הדנ"א הוא מולקולה ענקית שאורכה הכולל אצל בני אדם מגיע לשני מטרים, אך היא ארוזה בתא שטח קטנטן של 1 מיקרומטר (מיליונית המטר). המולקולה מכילה בתוכה את תוכנית האב של כל התהליכים והמבנים הגוף והיא קיימת בשלמותה בכל תא מתאי גופנו.

במצב רגיל, הדנ"א נמצא במצב חצי משוחרר, כדי שהתא יוכל לשעתק גנים ולקיים את כל התהליכים הדרושים לתפקודו. לקראת חלוקת התא, בתהליך המיטוזה או המיוזה, הדנ"א מוכפל בשלב הפרופזה ונארז בצורה שתאפשר לו לנוע בצורה חופשית, כך שבכל אחד מתאי הבת יהיה עותק אחד בלבד. הסרטון שלפנינו מתאר את מבנה האריזה של הדנ"א, החל מהרמה המשוחררת ועד לרמת הכרומוזום. הסרטון הוא באנגלית, לכן הוספתי תרגום שלו והסברים בהמשך העמוד.

הסרטון הופק בידי Dr. Nguyen Thnah Cong מהמכון לגנטיקה חקלאית בוויטנאם

הדנ"א היא מולקולה ארוכה מאוד ושברירית, אך ארוזה בגרעין בצורה שמגנה עליה. הדנ"א נקשר סביב מבנים חלבוניים שנקראים היסטונים ומפוזרים במרווחים קבועים לאורכו. הוא מתלפף פעמיים סביב כל מבנה היסטוני. גם הכרומוזומים ארוכים יחסית ותנועתם מוגבלת. לקראת חלוקת התא הדנ"א מתחיל להידחס ויוצר לולאות שמתקפלות סביב עצמן. הכרומוזום נדחס ומתעבה עד שלבסוף נוצר המבנה שאותו אפשר לראות במיקרוסקופ בשלב הפרופאזה של חלוקת התא.

• קובי דרורי

אורך ה- DNA

תודה, המידע הזה מדהים ויש לי שתי שאלות: 1. באיזו אופן מדדו את אורך ה- DNA. האם בדרך מתמטית כלשהי או שהצליחו לפרוס אותו לכל אורכו?
    2. הסתכלתי מהופנט באופן שבו הסליל של ה- DNA מלופף באופן כל כך מתוחכם. בנוסף צפיתי די הרבה בהדמיות ממוחשבות של כל המכונות הזעירות שבתוך התא ובגרעין התא. בהנחה שלא הייתם יודעים כלום על אבולוציה, האם כל זה לא נראה לכם כתכנון תבוני, כהנדסה גנטית במלוא תפארתה (ואני מתכוון לתכנון תבוני אתאיסטי) אודה לכם על תשובה לשתי השאלות