ב-10.9.08 החל מאיץ החלקיקים LHC במרכז המחקר CERN שעל יד ג'נבה לפעול. פרוייקט שאפתני זה הינו הפרוייקט המורכב ביותר והיקר ביותר שבוצע אי פעם בהיסטוריית האנושות. במסגרת הפרוייקט יאיצו המדענים פרוטונים למהירויות אדירות (למעלה מ-99% ממהירות האור) ויגרמו להתנגשויות בינהם. החוקרים מקווים כי התנגשויות אלו יגרמו ליצירת חלקיקים חדשים, אותם ימדדו גלאים מיוחדים. ניסוי זה ימדמה את התנאים ששררו ביקום מליארדית השנייה לאחר המפץ הגדול, ומקווים ללמוד על התקופה הזו ועל החלקיקים שנוצרו. בפרוייקט זה ינסו גם לחקור את קיום חלקיק היסוד "הבוזון של היגס", יחקרו את החומר האפל, את האנטי חומר ועוד . לפרוייקט זה פוטנציאל אדיר לתגליות חדשות ומהפכניות בתחום פיזיקת החלקיקים.

המצגת שלפנינו מסבירה על הפרוייקט, על היעדים שלו ועוד. אם המצגת אינה עולה בחלון שמתחת, לחצו כאן

מאת: ארז גרטי

• שלף שם טוב

עזרת מאוד!

עכשיו אני יודע יותר! לא תיארתי לעצמי שגם האדמה נעה בגאות ושפל!

כח משיכה זה כח משיכה

ההשפעה שלו אינה בלעדית למים

• שלף שם טוב

גאות האדמה

האם זה נכון שהאדמה מתרוממת 25 סמ בזמן גאות? זו לא טעות?

שלום שלף
    אני לא כל כך רואה איך שאלתך קשורה לכתבה זאת, אך אענה עליה בכל זאת. הגיאות נובעת ממיקום הירח ביחס לכדור הארץ. הירח מפעיל את כח המשיכה שלו על כדור הארץ. כח משיכה זה בא לידי ביטוי בכל מני דרכים כמו גיאות ושפל בים, וכמו תנועה זעירה בקרום כדור הארץ. תנועה זו יכולה לגיע עד 55 ס"מ ביום - תנועה שלא מורגשת על ידינו, אך ניתנת למדידה. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בעת שימו בטלסקופי רדיו אשר חייבים לקחת בחשבון תנועות אלו, וכמו כן בקביעת מיקום בGPS.