התקליטור החליף בתחילת שנות התשעים את הקלטות (שהחליפו את התקליטים). התקליטור מבוסס על רעיון דומה לתקליט הויניל - צריבת בליטות על פני שטח התקליטור, אשר מקודדות את המידע המופיע בתקליטור. הסרטון שלפנינו מסביר כיצד פועל ה-DVD, אם כי אותו רעיון נכון גם ל-CD. הסרטון מלווה בהסברים באנגלית, על כן הוספנו תרגום והסברים בהמשך העמוד.

סרטון זה נלקח מהאתר של  Dr. Dan Izzo

על מנת להבין כיצד פועל נגן DVD, נתבונן ראשית בתקליטור. המידע מאוחסן באוסף של חורים מיקרוסקופים הצרובים אל תוך החומר מחזיר האור.קורם של חורים אלו הוא רק 0.7 ננומטר (פחות ממליארדית המטר) שזה קטן פי 50 משערה אנושית. ב-high definition הם יכולים להגיע גם ל-0.3 ננומטר.

נגני תקליטורים בטכנולוגיות השונות (CD, DVD, HD) משתמשים בלייזרים באורכי גל שונים אך פועלים על עיקרון דומה - לייזר דיודא. מוליך למחצה מקבל זרם חשמלי, ומייצר אור באורך גל של הלייזר הרלוונטי. האור מרוכז לאלומה צרה ומועבר על ידי רצף של מראות ועדשות אל התקליטור המסתובב.הלייזר מוחזר מהתקליטור אל קולט, כאשר חורים מסיתים מעט את החזרת הלייזר. המידע הזה מפוענח בידי האלקטרוניקה הפנימית ומתורגם למידע, קול ותמונה.

ההבדל הין הטכנולוגיות השונות (CD DVD HD) בא לידי ביטוי בשני פרמטרים עיקריים.גודל צפיפות החורים (חורים קטנים יותר וצפופים יותר מאפשרים צריבת מידע רב יותר = איכות גבוהה יותר). וסוג הלייזר (ככל שאורך הגל קצר יותר ניתן לקרוא יותר מידע מהתקליטור).

ארז גרטי, דוקטורנט, המחלקה לכימיה ביולוגית, מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • מאיר חסקי

    איך פועל התקליטור

    אם כך איך אפשר לצרוב במחשב על גבי תקליטור ?

  • מאיר חסקי

    כיצד פועל תקליטור

    תודה רבה

  • יוסי

    כיצד פועל תקליטור

    למה כשיש סריטות התקליטור נתקע ?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום יוסי
    כאשר יש שריטות על התקליטור, הדבר משבש את החזרת אלומת הלייזר אשר מאפשרת פענוח המידע המקודד עליו והתוצאה היא ש"הדיסק קופץ".
    מקווה שעזרתי
    ארז