כולנו שמענו על הר הגעש Eyjafjallajökull בדרום איסלנד, שהתפרץ לאחרונה ושיתק את התחבורה האווירית בכל רחבי אירופה. הרי געש הם תופעה נפוצה בעיקר לאורך הגבולות של הלוחות הטקטוניים, והם מופיעים בשלל צורות ועוצמות ובסוגים שונים של התפרצויות. כשהר געש מתפרץ, אין הרבה מה לעשות נגד נהרות הלבה, גשם האבנים הלוהטות וענן האפר האדיר הנפלטים מהם, אך בניגוד לרעידות אדמה יש לא פעם סימנים שעשויים להעיד מראש על התפרצות מתקרבת.

להרי הגעש תפקיד חשוב בעיצוב פני הקרקע ובמחזור הסלעים, והם מילאו תפקיד מרכזי גם באחד מאירועי ההכחדה ההמונית הגדולים ביותר שידע העולם. החודש בחרנו להתמקד בנושא הרי הגעש, לבחון איך הם נוצרים, כיצד הם מתפרצים ומה ההשלכות שלהם על הסביבה ולא רק בזיהום האוויר.


זרם לבה | תמונה: ויקיפדיה



כתבות ממדור מאגר מדע

מדוע קיימים הרי געש ומה גורם להם להתפרץ כתבה מרתקת על הרי געש, איך הם נוצרים, למה הם מתפרצים ומה הסיבה לקיומם.

איך מתפרץ הר געש? מצגת אינטראקטיבית העוסקת בתהליך ההתפרצות של הר געש ובהשלכותיו.

איסלנד למה ההתפרצות קרתה דווקא כאן? מצגת העוסקת בהתפרצות הר הגעש באיסלנד, בסיבות להתפרצות הזאת לחוסר היציבות הכללי של האי, ובתופעות גיאולוגיות נוספות הקשורות לכך.

איך נוצרים סלעים? שני סרטונים העוסקים בסוגי הסלעים השונים, מסבירים איך הם נוצרים ודנים בהקשר שלהם להתפרצויות געשיות.

נדידת יבשות סרטון המראה את נדידת היבשות ב-600 מיליון השנים האחרונות. נדידת יבשות (תנועת לוחות טקטוניים) הם אחד הגורמים להתפרצות של הרי געש.

נושא החודש פברואר 2010 תזוזות באדמה אשכול כתבות וסרטונים על רעידות אדמה ועל הקשר שלהן להתפרצויות געשיות.


תנועת לוחות טקטוניים | תרשים: ויקיפדיה



שאלות מהמדור שאל את המומחה

מתי התפרץ הר הגעש סנט הלנס לאחרונה ומה היו התוצאות? כתבה על התפרצויות הר הגעש סנט הלנס בארה"ב.

האם רמות הפחמן הדו-חמצני שנפלטות משימוש בדלקים מאובנים גדולות מאלו שנפלטו בהתפרצויות געשיות? כתבה המשווה את רמות ה-CO2 הנפלט ההתפרצויות געשיות לאלו שנפלטות בשריפת דלק.

האם יש קשר בין איכות סביבה לרעידות אדמה? כתבה המסבירה על קשר אפשרי בין ההתחממות הגלובלית לרעידות אדמה ופעילות געשית.

מה זה בדיוק גייזר ואיך הוא נוצר? כתבה העוסקת בגייזרים: תופעת טבע הנובעת ממציאותה של מגמה קצת מתחת לפני השטח.

מדוע התפרצויות וולקניות מלוות בסופות ברקים? כתבה העוסקת בתופעה של סופות ברקים לאחר התפרצויות של הרי געש.



כתבות ממדור מדע בבית

הר געש של קצף ניסוי ביתי שבו בונים דגם מוקטן של הר געש מתפרץ.



הפעם סקרנו את פעילות הרי הגעש ואת הגורמים להן, שקלנו את ההשלכות שלהם ותהינו למה הם בכלל קיימים. ראינו שמעבר לנזק האדיר שהרי הגעש עלולים לגרום, יש להם גם תפקידים חשובים בכדור הארץ, למשל כחלק מהמחזור של הסלעים ובשחרור לחצים תת-קרקעיים, ואפילו ראינו קשר בין ההתחממות הגלובלית לעלייה בתדירות ההתפרצויות הגעשיות. נוכחנו שההשפעות שלהם משמעותיות הרבה יותר מנחלי הלבה וענני האפר שהם מפזרים, ומתבטאות גם בשינויים במזג אוויר, בשינוי פני הקרקע ובמקרים קיצוניים גם שינוי הרכב האטמוספירה.

