כמה אפור ומשעמם היה העולם אלמלא המוזיקה? זמר שהחליט להיות חוקר לקח את מקצועו צעד אחד הלאה ומנסה להבין איך אנחנו מפיקים מוזיקה ושירה?

יש בעולם הרבה דברים נפלאים: שמש, ים, אוכל איכותי וחברה טובה. אבל מה היה ערכם של כל אלה אלמלא היו לצדם מוזיקה ושירה. אך מוזיקה אינה דבר מובן מאליו. איך אנחנו מסוגלים לשיר ולהפיק צלילים? איזה שרירים מופעלים בזמן הדיבור? האם אפשר לאמן את הקול להישאר חזק ויציב גם כשמזדקנים?

"עצם העובדה שאנחנו מסוגלים לייצר מגוון רחב של צלילים בדיבור ובשירה היא דבר מדהים בעיניי!" מסביר ארון ג'ונסון, חבר נספח בצוות שחוקר איך בני אדם יוצרים קולות במכון ביקמן שבארצות הברית. "צלילים מופקים על ידי תזוזות ותנודות של מיתרי הקול, שהם שתי חתיכות עור בבית הקול, ליד קנה הנשימה. העובדה ששתי חתיכות עור קטנות הן אלו שאחראיות על היכולת הנהדרת והמורכבת שלנו לשיר משכה אותי לחקור את הנושא ולנסות להבין לעומק איך המנגנון הזה עובד".

כשאנחנו שרים או מדברים, צלילים מיוצרים באזור שנקרא בית הקול, מעל קנה הנשימה, ובו נמצאים מיתרי הקול שמרפדים אותו משני צדדיו. בזמן שאנחנו שרים או מדברים מיתרי הקול מתקפלים בצורה שגורמת לשני חלקיהם להתקרב או להתרחק. אוויר שמגיע מהריאות עובר דרך בית הקול, והתנודות של מיתרי הקול גורמות לאוויר לרטוט וליצור צלילים.

התהליך הזה, שנשמע לכאורה פשוט, דורש בפועל שיתוף פעולה של יותר ממאה שרירים שונים בחזה, הצוואר, בלסת, בלשון ובשפתיים. השרירים הללו פועלים יחד היטב ובלי מאמץ, אך עם השנים הם מתעייפים ונחלשים.

"המערכת העצבית-שרירית ואזור בית הקול משתנים ומתנוונים עם השנים, דבר שתורם רבות ל'פגמי הקול' שאנו מייחסים להזדקנות, כגון היחלשות הקול, מאמץ לדבר וקול סדוק", מסביר ג'ונסון. "אני מעוניין להבין איך השינויים האלה מתרחשים, ואם פיתוח קול נכון יכול להפוך חלק מהתהליכים הללו". כדי לעשות זאת ג'ונסון צריך להבין איך בדיוק בית הקול עובד וזז בזמן אמת.

בעזרת שיטת ההדמיה MRI, שמשמשת בעיקר ברפואה, ג'ונסון ושותפיו למחקר יכולים לצפות בתמונות דינמיות של אדם שר במהירות של מאה תמונות בשנייה. שיטת ההדמיה הזו יעילה בעיקר להבנת התנועה המהירה של הלשון יחד עם עוד שרירים בראש ובצוואר. כדי לשלב את התמונות המתקבלות עם הצלילים המופקים, החוקרים משתמשים בסיב אופטי מיוחד שפועל כמעין מיקרופון שאוסף את הצלילים שמופקים במהלך הניסוי. לאחר מכן הם משווים בין הקול המוקלט לבין התזוזה המצולמת של שרירי הקול.

ג'ונסון, ששר באופן מקצועי במשך עשר שנים במקהלת שיקגו מעונין לגלות אם אימוני שירה במקהלות של גמלאים יכולים לשפר את מבנה בית הקול, דבר שיעניק להם קול חזק ויציב גם בזקנתם.

צילום MRI של החוקר שר

למחקר המקורי

יעל גרופר
מאסטרנטית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות