טמפל גרנדין, שאובחנה בילדותה כאוטיסטית, משוחחת על הדרך שבה פועל מוחה ומספרת על היוכלת שיש לה "לחשוב בתמונות", שמסייעת לה לפתור בעיות שמוחות טיפוסיים יותר מבחינה עצבית עלולים להחמיץ. טענתה היא שהעולם זקוק לבני האדם שנמצאים בקצה האוטיסטי של הספקטרום: החושבים הוויזואליים, החושבים בתבניות, החושבים במלים, וגם כל מיני ילדים "חנונים" וחכמים.

ההרצאה הוצגה על ידי טמפל גרנדין במסגרת פרויקט TED talks. תרגום: שלמה אדם

10 תגובות

  • חן

    קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל

    אס"י - קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל - הנו התארגנות של ולמען ישראלים מהקשת האוטיסטית, לצורך תמיכה ועזרה עצמית, עצמאית והדדית. אס"י דוגל בזכותם הבסיסית של כל האוטיסטים לחיות כאוטיסטים מתוך הכרה במהות האוטיסטית כדרך חיים שונה ולגיטימית, ופועל לקבלת הכרה של החברה הכללית בזכות זו. חברי אס"י שואפים לקיים קהילה אוטיסטית בניהול עצמי, הכוללת אנשים מהקשת האוטיסטית בכל צירוף של כישורים ומגבלות ובכל צורות התקשורת הבינאישית. חבר/ת אס"י יכול/ה להיות כל בן/בת הקשת האוטיסטית על כל גווניה, בין המאובחן/ת רשמית ובין שלא, המזדהה עם עקרונות ומטרות אס"י, בין אם משתתף/ת באופן פעיל ובין אם מביע/ה תמיכה והזדהות בלבד.

    אתר אס"י - קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל: http://www.acisrael.org

    הפורומים של אס"י - קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל: http://forums.acisrael.org

  • שיר

    ארז אהבתי את הכותרת

    כמה מילים על ההרצאה שלה:
    בהתחלה היא מסבירה מהו אוטיזם ומגדירה: כקשת רחבה שמצדה האחד נמצא המקרה הגרוע והוא הילד הלא מילולי (שזה כמובן לא היא כי היא מדברת מעולה) ועד לקצה השני בו נמצאים המהנדסים והמדענים המבריקים (הקהל בהרצאה מורכב ממדענים ומהנדסים אבל גם היא מהנדסת ומדענית...) והיא ממשיכה "להחמיא" לקהל שהיא מרגישה כאן בבית (למי המחמאה לקהל או לעצמה?) ומוסיפה "לפרגן" לקהל על כך שהוא מבורך בגנטיקה אוטיסטית (כמוה ...) אח"כ היא נותנת דוג' של שני אנשים שמאובחנים בספקטרום האוטיסטי והם איינשטיין ומוצארט (שנחשבים טופ החכמה בעיני כל אחד... כך שהיא נמצאת בחברה טובה...) ולקינוח היא מצהירה שהיא בעלת "מוח מבריק"! אל תגידו לי שהחמצתי את הפואנטה כי מאוד התרשמתי מהפרוייקטים הנפלאים שעשתה ותרומתם לאיכות החיים של החיות המסכנות, אבל לא יכולתי להימנע מהשאלה: מי היחצן שכתב לה את ההרצאה?

    דרך אגב אם יגידו לי את המילה "נעל" גם אני אראה תמונות שונות ורבות של סוגי נעליים, וגם העיניים שלי הביטו מיד לכיוון הימני על הsים הקטנים אז מה אני אוטיסטית? לא אוטיסטית ולא נעליים...

  • צילה.

