הצטברות גזי חממה ובראשם פחמן דו חמצני, היא אחת מהגורמים המרכזיים להתחממות הגלובלית. הפחמן הדו חמצני נפלט ממערכות חיות וממפעלי תעשייה. הריכוז העולה של הפחמן הדו חמצני, בשילוב עם ירידה בכמויות העצים (כריתת יערות הגשם) גורם לעלייה הדרגתית בטמפרטורה העולמית (ראו ערך העוסק בנושא - התחממות גלובלית). על מנת לטפל בבעיה, עלו מספר רעיונות יצירתיים, אשר אחד מהם הוא אחסון פחמן דו חמצני הנפלט ממפעלים, בשכבות גיאולוגיות עמוקות, כך שאין סיכוי שיפלטו לאטמוספירה. בדרך זאת למעשה מפצים על שחרור פחמן הדו חמצני העודף הגורם להתחממות הגלובלית. שיטה זו הינה טיפה בים ולא תפתור את הבעיה, אך היא בהחלט תקל ותסייע. הסרטון שלפנינו עוסק בשיטת אחסון הפחמן הדו חמצני.

 

 

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק על ידי ממשלת אלברטה בקנדה

בעיית ההתחממות הגלובלית נובעת מפליטה עודפת של גזי חממה, בעיקר על ידי שריפת דלקים מאובנים. הפחמן אשר אצור בדלקים אלו יושב בצורת נפט במעבה האדמה, עד אשר נשאב ונוצל למטרות אנרגיה וחומרי גלם. כאשר דלק נשרף, נפלטים גזים שונים ובינהם פחמן דו חמצני (CO2). הפחמן הדו חמצני שנוצר בתהליך הבעירה, מתווסף למכלול הגזים באטמוספירה ומפר את שיווי המשקל הקיים. אם נוסיף לכך את הירידה המתמדת בכמויות עצים, אשר קולטים פחמן דו חמצני ליצירת סוכר ופולטים חמצן (פוטוסינתיזה) . על מנת להקל במובן מסויים על הפרת האיזון הזאת, מפעלים רבים החלו לאגור את הפחמן הדו חמצני אשר נפלט, ולדחוס אותו לשכבות גיאולוגיות עמוקות, משם לא יוכל להמלט. באיזשהו מקום זה סוג של סגירת מעגל, החזרת הפחמן למיקומו המקורי. לאחסון הפחמן יש שני שיטות אפשריות. האחת אחסונו בשכבה גיאולגית עמוקה ואטימת הפתח. והשניה, ניצולו להגברת ניצולת הפקת נפט וגז טבעי, ובכך "תופסים שתי ציפורים במכה אחת" וניתן לומר שמחליפים פחמן בפחמן.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • אנונימי

    ערך מענין, ממליץ לבצע הגהה

    ערך מענין, ממליץ לבצע הגהה לטקסט ואולי לעדכן לימינו. בפרט אני הגעתי לפה כי ענין אותי למצוא חברות/סטארט אפים ישראלים שעוסקים בתחום, אז ממליץ להוסיף כאלה כמו גם חוקרים באקדמיה שמתעניינים ב CCS