לא מפורסם

השיניים שלנו חיוניות לנו לאכילה ולדיבור, ועל כן יש לשמור עליהן היטב. כשלא מקפידים על היגיינה נאותה נוצרים בהן חורים. הסרטון שלפנינו מתאר איך נוצרים החורים הללו וכיצד מטפלים בהם. הסרטון הוא באנגלית, כך שהוספתי עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.
 

הסרטון הופק על ידי האתר Health Central

 

חורים בשיניים, או עששת, הם אחת הבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר בתקופתנו. מדובר בזיהום שנגרם כתוצאה משילוב של מזון עשיר בפחמימות (למשל ממתקים) עם חיידקים החיים בפה שלנו באופן טבעי. החיידקים נמצאים בשכבה הנקראת רובד, או פלאק. הרובד מתחיל להצטבר על השיניים כ-20 דקות לאחר האכילה, ואם איננו מסירים אותו ביסודיות מדי יום על ידי צחצוח שיניים נוצרים חורים.

בפה חיים אמנם סוגים רבים של חיידקים, אך רק מעטים מהם קשורים בעששת שיניים. בין אלה שכן נמצאים הסטרפטוקוק מוטנס (Streptococcus mutans), לקטובצילוס קזאי (Lactobacillus casei – כן, "החיידק הידידותי"), ו-Acidophilus Actinomyces Naeslundii. כשהחיידקים האלה נתקלים בפחמימות הם מעכלים אותן ותוך כדי כך מפרישים חומצות, ביניהן חומצה לקטית המיוצרת בתהליך הגליקוליזה. החומצות מעכלות את מעטפת השן (החלק הקשה) ובסופו של דבר מגיעות לחלק הפנימי.

חורים נפוצים בעיקר באזור הקרוב יותר לחניכיים ובאזור שבא במגע עם האוכל. התסמינים הנפוצים ביותר של העששת הם רגישות מוגברת לקור ולמזון מתוק, כאב (מופיע רק כשהחור עמוק) והיחלשות השן.

הטיפול בחור מתבצע בשני שלבים. ראשית רופא השיניים מסיר את האזור המקולקל של השן, תחת הרדמה מקומית ובעזרת מקדח דנטלי מהיר, ומכין את האזור לסתימה. לאחר מכן הוא בונה את האזור החסר בעזרת חומר סותם מתאים.

החיידקים הגורמים לחורים נמצאים כאמור בפה באופן קבוע וממלאים שם תפקיד חשוב בעיכול ובסיוע למערכת החיסון (הם מונעים השתלטות של חיידקים אחרים או פטריות מסוכנות על הפה). הטיפול המונע הטוב ביותר הוא פשוט לשמור על ההיגיינה של הפה, להקפיד על צחצוח יסודי פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי או בקיסם ולבקר בפעם בחצי שנה אצל רופא שיניים ושיננית (חשוב מאוד). חור לא מתפתח בין לילה, ועל כן שמירה על הכללים הבסיסיים הללו תעזור לנו לשמור על הפה שלנו ולחסוך מעצמנו טיפולים לא נעימים.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

תגובה אחת

  • רחלי יפה

    שאלה

    איך /מדוע נוצרת חומצת חלב בשינים (הגורמת לעששת) אם אזור הפה חשוף לחמצן (האם יש תנאים של העדר חמצן)?