ליונקים. הם בחרו בנמלים בגלל המבנה החברתי המורכב שלהן, נטייתן לחפש מזון ויכולות הלמידה המתקדמות שלהן.

הסוכר במתקן ההאכלה של הנמלים הוחלף בהדרגה במורפין. בסוף הניסוי, כשניתנה להן אפשרות לבחור בין סוכר לבין מורפין, העדיפו הנמלים את הסם אף שאין לו ערך תזונתי. לעומת זאת, נמלים שמעולם לא נחשפו לסם העדיפו חטיפים מתוקים.

החוקרים מצאו עלייה ברמות הנוירוטרנסמיטר דופמין, הקשור להתנהגויות האופייניות להתמכרות, במוחן של הנמלים בקבוצת המחקר. זוהי עדות לכך שהנמלים העדיפו מורפין לא בשל טעמו, אלא משום שהתמכרו לו. זהו המחקר הראשון שבו חיות שאינן יונקים התמכרו לסמים באופן מקביל לחלוטין להתמכרות של יונקים.

4. פריצת דרך בפיתוח חיסון נגד הצטננות

חוקרים מאוניברסיטת אמורי שבג'ורג'יה מדווחים על פריצת דרך בחיסון כנגד נגיף ה-HRV, האחראי להצטננות.

בניגוד לדעה הרווחת בציבור, הצטננות היא מחלה מסוכנת, בשל קיומם של זנים רבים של הנגיף, מקצתם אלימים. הצטננות יכולה לגרום לדלקת ריאות, וכיום אין לה חיסון.

החוקרים יצרו חיסון המורכב מכמה עשרות זנים של הנגיף, שעברו הליך כימי שביטל את יכולת ההדבקה שלהם, וכן חומר מגביר תגובה חיסונית (אדג'ובנט). עכברים וקופים שקיבלו את החיסון יצרו כמויות גדולות של נוגדנים כנגד סוגי הנגיפים השונים. כעת יש צורך בניסויים קליניים במודלים של הצטננות כדי לבדוק אם החיסון אכן יעיל כנגד המחלה – ראשית בחיות מעבדה, ומאוחר יותר במתנדבים.

5. האם סרטנים נאמנים? תלוי בצבים

סרטנים קטנים מהמין פלאנס מינוטוס (Planes minutus) מרבים לבנות את ביתם במקום מיוחד: מתחת לשריון של צב ים חום (Caretta caretta), בשקע קטן מעל הזנב. סרטנים אחרים מאותו מין מעדיפים לגור בין בלוטי הים (זיפרגליים) הדבוקים לעצים ולפסולת אחרת בים. חוקרים מארצות הברית הראו שבחירת מקום המגורים קובעת את צורת הרבייה של הסרטנים.

שקע הזנב של הצבים יכול לאכלס בנוחות שני סרטנים – בדרך כלל זכר ונקבה המקיימים יחסים מונוגמיים, כשהזכר מגרש כל סרטן אחר המנסה להצטרף. לעומת זאת, סרטנים החיים בין בלוטי הים נהנים לעתים קרובות משטח מחיה גדול בהרבה, ובו חבורה מעורבת של זכרים ונקבות. בתנאים אלו, הסרטנים אינם יוצרים זוגות מונוגמיים בעלי טריטוריה ברורה. כך שיתוף הפעולה עם הצבים מבטיח שהסרטנים יישארו נאמנים לבני ובנות זוגם.

רכבת הר הרעם הגדול!