אריזות מזון מחלבוני חלב, רובוטים רכים לפעולה באתרים מסובכים והסינים - בקרוב על מאדים

1. נזק לרקמה מגדיל את הסיכון לסרטן

למה סוגי סרטן מסוימים נפוצים יותר מאחרים? האם יש הבדל ביכולתם של תאי הכבד או תאי הלב להפוך לסרטניים? כדי לענות על שאלות אלו עקבו חוקרים מארצות הברית ומאנגליה אחר תאי גזע ברקמות ובאיברים שונים, והשוו את נטייתם להפוך לסרטניים.

תאי גזע הם תאים מיוחדים המסוגלים להתחלק וליצור תאים חדשים, המחליפים תאים שניזוקו. זהו אפוא מעין מאגר תאים, המתחלק רק בעת הצורך ונותר רדום בשאר הזמן. במהלך המחקר גרמו החוקרים להיווצרות מוטציות סרטניות בתאי הגזע ועקבו אחר נטייתם להפוך לסרטניים. הממצאים הראו שהגורם הקשור להפיכת תאי הגזע לסרטניים אינו המוטציות, אלא מידת הנזק לאיבר שבו נמצאו. ברקמות ובאיברים שנגרם להם נזק רב, ותאי הגזע התחלקו פעמים רבות כדי לתקן את הנזק, הסיכוי להתפתחות סרטן היה גבוה יותר. ממצאים אלו עשויים להסביר מדוע חשיפה ממושכת לטבק או לקרינה מעלה את הסיכוי להיווצרות סרטן.

2. פתח את האריזה ואכול אותה

המזון שאנו קונים בסופר נארז באריזת פלסטיק אטומה, שאחרי השימוש הופכת לפסולת בלתי מתכלה ואשר מחזורה יקר. פלסטיק הוא פולימר (שרשרת ארוכה המורכבת מיחידות חוזרות) שמקורו בדרך כלל בזיקוק נפט. בעתיד הקרוב ייתכן שנשתמש בסוג חדש של אריזה, העשויה מחלבון החלב קזאין. אריזת הקזאין מציעה את כל יתרונותיה של אריזת הפלסטיק, ונוסף על כך היא מתכלה ואפילו ניתנת לאכילה – הטועמים דיווחו כי היא חסרת טעם, אך אפשר להוסיף לה ויטמינים וחומרי טעם טבעיים.

ייחודה של האריזה הוא בגודל הנקבוביות שלה, הקטנות פי 500 משל אריזות אחרות הקיימות כיום (הן ביולוגיות והן עשויות פלסטיק), ולכן מצליחות למנוע מעבר חמצן המקלקל את המזון.

ייתכן אף שיהיה אפשר לצפות דגני בוקר בציפוי דומה, במקום בציפוי סוכר, כדי למנוע אותם מלספוג חלב ולהפוך לסמרטוטיים.

3. סין בדרך למאדים

סין הציגה את התכניות הראשונות של המשימה למאדים, שתשוגר על פי התכנון בעוד כארבע שנים. המשימה תכלול לוויין שיחוג סביב כוכב הלכת האדום ורכב קרקעי שינוע על פניו ויתמקד בחיפוש מים וקרח. רכב החלל דומה למדי לרכבי השטח האמריקאיים ששוגרו למאדים: הוא יהיה בעל שישה גלגלים וארבעה לוחות סולריים, ומשקלו יהיה כ-200 ק"ג. ציודו המדעי יכלול 13 מכשירים, ובהם מצלמות משוכללות ומכ"ם חודר קרקע לאיתור מים נוזליים או קפואים באדמה. על פי תכניתה של סוכנות החלל הסינית, הרכב ינחת על מאדים בתחילת שנת 2021 ויפעל במשך כשלושה חודשים. סין הכריזה על תחרות לבחירת שם לרכב ולמשימה כולה.

הממשלה בבייג'ינג משקיעה בעשורים האחרונים מיליארדי דולרים בתכנית חלל מתקדמת. לפני כשלוש שנים הנחיתה סין רכב לא-מאויש על הירח, והיא מפעילה תחנת חלל קטנה משלה במסלול סביב כדור הארץ.

תוצרת סין: רכב המאדים החדש | אילוסטרציה: סוכנות החלל הסינית

4. רובוטים רכים לחילוץ, הצלה וניתוחים מורכבים

קבוצת חוקרים מהרווארד הצליחה ליצור רובוט אוטונומי רך בצורת תמנון. הרובוט עשוי מג'ל סיליקון ונע באמצעות הזרמת גז לאזורים שונים בגופו. במרכז הרובוט מערכת של צינורות ושסתומים קטנים, המווסתים את זרימת הגז לגפיים וגורמים לתנועה. הרובוט אינו צורך חשמל; כאשר מכניסים מי חמצן לתא הדלק שלו, ריאקציות כימיות עם חומרים אחרים משחררות גז המובל לגפיים.

הדגם הנוכחי של הרובוט מתחיל לנוע עם הכנסת מי חמצן למכל הדלק, ואין לו מערכת שליטה המאפשרת פעולות אחרות, כגון עצירה או פנייה. החוקרים שואפים לבנות דגמים מתקדמים יותר, שיוכלו לבצע פעולות מורכבות יותר ואשר יהיה אפשר לתכנת אותם או לשלוט בהם מרחוק.

התקווה היא שרובוטים רכים וקטנים מסוג זה יוכלו להשתחל למקומות צרים ולבצע ניתוחים מורכבים ומשימות חילוץ והצלה.

5. ליקוי חמה (שאינו) מסעיר את הרוחות

לליקוי חמה עשויה להיות השפעה רבה על מזג האוויר המקומי – כך מראה מחקר שנערך באוניברסיטת שפילד שבבריטניה.

ב-20 במרץ 2015 אירע ליקוי חמה מלא מעל אירופה, שבמהלכו נאספו נתונים על טמפרטורת האוויר, מהירות הרוחות וכיווניהן, הלחץ האטמוספרי ועוד ביותר מ-200 תחנות מטאורולוגיות ברחבי בריטניה, איי פארו ואיסלנד. נמצא כי בעת הליקוי צנחה טמפרטורת האוויר ב-0.83 מעלות צלזיוס בממוצע, ובאזורים נקיים מעננים אף ב-3 מעלות צלזיוס.

החוקרים הצליחו לשלול את תופעת "ציקלון הליקוי", מונח שטבעו חוקרים בתחילת המאה ה-20 והמציין שינוי קיצוני בכיוון הרוחות בעת ליקוי חמה. החוקרים קובעים כי לא נצפה כל שינוי בכיוון הרוחות במהלך הליקוי, אלא דווקא ירידה של כ-9% בעוצמתן.

הממצאים תורמים רבות להבנת תופעות אקלימיות בקנה מידה רחב יותר. כעת על החוקרים להמתין לליקוי החמה המלא הבא מעל אירופה, הצפוי להתרחש בשנת 2026, כדי לאשש את ממצאיהם.

• שניר

רובוטים רכים לחילוץ, הצלה וניתוחים מורכבים

כל זה טוב ויפה אבל מתי זה יצא לשוק?