בסופו של דבר מדובר בכוח טבע אדיר שאין לנו דרכים רבות להתגונן מפניו, אלא רק למצוא מקום בטוח להסתתר בו. למזלנו , נכון להיום אין הרי געש פעילים בישראל, אם כי גם זה עלול עוד להשתנות.


לוע הר הגעש סנט הלנס, 1982 | תמונה: ויקיפדיה

שאלה לדיון מדעי: כפי שראיתם, הרי הגעש מסוגלים לגרום נזק רב. לאחרונה עלתה תיאוריה הטוענת כי הרי הגעש היו מעורבים דווקא ביצירת החיים. יש לכם השערות איך זה קרה?

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

6 תגובות

  • יובל

    תזוזת כדור הארץ

    שלום,

    לאחרונה המורה שלי למדעים הסביר לי שכאשר מתפרץ הר געש כדור הארץ זז לאחור, זה נכון?

    תודה,
    יובל.

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום יובל

    אתחיל ואומר שהמורה שלך צדק, ולא צריך ארוע עוצמתי כמו הר געש על מנת להזיז את כדור הארץ. גם אם תיקח אבן קטנה ותשליך אותה על כדור הארץ, הדבר יגרום לתזוזה שלו. אמנם תזוזה קטנה ובלתי מורגשת, אך ניתנת לחישוב. עקרון זה מבוסס על חוק התנועה השלישי של ניוטון, אשר אומר שלכל כח קיים כח זהה בעוצמתו ומנוגד בכיוונו הפועל עליו. כלומר שאת אותו הכח שהר הגעש הפעיל על כדור הארץ, כדור הארץ הפעיל חזרה עליו. אמשיך ואומר שעל מנת לגרום לכדור הארץ לזוז בצורה מורגשת שתשפיע עלינו צריך כח אדיר שיהיה קשה לבני האדם לייצר ובטח שלא יתרחש באופן טבעי.

    מקווה שעזרתי

    ארז

  • אליאב

    הרי געש

    איך הרי געש נרדמים?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום אליאב

    ראשית בוא נבדיל בין הר געש רדום להר געש כבוי. הר געש רדום, הינו הר געש פעיל אשר לא התפרץ זמן רב. הר געש כבוי הינו הר געש אשר אינו פעיל יותר.

    הר געש רדום אינו מתפרץ משום שלא מצטברים מספיק לחצים מתחתיו אשר מזרימים את הלבה וגורמים להתפרצות. זה יכול לנבוע מהפחת לחץ בין לוחות טקטוניים, התדלדלות מאגר הלבה, יצירת סתימה בהר הגעש ועוד.

    הר געש כבוי לא מתפרץ משום שהוא נותק ממאגר הלבה, על כן גם בהנתן לחץ גדול, אין ללבה יכולת לצאת מהר הגעש כבוי, ויותר קל לה לצאת במקומות אחרים (הרי געש שכנים, ליצור הרי געש חדשים).

    הרבה פעמים הר געש מוגדר ככבוי משום שלא התפרץ זמן רב, אך ישנם מקרים של הרי געש שנחשבו רדומים אלפי שנים ולפתע התפרצו, דוגמת הר הגעש fourpeaked mountain שבאלסקה ששב והתפרץ אחרי עשרת אלפים שנים בהם היה רדום.

    מקווה שעזרתי

    ארז

  • נגה

    האם הלבה נכבת כאשר נוגעת במים?

    האם הלבה נכבת כאשר נוגעת במים?

    תודה,
    נגה(:

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום נגה

    לבה הינה למעשה סלע מותך בטמפרטורה מאוד גבוהה. כאשר היא מגיע לים, המגע עם המים מקרר אותה והיא מתמצקת והופכת לסלע (בהנחה שמדובר בכמות גדולה של מים, ולא איזו שלולית).

    מקווה שעזרתי

    ארז