לכתבה הקודמת | לכתבה הראשונה בסדרה

תורת האבולוציה נהגתה בידי צ'רלס דרווין לפני כ-150 שנה. התיאוריה טוענת שלמינים יש מוצא משותף ושהם ממשיכים להתפתח וליצור מינים חדשים. תורת האבולוציה אותגרה אינספור פעמים בניסויים שונים ומשונים ולא נסתרה למרות כל המאמצים, על כן אפשר לומר שהיא אמת מדעית.

את קצב האבולוציה אפשר למדוד ביחידות היפותטיות שנקראות דרווין והוא מלמד על הזמן שנדרש לתכונה מסוימת להתפתח. מהקצב הזה אפשר להסיק אלו תכונות מועדפות יותר ואלו מהן פחות. אך גם כשקצבי ההתפתחות גבוהים יש תכונות שנשארות ללא שינוי תכונות בסיסיות ויסודיות שכוחות האבולוציה מקפידים לשמור עליהם.

הסרטון שלפנינו מסביר ומדגים מהו קצב אבולוציה ומתאר תכונות בסיסיות שאינן מתפתחות ושמשותפות כמעט לכל היצורים החיים. הסרטו גם מלמד איך אפשר ללמוד על ההיסטוריה של האבולוציה מתכונות כאלה. זה הסרטון הרביעי בסדרה של שישה סרטים העוסקים בנושא.

הסרטון תורגם בידי vessel0of0light.

לכתבה החמישית בסדרה

• קובי

האבולוציה צריכה את בורא עולם

בניגוד לעמדה הרווחת, האבולוציה לא רק שהיא אינה סותרת את קיומו של בורא עולם, ההפך הוא הנכון, היא צריכה אותו.
    צ'רלס דרווין סבר במהלך חייו וגם כתב באוטוביוגרפיה שלו: "ראיה לקיומו של בורא עולם מגיעה מהקושי הרב, או אף חוסר האפשרות להסביר שהעולם העצום והנפלא הזה, כולל האדם עם יכולתו לראות הרחק אחורה והרבה קדימה לעבר העתיד, נוצר כתוצאה ממקריות ..."
    והיום כ – 150 שנה אחרי דרווין, ידוע דבר שלא היה ידוע בזמנו של דרווין:
    היום ידוע שחלבונים מיוצרים על פי מידע שנמצא ב – DNA ולא יכולים להיווצר בלעדיו, ו - DNA לא יכול להיווצר בלי חלבון – יש כאן שאלה של ביצה ותרנגולת ...
    אז איך האבולוציה הייתה יכולה להתרחש בלי בורא עולם שיעניק לה את התא הראשון?
    התפתחות הציפור:
    לפי האבולוציה היה צריך להיות לפני מיליוני שנים יצור בעל 4 רגליים שאט אט בתהליך של מיליוני שנים התפתחו 2 מרגליו לכנפיים. בינתיים, בכל הזמן הזה, הוא לא יכול לרוץ ולא יכול לעוף. (אפשר לרוץ על משהו שהוא חצי רגל וחצי כנף?) איך אותו בעל חיים היה יכולה לשרוד בין כל הטורפים מיליוני שנים ללא השגחה?
    מילא אם זה היה יום או שבוע, אבל מיליוני שנים?? בלי יכולת לברוח מטורפים ...
    כך שאפשר לראות שהיחס בין בורא עולם לאבולוציה זה לא יחס של סתירה. האבולוציה צריכה את בורא עולם;
    היא צריכה שהוא יביא לה את התא הראשון, היא צריכה שישמור על היצורים שמתפתחים לציפורים ...
    האבולוציה לא סותרת את קיומו של בורא עולם, להפך ... היא זקוקה לו.

