עובר אנושי מתפתח ברחם אמו כ-40 שבועות (כתשעה חודשים). במהלך ההיריון מתפתחות בגוף המערכות השונות המרכיבות אותו, מתא יחיד ועד לתינוק שלם. הסרטונים שלפנינו מתארים את השלבים העיקריים בהתפתחות העוברית, שבוע אחר שבוע בצורה מופשטת.

הסרטון תורגם בידי צוות דוידסון אונליין. הופק בידי Cassiopeia Project
הסרטון הופק בידי Adam Coate, Maitri Jajee, Keith Leiker. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

ההתפתחות העוברית מתחלקת לשני שלבים עיקריים: Embryo ו-Fetus. שלב ה-Embryo מתחיל מרגע ההפריה וממשיך בערך עד השבוע השמיני. בשלב הזה נוצרות שכבות התאים העיקריות שמהן יתמיינו האיברים השונים. בשלב ה-fetus, מהשבוע השמיני ואילך, העובר כבר מקבל צורה אנושית והמערכות הגופניות שלו מתחילות לתפקד.

תהליך ההתפתחות מתחיל בחלוקה של הביצית המופרית (זיגוטה) לקבוצה של תאים זהים בתהליך שנקרא מיטוזה. לאחר שנוצר גוש תאים גדול מספיק, התאים מתחילים להתמיין לפי מיקומם בגוש. ההתמיינות מתחלקת לשלוש שכבות נבט עיקריות, שמכל אחת מהן נוצרת רקמת יסוד של תאים המתמיינים לאיברים השונים. בשלב הזה רואים תנועה של תאים על פי השתייכותם עד ליצירת צורת העובר המוכרת לנו. המערכות הולכות ומתפתחות עם הזמן על םי לוח זמנים קפדני מאוד ומדויק, עד ליצירת תינוק שלם.

במהלך ההיריון איברים לא רק מופיעים אלא גם נעלמים בהמשך: למשל זנב, קשתות זימים וקרומים בין האצבעות. ההיעלמות הזאת מתרחשת בתהליך של מוות תאי מתוכנן (אפופטוזיס) והיא ממלאת תפקיד חשוב מאוד בתהליך ההתפתחות העוברית.

15 תגובות

  • natan moses

    התפתחות העובר

    שאלתי: הווצרות העובר היא מעין בניית בית "אבן על אבן" " תא אחרי תא" על פי תכנית מדוייקת שלוקחת 9 חודשים. יש להניח שסדר יצירת התאים והתמיינותם נקבע על ידי ה"דנא" אך מהו המננון שנותן את ההוראות להכנת תא מסויים בזמן מסויים והכוונתו למקום המסויים?

  • חיה

    תשובה לנתן

    פשוט מאוד, אלוקים טבע בו בחוכמתו המופלאה והוא מושגח על ידו עד הפרט הכי קטן, ברגע שאלוקים יסיר את השגחתו יקרה הגרוע מכל...וזה לא רק בעוברים זה בכל הבריאה,

  • נועה

    התפתחות העובר

    אשמח לדעת כיצד מתפקדים אברי העובר עטד בטרם נוצר המח שיאפשר מתן פקודות לצורך תפקודם
    תודה

  • מיטרה

    התפתחות האיברים

    הי
    האם זה נכון על פי הסרטון שהאיבר הראשון שנוצר הוא צינור העיכול ???

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    התפתחות עוברית

    מיטרה שלום,
    אני חושבת שמה שאת מתכוונת אליו הוא המבנה הצינורי הראשוני שנוצר, הוא אכן יהווה בסיס להווצרות מערכת העיכול בהמשך, אך גם למערכות אחרות כמו מערכת העצבים. זה לא אומר שמערכת העיכול היא הראשונה שנוצרת. תוכלי לראות בסרטון השני שדווקא הכליות ובלוטת התריס הן הראשונות שמתחילות להווצר כאיברים ממש.
    בברכה,
    ביאנה ברנשטיין

  • נאמה

    התפתחות העובר

    אם כך העובר חש כאב בחודש השלישי להיריון? אם כן, איך זה שהפלות בשלב הזה מותרות?

  • חיה

    את צודקת בהחלט, יש איסור

    את צודקת בהחלט, יש איסור אלוקי להרוג אדם שנמצא בתוך האדם, כמו שכתוב, השופך דם האדם באדם דמו ישפך, מי שמבצע הפלה לאחר 40 יום מיצירת העובר הוא רוצח, ביום ה40 ניתנת בעובר נשמה, בשבועות משבוע 9

  • חיה

    תיקון טעות

    ליתר דיוק משבוע 7 פלוס 3 ניתנת לעובר נשמה, כשספירת 40 הימים מתחילה מיום הפריית הביצית,

