דמיינו שהעולם בו אנו חיים היה שטוח, דו מימדי. הכיוונים היחידים שהיינו מכירים היו קדימה, אחורה, ימינה ושמאלה. אין פנימה אין החוצה, אין למעלה ואין למטה. עכשיו תארו לעצמכם יצור תלת מימדי (כמונו) מופיע בעולם. כיצד היינו רואים אותו? כיצד היינו מגיבים אליו? הסרטון שלפנינו דן בסוגייה הזו ולמעשה נוגע גם בגישה שלנו אל דברים חדשים וחקר הלא ידוע. בסרטון ישנן כתוביות בעברית.

הסרטון הינו חלק מהסרט ?what the bleep to we know ותורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין.
הסרטון מבוסס על ספרו המצויין של אדווין אבוט "שטוחלנדיה" (מומלץ בחום).

אנו מכירים מחיי היום יום שלושה מימדים: אורך, רוחב ועומק. נוסיף להם את מימד הזמן והגענו לארבעה. בתאוריית היחסות שלו טוען איינשטיין כי קיימים 3 מימדי מרחב ומימד זמן אחד המגדירים את היקום. על מנת להסביר תופעות קוונטיות שונות הוגדרו שבעה מימדים נוספים מעבר למימדים המוכרים לנו (אורך, רוחב, עומק, וזמן) והם קיימים בסדרי גודל קטנים מאוד ובלתי נתפסים על ידינו.

בסרטון flatland דר' קוונטום מנסה לשכנע את העיגול הדו מימדי אודות קיומו של מימד שלישי נוסף (עומק). הבעיה שנתקל בה דר' קוונטום היא פחדו של העיגול מהלא נודע, והקושי שלא "לצאת מהמסגרת" ולחשוב בצורה שונה מהמקובל. סרטון זה מלמד אותנו לא לקבל דבר כמובן מאליו ותמיד ללכת ולחקור את הלא נודע מבלי לפחד ממה שנגלה. אלמלא אנשים היו יוצאים מהמסגרת וחושבים בצורה שונה, מרבית התגליות המדעיות והרפואיות החשובות לא היו מתגלות.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • אנונימי

    יחרא

  • נטלי

    דו מימד

    האם יש עצות כיצד להמחיש לילדים מהו דו מימד ? אפשר הסבר עם דוגמאות בבקשה ?

  • הילה משולם

  • תמי מזרחי

    הסרטים המדהימים שיצרת

    שמחתי מאד לראות את הסרטים הנפלאים שיצרת, לי כאדם ההולך שנים בדרך הרוחנית ברור מעל לכל ספק, שלנו כאן יש הבנה מצומצמת של העולם, בגלל היכולת שלנו לחוות מעט מימדים , וחווית הזמן הקיימת כאן במימד הזה. לפני כ17 שנה קיבלתי מידע שהועבר בזמן הווה, (היתה תחושה של עוד רגע זה עומד לקרות : ) ) כאשר בפועל חלק מן הדברים קרו לאחר 12 , 15 , ו - 17 שנה בצורה מדוייקת כפי שהמסר נמסר. אז תודה על יצירת הסרטים הנפלאים האלה הממחישים מעל לכל ספק שהחוויה שלנו כאן מצומצמת והגיע הזמן להבין שישנם גם מימדים נוספים. המשך בתהליך הנפלא בו בחרת. אתה עושה שרות נפלא תמי מזרחי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תודה

    שלום תמי.
    תודה על המחמאות, אך אינני רוצה להתהדר בנוצות לא לי. סרטון זה הינו חלק מסרט ארוך בשם what the bleep to we know?.
    את הסרטון הבאנו על מנת להראות שלפעמים צריך לפתוח את הראש ולנסות להסתכל על דברים מזווית אחרת על מנת להבין אותם. אם נושא המימדים מעניין אותך, אני מזמין אותך לצפות בסרטון: עשרת המימדים - http://davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/physics/%D7%A2%D7%A9%D7...

    ובסדרת הסרטונים המעולה מימדים:
    http://www.youtube.com/playlist?list=PL740FB6E05B5D5994

    כל טוב וחתימה טובה
    ארז