• עמית

אבולוציה

היי, מהם התכונות הבסיסיות שאינן מתפתחות אך משותפות לכל היצורים החיים כמעט?, לא ממש הצלחתי להבין

• כפיר

אביוגנזה ואבולוציה

שלום רב ארז גרטי ראה 2 שאלות שעל אחת מהן קיבלתי תשובה:
    שאלה 1 :שלום רב, אני לא מצליח להבין את התהליך הזה הנקרא "בריאה ספונטנית". האם על אותו משקל אפשר להגיד שאם אניח את הרכב שלי בצד במשך 50 מיליון שנה הוא יהפוך לרובוטריק? זה מה שאתם בעצם טוענים- כי החומר הוא כבר מוגמר, החיים כבר נמצאים ובאופן "ספונטני" הוא יקום לתחיה וזה די הגיוני שכך יהיה לפי דבריכם. זה אף יותר קל מהבריאה הראשונית. זה לא נשמע קצת מוזר?
    תשובה:שלום כפיר
    בריאה ספונטית היא אמונה ישנה, שיצורים חיים יכולים להיברא מתוך לכלוך. איננה נכונה כמובן.
    לגבי ראשית החיים (אביוגנזה) - האמת היא שהנושא איננו ידוע, ויש רק תיאוריות בנושא, אותן אתה יכול למצוא באתר. אבל טענה שישנה הבנה כיצד נוצרו החיים על כדור הארץ - איננה נכונה.

שאלה 2 שטרם קיבלתי תשובה: שלום רב, אשמח לשמוע את עמדתך לגבי עמדת התפתחות כנף הציפור באבולוציה. שמעתי מפי מספר דתיים ואף מדענים כי לא ניתן להסביר את התפתחות כנף הציפור לפי תאוריית האבולוציה. בקצרה - לפי תאוריית האבולוציה זה לא "משתלם" לייצור כלשהוא לפתח אט אט כנפיים (במשך מיליוני שנים) כי בטווח הקצר זה מגביל אותו ולטורפים יהיה "חיים קלים". זה נשמע די הגיוני לטעמי. מה עמדתך בנושא? תודה מראש.

תשובות

1. את נושא הבריאה הספונטנית אני מציע לקחת למאמר:
    אשר עוסק בדיוק בנושא הזה.

2. לגבי אבולוצית הכנפיים בוא נתחיל שמספר לא קטן של מאובנים ומחקר שהתפרסם לפני שנתיים במגזין nature communications (http://www.nature.com/ncomms/journal/v2/n8/full/ncomms1437.html) מראים שלבי ביניים של בעלי כנף שונים כך שיצורים כאלו היו קיימים, כעת נשארת השאלה הפילוסופית למה זה טוב? מה נתן להם יתרון על פני יצורים אחרים? ובכן אני יכול להעלות בדעתי מספר פתרונות:

1. קפיצה למרחקים גדולים יותר, ואולי אף דאייה למרחקים קצרים כמו מספר מינים שקיימים בטבע.
    2. אמצעי הכבדה על מנת להתחרות על ליבן (ושחלותיה) של הנקבות כמו אצל הטווס או הג'ירף.
    3. שימוש לשחיה
    4. הפחדת טורפים (הגדלת נפח הגוף)
    5. קירור (כמו אוזניים של פיל)
    6. הצמדה של טרף לאדמה (כמו אצל ינשופים)
    7. יצירת צל על המים בזמן שצדים דגים (כמו black heron)
    8. יצירת קולות או ריקוד על מנת להרשים נקבות
    9. חלק מהשינויים לא נתנו שום יתרון, אבל גם לא נתנו שום חיסרון, לכן לא נעלמו.
    10. כל סיבה אחרת שעדיין לא חשבו עליה.

על כל פנים כל השערה מאלו שהעלאתי קשה מאוד להוכחה משום שאין לנו דרך באמת לדעת מדוע שלב ביניים כלשהו הצליח. עם זאת המאובנים שקיימים מעידים שמוצלח או לא הוא היה קיים.

