מחקר חדש שופך אור על האיבר הסתמי הייחודי לאדם. לפי החוקרים, ההתפתחות האבולוציונית של הסנטר אינה קשורה לתפקודו אלא נוצרה עקב שינוי בגודל הפנים.

אם תישאלו מה מייחד את האדם המודרני , סביר להניח שלא תענו "הסנטר". עם זאת, הבליטה הגרמית הזאת בקצה הלסת התחתונה אכן ייחודית לאדם, ואולי אולי גם לפילים.

יתרה מכך, מתברר שלאדם הניאנדרטלי כלל לא היה סנטר. בתמונה הבאה אפשר להבחין בסנטר בגולגולת השמאלית של האדם המודרני (6), אך בגולגולת של השייכת לאדם הניאנדרטלי (4) הלסת התחתונה נסוגה לאחור וחסרה בה בליטת הסנטר.


גולגלות של פרימאטים | תרשים: Волков В.П., ויקיפדיה

השאלה היא מדוע רק אצל בני אדם התפתח סנטר? במהלך השנים שקלו חוקרים מגוון רחב של הסברים להתפתחות הסנטר שלהו, כגון הסברה שהסנטר האנושי נוצר בין השאר כדי למשוך את בני ובנות המין השני (למרות העובדה שגם לגברים וגם לנשים יש סנטר). סברה נוספת הייתה שהסנטר התפתח בתגובה לאוכל המבושל שבני האדם אוכלים או בגלל יכולת הדיבור האנושית. מחקרים אחרים גרסו שהסנטר התפתח עקב כוחות מכניים כגון לעיסה.

עתה טוענים חוקרים מאיווה שבארה"ב שהופעת הסנטר הייתה תהליך אבולוציוני: בחלוף הדורות הפרצוף האנושי התכווץ, ועקב כך נחשפה הבליטה הגרמית בחלק הנמוך ביותר של ראשנו. יתכן שהתהליך הזה קשור לשינויים הורמונליים שהתרחשו בתהליך הביות ויצירת חברות האדם.

החוקרים הפריכו את ההשערה שכוחות מכניים הם הסיבה להתפתחות הסנטר, על ידי תצפיות שערכו באמצעים ביו-מכניים על ארבעים אנשים בגילאים שונים. הצוות הסיק שכוחות מכניים, כולל לעיסה, אינם יכולים לייצר את ההתנגדות הדרושה להתפתחותו של עצם חדשה, כגון סנטר.

לפי התיאוריה של צוות האנתרופולוגים מאוניברסיטת איווה, לפני כ-80 אלף שנה עבר האדם מחיי ציד בקבוצות בודדות לחיים חברתיים בקבוצות מחוברות יותר. האדם סיגל לעצמו אורח חיים רגוע יותר ופחות אלים, שכלל קשרים חברתיים ומסחריים. השינוי בא לידי ביטוי בשינוי רמות ההורמונים, ובעיקר שינוי ברמת הטסטוסטרון (ההורמון הגברי). השינוי ההורמונלי התבטא גם בשינוי בתווי הפנים ובגודלם. השינוי הזה, כאמור, הוא מה שגורם לדעתם לסנטר לבלוט.

למחקר המקורי

טלי ברגלס-שפירא
דוקטורנטית, המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

2 תגובות

  • שי

    למה אי אפשר לכתוב פשוט: אנחנו עדיין לא יודעים?

    אחד הדברים שמבדיל את המדע מהדתות הוא שהמדע מסוגל לומר אנחנו לא יודעים ולכן מנסים לברר. אחרי כל ההסברים שמפורטים לעיל אודות תפקיד הסנטר אצל האדם משתמע שהמדע עדיין לא יודע למה צריך את הסנטר. אפשר פשוט לכתוב אנחנו לא יודעים אבל משערים ש... לדעתי זה גם יחזק את המהימנות של שאר הדברים שהמדע כבר גילה וגם ייצר מוטיבציה לחפש תשובות לדברים שעדיין לא יודעים כמו תפקיד הסנטר.

  • יואב גידו

    לא עניתם על השאלה , מה תפקיד

    לא עניתם על השאלה , מה תפקיד הסנטר ?