הדיאנצפלון הוא חלק מהמוח הקדמי, שמכיל בתוכו כמה מהרכיבים החשובים של מערכת העצבים המרכזית: התלמוס, ההיפותלמוס, בלוטת יותרת המוח (ההיפופיזה), uבלוטת האצטרובל (פייניל).

התלמוס הוא מעין ממסר שמווסת את הקלט החושי המגיע מאזורים רבים בגוף בדרכו אל קליפת המוח. עבור סוגים רבים של קלט חושי התלמוס הוא תחנת העיבוד הראשונה במערכת העצבים המרכזית, וממנו המידע ממשיך הלאה לאזורים השונים של קליפת המוח שאחראים על כל חוש בנפרד.

ההיפותלמוס הוא נקודת הממשק בין מערכת העצבים למערכת הבלוטות של הגוף, באמצעות הקישורים הענפים שיש לו עם בלוטת יותרת המוח. הורמונים רבים נוצרים בהיפותלמוס, עושים את דרכם לבלוטה ומופרשים ממנה אל מחזור הדם, כדי לפעול כהורמונים באתרים שונים בגוף. הסרטון שלפניכם מציג את האנטומיה של הדיאנצפלון, בדגש על התלמוס וההיפותלמוס.

הסרטון הופק בידי מוחמד בן-ברהים מאוניברסיטת FMPF שבמרוקו ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין.

צוות אתר דוידסון תרגם עבורכם סדרת סרטונים הסוקרים את חלקיו השונים של המוח והתאים שמרכיבים אותו. רשימת הפרקים המלאה של הסידרה מופיעה בתחתית העמוד.

התלמוס מחובר בקשרים ענפים לחלקים רבים של קליפת המוח, וכל החושים פרט לחוש הריח עוברים בו בדרכם לאזורים הגבוהים יותר של המוח. הוא משמש לא רק כתחנת ממסר למידע אלא גם מבצע עיבוד ראשוני של רוב המידע החושי העובר דרכו. מעבר המידע אינו חד-כיווני לגמרי, מהתלמוס אל קליפת המוח, אלא יש בו גם קישורים שמגיעים אליו בחזרה מחלקי המוח הגבוהים. תודות למערכת הקשרים המורכבת הזו התלמוס ממלא תפקיד מרכזי בתפקודים פיזיולוגיים רבים, ויחד עם קליפת המוח והוא מווסת בין מערכות הקלט והקשב השונות.

ההיפותלמוס מורכב מגרעינים רבים שלכל אחד מהם יש תפקיד ייחודי, ורבים מהם מייצרים הורמונים. בעזרת הגרעינים האלה הוא מפקח על תפקודים פיזיולוגים מגוונים של הגוף. כפי שאפשר לראות בסרטון, בלוטת יותרת המוח מחוברת אליו ב"גבעול" דקיק שחודר את אחת העצמות של הגולגולת, כך שההיפותלמוס נמצא מעליה והבלוטה קבועה בכיס שנמצא ממש בתוך העצם.

אחת הסכנות שעלולות להיגרם בתאונות דרכים, למשל, היא תופעה שמכונה "צליפת שוט", שבה בגלל התנועה החדה של הגולגולת בעת החבטה, העצם חותכת את הגבעול או פוגעת בו. כתוצאה מכך נגרם נזק חמור ליכולת של מערכת העצבים לתרגם אותות עצביים לאותות הורמונליים וייתכנו בעיות רבות שנובעות מחוסר איזון בהפרשת ההורמונים.

חלק נוסף בדיאנצפלון הוא בלוטת האצטרובל, שנמצאת בין שני החצאים של המוח, במפגש בין התלמוס הימני לשמאלי. בלוטת האצטרובל מגיבה לשינויים בין יום ולילה, או למעשה למעברים מאור לחושך וחוזר חלילה. בשעות החושך תאים בבלוטה מייצרים הורמון בשם מלטונין שקשור בוויסות מחזורי השינה-ערנות ותפקודים נוספים.

להמשך קריאה וצפיה בסרטוני הסדרה:

תגובה אחת

  • חנה שרה בוקסבוים

    ברצוני להודות לכם על הקרנת

    ברצוני להודות לכם על הקרנת הסרט על הדיאנצפלון.
    כתוצאה מהסרט הבנתי כמה דברים על אזור זה במח, וגם על ההיפותלמוס.
    אז תודה רבה, וכל הכבוד!!!