• כפיר

כנף הצפור

שלום רב, בסרטון שצירפתן מצויין שהשינוי מעכבר לפיל יכול להתרחש תוך 10,000 שנה. אלו בעלי חיים חדשים נוצרו ב 10,000 השנה האחרונות?
    תודה רבה.

שטויות מי שמאמין באבולוציה

הבעיה שכל מה שהמדענים המנסים להוכיח זה בעצם אכסיומות שלא בטוח שהם צודקים.
    רק על זה הם מסתמכים, על מה שמצאו וגילו.
    יכול להיות שאבולוציה התפתחה מבורא עולם שכך רצה שהעולם התפתח ויכול להיות מה שנראה לנו "אבולוציה" של מיליוני שנים,בורא עולם ברא ורק אמר "ויהי" ונעשה הכל.
    אתם רוצים אמת לאמיתה?, אז אל תסתמכו על זה.
    אתם מחפשים תשובה אמתית ולא ממדענים עם השראות?
    יש התורה,התורה יש בה הכל והיא מתאימה לכל עם ישראל,אין בה חיסרון, יש בה את התשובה שהאדם מחפש....בבקשה אנשים תנסו את היהדות לטובתכם האישית

שלום אלחנן
    תקן אותי אם אני טועה אבל הרבה רבנים טוענים כי היהדות והמדע הולכים יד ביד ורואים עין בעין, כלומר השיטה המדעית מקובלת על היהדות. מה שאתה טוען הוא שלא צריך לחפש ידע חדש אלא להסתמך רק על מה שכתוב בספרי הקודש. אם כך הדבר, מדוע נכנסת לאתר העוסק במדע?
    אם יש לך אי אלו הסגות על תורת האבולוציה או כל תאוריה מדעית אחרת בוא נשמע אותן, אם יש לך הסגות על השיטה המדעית, נשמח לשמוע גם אותן, אולם אם באת להטיף ולקדם מסרים דתיים, הגעת למקום הלא נכון ידידי.

אתה צודק התגובה הזאת לא הייתה במקום אבל אני רוצה לשאול שאלה

ארז, נגיד ויש לך שק, שבתוכו יש חלקי חילוף של מכונית, אתה שופך את כל השק על הרצפה, אתה חושב שהמכונית תבנה לבד, אתה אומר שהכול במקריות שהטבע יש לו חכמה טבעית, נראה לך באמת שלטבע יש חכמה לבד?
    אתה חושב שאין יד מכוונת?

שלום אלחנן
    אם אקח שק עם חלקי חילוף ואפזר אותם על הרצפה הסיכוי שיתרכבו לבדם למכונית נמוך ברמה של בלתי אפשרי. אבל האבולוציה לא טוענת דבר כזה כלל. האבולוציה עוסקת בהשתנות הדרגתית לאורך זמן. האקראיות עליה אתה מדבר היא רק ברמת השינוי, כלומר נעשים שינויים אקראיים, חלקם יעילים, רובם לא ואלו היעילים נשמרים וממשיכים להשתנות. תנאי הסביבה (אשר אינם אקראיים) מעדיפים שינויים מסויימים על פני שינויים אחרים. למשל, נניח נולד צבי בעל שרירים יותר מפותחים עקב מוטציה בגן בקרה להתפתחות שרירים. אותו צבי ירוץ מהר יותר, יקפוץ גבוה יותר ועקב כך ישיג יותר מזון וימלט מטורים יותר ביעילות. הסיכוי של אותו הצבי לשרוד ולהעמיד צאצאים פוריים גדול משל חבריו והוא יוריש את אותה המוטציה לצאצאיו. אם תרוץ כמה דורות קדימה, התפלגות התכונה החדשה באוכלוסייה תגדל וזו אבולוציה. פרקי זמן קצרים יולידו שינויים קטנים פרקי זמן ארוכים יולידו שינויים ארוכים.

