גן לראיית אדום ששינה את תפקידו, חומרים שמיוצרים במעבדה ונמצאו גם בטבע ומדוע האטמוספירה של צדק חמה יותר מהמצופה?

1. מה הקשר בין התחממות כדור הארץ לכולרה?

התחממות כדור הארץ גורמת להתחממות של מי הים, לעתים אף בשתי מעלות שלמות בהשוואה לטמפרטורת מי הים לפני חמישים שנים. בשביל חיידקים מהסוג ויבריו (Vibrio) זוהי סיבה למסיבה, משום שהם משגשגים בטמפרטורות גבוהות יותר.

בדיקה של מי ים שנאספו החל משנת 1958 מראה שבשנים אלו, במקביל לעליית הטמפרטורה, התחוללה גם עלייה בשכיחותם של חיידקים שונים. כמה מחיידקים אלה עלולים לגרום למחלות קשות בבני אדם, כגון כולרה. דיווחים מאזורים שמתרחשת בהם התחממות מהירה יחסית של מי הים, דוגמת הים הבלטי, מעידים כי הסיכויים להתפרצות מחלות זיהומיות שגורמים החיידקים האלו עלו מאוד בשנים האחרונות. על רשויות הבריאות להיערך לכך בהתאם.

2. חמישים גוונים של אדום, או אפילו יותר

ראיית צבע אדום מתאפשרת אצל בעלי חיים מסוימים תודות לקיומו של גֵן בשם CYP2J19, שמתבטא בין השאר בעיניים של ציפורים וצבים. בזכות הגֵן הם יכולים לראות גוונים רבים של הצבע האדום שאנו, בני האדם, איננו מסוגלים לזהות.

לאחר שהתברר ש-CYP2J19 אחראי גם על מופע הנוצות האדום של ציפורים, גילו החוקרים שאותו גֵן אחראי גם על צבע השריון האדום של כמה ממיני הצבים. איך אותו גֵן יכול להיות אחראי לתכונות כה שונות, כמו ראייה וצבע גוף? מסתבר ששינויים בבקרה על ביטוי הגן באזורי הגוף השונים הם אלה שמאפשרים את תפקידו הכפול.

ממצאים נוספים מהמחקר מצביעים על כך שלאב הקדמון של הציפורים והצבים הייתה התצורה הקדומה יותר של הגן, שאפשרה לו לראות את שלל הגוונים האדומים. בעקבות שכפולי גני וצבירת מוטציות נוצרה התצורה החדשה, CYP2J19, באופן עצמאי ונפרד אצל ציפורים וצבים, והיא מאפשרת להם גם לראות את העולם באדום וגם להתהדר בצבעים אדומים בוהקים.

3. מערכות אורגנו-מתכתיות מהטבע

מערכות אורגנו מתכתיות (Metallo Organic Frameworks, או בקיצור MOF), הן מעין ספוגים מולקולריים המורכבים משילוב של אטומי מתכת, דוגמת ברזל או אבץ, וחומרים אורגניים כמו חומצת לימון. על ידי שימוש במתכות ובחומרים אורגניים שונים הצליחו חוקרים ליצור בעשרות השנים האחרונות ספוגים שיכולים בין השאר לאגור מימן, מתאן ופחמן דו-חמצני ולשמש בתעשיית המוליכים למחצה.

טימוסלב פריסקיק (Friščić)  פרופסור לכימיה מאוניברסיטת מקגיל במונטריאול, הוביל לאחרונה מחקר שגילה כי גם למינרלים שנמצאו לפני יותר משישים שנה במכרות פחם בסיביר יש מבנה דומה מאוד לסוג מסויים של מערכות אורגנו מתכתיות. אולם בשל נדירותם, המינרלים הסיביריים לא יוכלו כנראה להחליף את מקומו של המאמץ המדעי ליצירת מערכות אורגנו-מתכתיות מלאכותיות עם תכונות מגוונות. עם זאת, ייתכן שבעתיד יימצאו מינרלים נפוצים יותר הדומים למערכות הללו, ויוכלו לפחות להעניק השראה למערכות מלאכותיות מתקדמות יותר.

4. הכתם האדום הגדול מחמם את צדק

כבר שנים ידוע שהאטמוספרה של צדק חמה יותר מכפי שהייתה אמורה להיות אילו חוממה רק על ידי קרינת השמש. השערות שהועלו כדי להסביר את התופעה, כמו חימום על ידי זוהר הקוטב החזק של צדק, לא היו מספקות.

מדענים מאוניברסיטת בוסטון מצאו לאחרונה עדויות לכך שהחימום מגיע מלמטה, מתוך כוכב הלכת. תצפיות בתחום התת-אדום אפשרו להם לזהות אזור חם במיוחד מעל הכתם האדום הגדול. סימן ההיכר המפורסם הזה של צדק הוא סופת ציקלון אימתנית שגודלה כפול לפחות מכדור הארץ ופעילה כבר מאות שנים. ההתאמה בין הכתם לבין האזור החם הביאה את המדענים להציע שהחום עולה לאטמוספרה דרך סופת הציקלון באמצעות גלי קול שמרעידים את האטמוספרה העליונה של צדק ומחממים אותה. אותו תהליך מתרחש גם בכדור הארץ מעל הוריקנים וסערות אחרות.

5. עכברות צריכות רפלקסים, עכברים צריכים זיכרון מרחבי

חוקרים מאוניברסיטת שטרסבורג שבצרפת חקרו את הזיכרון המרחבי ואת זמן התגובה של עכברים אפריקניים מנומרים (Rhabdomys pumilio).

הם סימנו 90 עכברים וצילמו אותם תוך ביצוע תנועות פתאומיות; אחר כך ניתחו את הסרטונים ומדדו את זמן התגובה של העכברים. הם הניחו לעכברים לעבור במבוך, ובדקו את התמצאותם במרחב. הם מדדו את הזמן שנדרש לעכברים כדי להפנות את ראשם לתמונה של טורף. לבסוף בדקו החוקרים אילו עכברים שרדו עד סוף הקיץ.

החוקרים מצאו שנקבות שרדו יותר אם הגיבו מהר יותר, ואילו זכרים – אם היה להם זיכרון מרחבי טוב יותר. המחקר פותח פתח למחקרי המשך על השפעת לחצים אבולוציוניים על ההבדלים בין פרטים.