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום צילה

    כוונת המרצה ב"חושבת בתמונות" הוא שיש לה צורת חשיבה חזותית, כלומר יותר קל לה לתפוס מידע חזותי מאשר מידע ורבאלי. דוגמא לכך היא שאם היא תראה סרט הממחיש רעיון, היא תבין הרבה יותר טוב מאשר שמיעת הרצאה בנושא או קריאת טקסט. ברצוני להדגיש, כי אם אדם מבין תמונות יותר טוב ממלים, אין הדבר אומר שהוא אוטיסט. אצל אוטיסטים מהסוג שלה, התפיסה של מידע הרבה יותר קיצונית לכיוון החזותי, כלומר בקריאת טקסט או שמיעת הרצאה הרבה יותר קשה לה להבין (באופן קיצוני).

    מקווה שעזרתי

    ארז

  • מורן

    אם אני מזהה אצלי תופעות דומות למה שתואר כאן

    אבל לא לגמרי איך אני אמורה להתייחס לזה? אנשים יכולים להיות דומים לה בדרך המחשבה אבל לא להיות אוטיסטים? איפה אפשר להיבדק כדי לשלול את החשד?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום מורן

    ראשית ברצוני להדגיש שאתר זה הינו אתר מדעי ואינו עוסק במתן ייעוץ או המלצות רפואיות ובהחלט לא בא להחליף ייעוץ רפואי. תרשי לי להרגיע אותך, אם לא אובחנת כאוטיסטית עד כה (ואם אנחנו מנהלים שיחה זו על גבי האתר אני מניח שעברו מספר שנים מאז שנולדת) רוב הסיכויים שאינך אוטיסטית. לאנשים רבים קל יותר להבין תמונות הרבה יותר מהרצאות או טקסט כתוב וזה נורמלי לחלוטין. אצל אוטיסטים ההבדל הוא הרבה יותר קיצוני, כלומר הרצאות או טקסט ממש יותר קשה להם להבין ולהתרכז באופן משמעותי. אם בכל זאת יש לך ספקות, את יכולה לפנות לרופא המשפחה שלך שיפנה אותך לאבחון מתאים.

    כל טוב

    ארז

  • גם אני

    אני אובחנתי בגיל 50, אני לא

    אני אובחנתי בגיל 50, אני לא רואה בתמונות.

  • אני

    איבחון בבגרות

    בשנים האחרונות מוכרת התופעה של איבחון מבוגרים על הספקטרום.
    כמובן שאין לי מושג האם מורן על הספקטרום, אבל העובדה שלא אובחנה עד בגרותה והיותה מסוגלת לנהל שיחה אינטילגנטית באתר, ממש לא שוללות את האפשרות הזאת.
    אנשי הספקטרום עשויים להיות אינטיליגנטיים, בעלי משפחות (רבים מגיעים לאיבחון בעקבות איבחון ילדיהם- ראה הסרט בתפקוד גבוה של דנה דיאמנט), בעלי מקצוע עובדים.
    בעבר קיומם של אנשי ספקטרום בתפקוד גבוה לא הוכר,
    לכן הם נחשבו סתם "מוזרים" ולא אובחנו.
    למעוניינים לברר אפשרויות איבחון למבוגרים:
    אפשר לפנות למרפאת קשת בתל השומר, או ל"בית אחד" ברמת חן, ויש גם מאבחנים פרטיים שעוסקים בכך.

  • אלון

    יש דימיון רב בין אוטיסטים ליקויי-למידה

    ויש לי חבר שאובחן שהיה קטן כאוטיסט
    והוא בכלל לקויי-למידה.

    ורק לידע כללי: דיסלקציה, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.
    זה חלק קטן והקל מלקויות הלמידה הקימות.

  • עידו קמינסקי

    תודה על המידע הנוסף

    בתינוקות אולי לפעמים קשה הבדיל, אבל בגיל מבוגר יש הבדל רב בין לקות למידה לאוטיזם - (שנחשב למצב קשה בהרבה מלקות למידה, ומתאפיין בבעיות תקשורת, תגובת ייתר לגירויים חושיים וכו' - שאין בלקות למידה).