ולעניין היהדות, אבולוציה לא סותרת בריאה כל עוד אתה לא מפרש את הכתובים ככתבם וכלשונם. ואם אתה כן, אז יש סתירות גדולות בהרבה מלבד האבולוציה.

אם יש לך עוד שאלות אשמח לענות

• אלחנן

שאני זורק שק של חלקי חילוף על הרצפה, במצב הדרגתי לאורך השנים(מיליארדי שנים) זה נראה לך אפשרי שיווצר מכך מכונית ?
    אחי זה טיפשי לחשוב שהכול מהתפתחות ומקריות סתם...
    ועוד שאלה מדוע שיווצר לבד חומר ראשוני?, לאיזה מטרה?, שנוכל לחיות את החיים?, הגיוני, תתעמק בזה אולי תמצא תשובה אמתית ביהדות

על מנת שתהיה אבולוציה צריכים להתקיים מספר תנאים:
    יכולת שכפול (רבייה) יכולת יצירת שונות (היווצרות מוטציות) לחץ סלקציה (העדפה של תכונה אחת על פני אחרת) והרבה מאוד זמן. אותה ערימה של חלקי חילוף, לא יכולה להשתנות, ולא יכולה להשתכפל. אני מציע שתמצא דוגמא יותר מתאימה.

לגבי היווצרות התא הראשון, יש תאוריה מרתקת שעוסקת בכך (ובקרוב נעלה לאתר כתבה עליה) הנקראת אביוגנזה. אותה תאוריה מסבירה כיצד נוצרו החיים. האבולוציה עוסקת במערכת לאחר הופעת החיים, ואין טעם לערבב בין השניים.

על מנת שלא נקיים דו שיח של חרשים חשוב לי להבין כמה דברים: כיצד אתה מגדיר אבולוציה, האם לדעתך החיים סטאטיים או דינמיים (כלומר האם לדעתך החיים נוצרו בדיוק כפי שאנחנו רואים אותם כיום) ועל איזה סקאלה של זמן אנחנו מדברים, כלומר לפני כמה זמן נוצרו החיים בעולם וכמה זמן לקח להם להיווצר. כמו כן חשוב לי להדגיש שהיות והאתר הינו אתר לחינוך מדעי, הדיון כאן יערך ברמה מדעית אקדמית בלבד, אין לי כוונה לנהל דיון תיאולוגי.

• אלחנן

תאוריות זה המילה של המדע, הכל דברים לא יציבים שלא בטוחים שקרו ואתה מסתמך על אותם השארות

שלום אלחנן אני עכשיו מתחיל לרדת לסוף דעתך. מה שאתה מתאר הוא השערה ולא תאוריה שהם שני דברים שונים במהותם. השערה היא דבר אשר אני משער על סמך תוצאות קודמות שקיבלתי. על מנת לבחון את ההשערה אני עושה ניסויים ו/או אוסף עדויות, מנתח אותם, עושה ניסויי המשך, עושה ביקורות, מאתגר את ההשערה שוב ושוב, שולח את התוצאות עם המסקנות לביקורת עמיתים, מפרסם בכתב עת מדעי ואז ורק אז ההשערה זוכה לקבל מעמד של תאוריה. תאוריה זו המלה החזקה ביותר במדע, לצורך העניין חוקי ניוטון, תורת היחסות וחוקי התרמודינמיקה גם הן תאוריות. תאוריות מבוססות מאוד אבל "רק תאוריות" . כל תאוריה יכולה ליפול בכל רגע נתון בהנתן עדויות מתאימות. ככל שהתאוריה מבוססת יותר קשה יותר להפיל אותה, אם כי היו דברים מעולם.

לפני שנמשיך את הדיון אני ממליץ לך בחום לקרוא את הכתבות:
    זה אמור לתת לך הבנה טובה של השיטה המדעית - דבר קריטי להמשך הדיון.
    אם יש לך עוד שאלות אשמח לענות.