על דיו מגנטי שמתקן את עצמו, מדידות חדשות של העלייה בפני הים ועוד

1. רחפנים בעקבות הקואלות

קואלות מוגדרות כיום כמין "פגיע" (vulnerable, צעד אחד לפני "בסכנת הכחדה"), אך למעשה איש אינו יודע כמה מהן נותרו בטבע: ההערכות הן בין 43 אלף ל-100 אלף, וקצב הצטמצמות האוכלוסייה אינו ידוע. ברור שהצעד הראשון במאמצי השימור של חיית הכיס הזאת צריך להיות סקר מקיף, שיספק מידע על מספר הקואלות ועל מיקומן. חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית של קווינסלנד, אוסטרליה, מקווים להשיג את הנתונים הללו בעזרת רחפנים, מצלמות תרמיות ותוכנות מתקדמות.

המכשור נבדק בניסוי בקנה מידה קטן, והחוקרים הראו שהרחפנים מסוגלים לכסות ביעילות שטח נרחב וכי המצלמות מזהות בהצלחה גם קואלות החבויות בעלווה, על פי החום שהן פולטות. התוכנות קובעות אם אכן מדובר בקואלה או בבעל חיים אחר, וכך מדווחות מהו המספר המדויק של קואלות באזור מסוים.

אם הרחפנים והציוד שעליהם יוכיחו את עצמם, יהיה אפשר להשתמש בהם גם לחקר בעלי חיים אחרים, ממינים בסכנת הכחדה ועד חתולי רחוב. 

2. לא טוב היות הצייד לבדו

דגי מפרש (Istiophorus platypterus) מתאגדים בקבוצות של עד 40 פרטים כדי לצוד את הטרף המועדף עליהם: סרדינים. חוקרים צפו בדגי המפרש מקיפים להקות סרדינים, מפרידים קבוצה קטנה משאר הלהקה ותוקפים אותה בזה אחר זה בחוטמם הארוך, דמוי החרב.

רק כרבע מהמתקפות האלו נגמרות בטריפת סרדין, אך רובן המוחלט גורמות לפציעת הטרף – דבר המקל על דג המפרש הבא בתור לצוד אותו. שיתוף הפעולה בין הדגים בסיסי למדי, ואינו מתאפיין בתיאום האופייני לטורפים יבשתיים, כגון אריות או זאבים.

ובכל זאת, מודל ממוחשב שבנו החוקרים, המתואר במאמר שהתפרסם ב-Proceedings of the Royal Society, הראה שגם שיתוף הפעולה הפשוט הזה מעניק לדגי המפרש יתרון בציד. אם הקבוצה אינה גדולה מדי, דג מפרש הצד בקבוצה יצליח יותר מצייד בודד.

בסרטון נראים דגי המפרש מקיפים את הסרדינים וחובטים בהם ב"חרבותיהם".

3. אזהרה: משרד הבריאות קובע כי עישון גורם למוטציות 

עישון הוא אחד הגורמים הקשורים באופן המובהק ביותר לתחלואה בסרטן הריאות ובסוגי סרטן אחרים. על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי, סרטן בעקבות עישון קוטל מדי שנה למעלה מ-6 מיליון איש ברחבי העולם, מהם כמעט 8,000 בישראל. ההסבר המקובל לתחלואה בסרטן בעקבות עישון הוא עלייה בקצב המוטציות ברקמות הבאות במגע עם 70 החומרים המסרטנים הנשאפים במהלך העישון.

במחקר שפורסם בכתב העת Science, השוו החוקרים את קצב היווצרות המוטציות בקבוצת חולי סרטן שכללה מעשנים (2,490 נבדקים) ולא-מעשנים (1,063 נבדקים). החוקרים גילו שבמעשנים מתרחשות מוטציות רבות יותר באיברים הקשורים לעישון (כגון הריאות והלוע), וכי אין הבדל משמעותי בשיעור המוטציות באיברים שאינם קשורים ישירות לעישון (כגון כבד וכליה).

באיברים הקשורים לעישון, קצב הופעת המוטציות במעשנים היה גבוה יותר ב-270 מוטציות לתא בשנה בממוצע מאשר בלא-מעשנים. מתוך ההפרש הזה, 150 מוטציות לתא בשנה נוצרו בריאות (בתא בריא מצטברות בממוצע כ-50 מוטציות בשנה). מידע זה מאפשר להעריך בצורה טובה יותר עד כמה סיגריות אכן מסרטנות.

4. דיו מגנטי סוגר מעגל

מדענים מאוניברסיטת סן דייגו פיתחו דיו חדש, שיודע לחזור למבנהו המקורי בעקבות פגיעה. הדיו מכיל חלקיקים מגנטיים זעירים, ואפשר לשלבו במעגלים חשמליים של סוללות, חיישנים ואביזרים לבישים. כאשר המעגל החשמלי נקרע, החלקיקים המגנטיים שמשני צדי הקרע נמשכים זה לזה ומאחים את הקרע.

חומרים המתקנים את עצמם אינם המצאה חדשה, אך לרוב דרושה התערבות חיצונית כדי להתחיל את תהליך התיקון, העשוי להיות ממושך. הדיו המגנטי, לעומת זאת, פועל בכוחות עצמו ועושה זאת בזמן מרשים של 50 אלפיות השנייה (0.05 שנייה) לפגיעות שאורכן עד 3 מילימטרים.

במאמר בכתב העת Science Advances, תיארו החוקרים את פעולת הדיו המגנטי במעגל חשמלי שהודפס בדיו זה על חולצה. המעגל החשמלי חובר לסוללה ולנורה. כאשר החוקרים עשו חתך בחולצה ופגעו במעגל החשמלי, הנורה הפסיקה לפעול. אך בתוך זמן קצר, הדיו המגנטי תיקן את המעגל והנורה נדלקה. החוקרים שוקדים כעת על שיפור הדיו והתאמתו למגוון שימושים.

5. עליית פני הים נמדדה במקום הלא-נכון

כדי להעריך את השפעתה של הפשרת הקרחונים על הסביבה העתידית, יש לאמוד את קצב העלייה של פני הים. לאורך השנים נמדד גובה פני הים בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, אך כעת מתברר שאזורים אלו אינם מייצגים בהכרח את מפלס מי הים הממוצע בכל כדור הארץ: באופן לא-אינטואיטיבי, דווקא באזורים הקרובים יותר לקרחונים הנמסים, קצב עליית המפלס נמוך יותר.

חישוב מתוקן התפרסם כעת בכתב העת Geophysical Research Letters. החוקרים מראים שבמהלך המאה ה-20, עלה מפלס מי הים ב-17 סנטימטרים, כמעט ב-30 אחוז יותר מההערכות הקודמות. על פי המספרים החדשים, מצבנו גרוע משחשבנו, וייתכן שיש לתקן את התחזית של קצב עליית פני הים בשנים הקרובות – העתיד להשפיע על חייהם של מיליוני אנשים החיים בקרבת הים. 

0 תגובות