משחר ההיסטוריה חיפש האדם דרכים לשכך כאבים. רוב הדרכים שבהן נקטו בעבר נתנו מענה פסיכולוגי בעיקרו, שהסתמך על מה שידוע כיום כ"אפקט הפלצבו".

שימוש רפואי במשככי כאבים תועד כבר בתקופת הפרעונים, אז השתמשו למטרה זו בעלי ערבה או בתמצית פרגים. לפני למעלה ממאה שנים הצליחו לבודד את החומר הפעיל ולייצר משככי כאבים יעילים הלא הם האספירין והמורפין. התוצאה הייתה מהפכה של ממש בעולם הרפואה, הן ביכולת לשכך כאבים והן ביכולת לנתח חולים בלי שהמטופל יתפתל מכאבים.

מאז התגלו משככי כאבים נוספים. כיום, כשכואב לנו הראש, אנחנו מושיטים את היד למדף באופן כמעט אינסטיקטיבי, לוקחים כדור ותוך חצי שעה הכאב חולף. יש כיום משככי כאבים משלל סוגים ובכל מיני עוצמות, אך עקרון הפעולה של כולם דומה הרמת רף הכאב באופן מלאכותי על ידי עיכוב הפעולה של אנזים זה או אחר.

בסרטון שלפנינו תוכלו לראות כיצד פועלים משככי כאבים מסחריים נפוצים.

הסרטון הופק בידי George Zaidan במסגרת פרויקט Ted-ed
לצפייה בכתוביות לחצו על הכפתור בתחתית הנגן ובחרו באפשרות Hebrew

אחד ממשככי הכאבים המפורסמים ביותר הינו האספירין. אף שהחומר הפעיל בו מבוסס על משכך כאבים טבעי שהופק מגזע עץ הערבה, האספירין היה התרופה הראשונה שסונתזה במעבדה והפך שם נרדף לתרופה זמינה, זולה ויעילה. מה שמעניין במיוחד לגביו הוא עבדו שזו אחת התרופות היחידות בימינו שלא נבדקה בניסויים קליניים מסודרים או בניסויים על בעלי חיים לפני שהחלו בהפצתה. למעשה, היעילות הקלינית של האספירין הוכחה רק בין שנות ה-60 לשנות ה-80 של המאה הקודמת, אחרי שהפופולריות שלו ירדה בהשוואה למשככי כאבים יעילים יותר.

בשנים האחרונות האספירין זוכה לעדנה בשל השימוש שנעשה בו כמדלל דם בטיפול מונע אצל אנשים שנמצאים בסיכון להתקף לב או שנמצאים בטיפול נמרץ אחרי התקף לב. כמו כן נעשה שימוש בנגזרות שלו כחומרים נוגדי דלקת.

ארז גרטי
דוקטורנט, המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • שרי

    שאלה

    אם עיקרון הפעולה של משככי כאבים הוא עיכוב אנזים המפרק את הנוירוטרזמיטורים מהסינפסה, מה ההבדל בין משככי הכאבים השונים?

    לא ברור לי מדוע תרופה אחת חזקה יותר מהשניה? הרי שניהם עובדים על העיקרון של עיכוב האינזים, מה משנה אם כן כמות הכאב?
    האם זה רק הבדל של זמן? (כלומר שמשכך הכאבים החזק יותר מעכב את האינזים למשך זמן ארוך יותר)?