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום
    ישנם מחקרים שונים העוסקים ביכולת של העוברים לחוש כאב. בשל הקושי ביכולת לפרש כאב בעוברים קשה לדעת בוודאות מתי באמת עובר יכול לחוש בכאב ועל כן טווח האזורים המשוער נע בין 18-29 שבועות. אולם גם המחקר המחמיר ביותר מתארך זאת לשבוע ה-18 כלומר בסוף החודש הרביעי. במדינת נברסקה בארה"ב חל איסור לבצע הפלות לאחר השבוע ה-20 מסיבה זו. אם כן, בחודש השלישי להריון (שבועות 11-15), העובר אינו יכול לחוש בכאב וזאת משום שמערכת העצבים שלו עדיין איננה מפותחת דיה.
    ארז

  • יונית

    מדוע בשליש הראשון של ההריון ישנה תופעה של "הקאות"

    לא אצל כולן רק אצל חלק, האם זה קשור להתפתחות העובר?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום יונית
    לא ברור לגמרי מה הגורם לתופעת הבחילות בשליש הראשון של ההריון, אך ידוע שזה קשור לעליה החדה בהפרשת ההורמונים hCG ואסטרוגן. קיימות גם תיאוריות הטוענות כי יש קשר גם גם להאטה בפעילות הקיבה, וגם של אפקטים פסיכולוגים.

    באופן טבעי, היות ומדובר במערכת ביולוגית, אצל כל אישה, ואפילו בין הריונות שונים, קיימים הבדלים בעוצמת התופעה. לקראת השבוע ה-14, חלה ירידה ברמת ההורמונים הללו בדם, ועקב כך גם הקלה בבחילות וההקאות.

    מקווה שעזרתי

    ארז

  • נירית.

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום נירית

    ובכן התשובה הטכנית לשאלתך היא כן. הטכנולוגיה קיימת, ובמצבים מסויימים אף נעשה בה שימוש. מה שעושים הוא מפרים מספר ביציות הנשאבות מהאם בזרע מהאב. מכל ביצית כזאת מתפתח עובר (עד לרמה של צבר תאים). מכל עובר לוקחים תא אחד, ומפיקים ממנו את הDNA. הוצאת התא איננה פוגעת בהתפתחות העובר, והעובר משלים את החסר במהירות. בDNA בודקים את קיומו או היעדרו של כרומוזום Y הקיים רק אצל זכרים. על פי התוצאה ניתן לדעת את מין העובר ולהשתיל את העובר על פי המין המבוקש. בשיטה זו משתמשים גם לזהות מחלות גנטיות, ולברור את העוברים על פיהן.

    הבעיתיות בשיטה זו איננה טכנית אלא אתית, המחשבה של בחירת עוברים על פי מאפיינים שאינם רפואיים, מעוררת חלחלה, ולדעת רבים מהווה מדרון חלקלק העלול להוביל אותנו להנדסת ילדים, דבר שעלול להיות לו השלכות מרחיקות לכת על החברה שלנו (ולא חסרי ספרי מדע בדיוני המתארים מצבים כאלו (למשל 1984).

    האפשרות לבחירת מין העובר נקבעת על פי פרמטרים מחמירים על ידי ועדה מיוחדת. לרוב הקריטריונים הם ריבוי ילדים ממין מסויים או מחלות גנטיות בתאחיזה לכרומוזום הX. ומעטים הם הזוגות אשר מקבלים אישור להליך כזה.

    מקווה שעזרתי

    ארז

  • יואלה

    האם כאשר אישה בלחץ כי היא רוצה להכנס להריון

    הלחץ ישפיע והאשה לא תצליח להכנס להריון אפילו שאין לה בעיה רפואית? אם כן כיצד זה משפיע על גוף האשה עד למצב כזה קריטי?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום יואלה

    ראשית הרשי לי להקדים ולומר כי אינני רופא ואין לי כל הכשרה רפואית, על כן אין לקחת את תשובתי כעצה או הנחיה רפואית.

    לחץ נפשי, או כפי שהוא נקרא בשפה המדעית סטרס (stress), משפיע על מערכות רבות בגוף שלנו, על מערכת החיסונית, על מערכת העצבים, על מערכת הדם, מערכת העיכול ועוד. הסיבה לכך היא אבולוציונית ונובעת מאינסטיקט fight or flight - הצורך של הגוף להיות דרוך בעת סכנה ולהיות מוכן להלחם או לברוח. באופן טבעי השפעות הסטרס על הגוף אינן מועילות לתפקודו השוטף, ועל כן גם לא מסייעות לגוף בתקופה כה רגישה כמו תקופת ההפרייה. הקשר המדוייק בין אי כניסה להריון לסטרס לא ברור עדיין, אך יתכן וזה קשור לפעילות המערכת החיסונית, הפרשת הורמונים, או אפילו התכווצויות שרירים. היות ואין איש דומה לרעהו, ההשפעה של סטרס על אישה אח יהיה שונה מעל אישה אחרת.

    מקווה שעזרתי

    ארז