כשטמפרטורת כדור הארץ עולה, גוברים גם הסיכויים להכחדת מינים. אבל יש יבשות ואזורים שבהם הסכנה גדולה יותר

שינויי האקלים הגלובלי, צמצום שטחי בגלל פעילות בני האדם וכמובן ציד והרעלה הם רק כמה מהסיבות להכחדה הגוברת והולכת של מינים בכדור הארץ במאות השנים האחרונות. מחקר חדש מנסה לבדוק איך התחממות כדור הארץ מאיימת על קיומם של מינים רבים. הממצאים מפתיעים – אמנם סכנת ההכחדה קיימת בכל מקום בעולם, אבל יש יבשות ואזורים שרגישים לשינויי האקלים יותר מאחרים.

בניגוד לרוב המחקרים האקולוגיים שעסקו בהכחדת מינים והתמקדו בסיכויי ההישרדות של מינים ספציפיים, בעבודה הנוכחית נקטו החוקרים גישה כוללנית יותר. הם אספו נתונים ממחקרים רבים ואיחדו אותם למאגר מקיף במיוחד, שאפשר להם למצוא דפוסים חוזרים.

לא פשוט להשוות מחקרים המבוססים על הנחות עבודה שונות ונעשו במגוון שיטות ובאזורים גיאוגרפיים שונים, אך החוקרים הצליחו להשוות בין 131 מחקרים. אחד הממצאים המעניינים שעלו היה שהסכנה לבעלי החיים בצפון אמריקה ואירופה נמוכה יחסית, בעוד שדרום אמריקה, אוסטרליה וניו זילנד הם המקומות המועדים ביותר להכחדת מינים, בגלל האקלים הייחודי לכל אזור והמכשולים הגיאוגרפיים שמקשים על נדידה ממנו.

מינים רבים יכולים לשרוד רק בטווח אקלים צר מאוד, וכשמזג האוויר משתנה באופן דרסטי סיכויי ההכחדה שלהם גבוהים יותר ממינים שאינם ילידי האזור. כמו כן, בעלי חיים באזורים קטנים ומבודדים נמצאים בבעיה דומה, מאחר שגם להם אין אפשרות לשנות את בית הגידול שלהם.


עיט האסטי צד עופות מואה בניו זילנד. שני המינים נכחדו כבר במאה ה-16
איור: ג'ון מגהן, PLoS Biology

התוצאות המדאיגות צופות שקרוב לשלושה אחוזים מהמינים בכדור הארץ ייכחדו גם אם יישמרו תנאי האקלים הנוכחיים על פני כדור הארץ. לעומת זאת, אם כדור הארץ יתחמם בעוד 3 מעלות, צפויים להיכחד 8.5 אחוזים מהמינים. למרבה הצער, לפי התחזיות העדכניות כדור הארץ צפוי להתחמם בעשרות השנים הבאות בעוד 4.3 מעלות, מה שאומר שקרוב ל-16 אחוז מכל מיני בעלי החיים בעולמנו, כלומר אחד מכל שישה מינים, ייכחדו.

החוקרים הופתעו לגלות שאין הבדל בסיכויי ההכחדה בין קבוצות אורגניזמים שמתאפיינות בתכונות שונות. עוד סיבה לדאגה היא שגם מינים שלא ייכחדו יעברו שינויים ניכרים בכמותם, בתפוצתם וביחסיהם עם מינים אחרים, דבר שעלול להשפיע על מערכות אקולוגיות שלמות, על גידולי יבולים ועל תפוצת מחלות.

המחקר הנוכחי מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים שמצביעים על הסכנות הנשקפות משינויי האקלים, ועשוי להשפיע על יישום האסטרטגיות שמטרתן להגן על מינים בסכנת הכחדה. עם זאת, הוא אמנם מציג מגמות, אך השונות בין המחקרים שנסקרו בו רבה מאוד ותלויה במשתנים רבים שקשה מאוד למדוד. אבולוציה, למשל, עשויה להפחית את הסיכון להכחדה של מינים שיתאימו את עצמם לשינויים. מצד שני, השפעות אנושיות על סביבת המחיה עלולות להעלות את הסיכון, למשל על ידי צמצום אזור התפוצה של מין מסוים כך שלא יוכל לשנות את בית הגידול שלו ולהגדיל את סיכוייו לשרוד.

למאמר המקורי

ד"ר חגית ניסן משה
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

 

0 תגובות