בשבוע שעבר נמדדו 49.3 מעלות בבקעת הירדן ועומס חום קיצוני בכל הארץ. האם זה אומר שההתחממות הגלובלית כבר כאן? לא בטוח, אבל יש די והותר הוכחות אחרות

הכתבה פורסמה במקור בתאריך 16.8.15 באתר NRG. 

חודש אוגוסט נפתח בסערה והביא עמו גל חום קיצוני שהתאפיין צריכת שיא של חשמל ובטמפרטורות גבוהות בהרבה מהממוצע החודשי. באזור בקעת הירדן אף נמדדה טמפרטורת שיא של 49.3 מעלות. אף שאירועים קיצוניים כאלה אינם חריגים באקלים הישראלי וחוזרים על עצמם אחת לכמה שנים, חוקרים רבים בארץ ובעולם סבורים שאכן חלה עלייה משמעותית במספר התופעות האקלימיות הקיצוניות בעולם בעקבות התחממות כדור הארץ.

כיום שוררת הסכמה גורפת בקהילה המדעית שכדור הארץ מתחמם. במאה השנים האחרונות הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ עלתה בכ-0.9 מעלות ובשלושת העשורים האחרונים הטמפרטורה הממוצעת של פני כדור הארץ היתה גבוהה יותר מאשר בכל עשור אחר שנמדד מאז 1850. ולא רק זה, אלא שכל עשור היה חם יותר מקודמו. עלייה כזאת אולי לא נשמעת משמעותית, אבל אפילו עלייה של עשירית מעלה בטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ עלולה לגרור שינויים מרחיקי לכת באקלים ולתופעות טבע קיצוניות.

תהליך ההתחממות הגלובלית נגרם מתהליך טבעי שנקרא "אפקט החממה". בכל רגע נתון כדור הארץ נשטף בקרינה שמגיעה מהשמש. כשליש ממנה פוגע בעננים, חלקיקים וגזים שנמצאים באטמוספרה וחוזר לחלל, ואילו שאר הקרינה חודרת את האטמוספרה ונספגת בקרקע.

במקביל, כדור הארץ פולט קרינה תת-אדומה שמוחזרת בחלקה לקרקע אחרי שהיא פוגעת בגזים כמו מים ופחמן דו-חמצני שנמצאים באטמוספרה. הגזים האלה נקראים "גזי חממה" והם פועלים כמעין שמיכה שמונעת מהחום של כדור הארץ לברוח לחלל, כמו יריעות שסוגרות חממה. אלמלא האפקט הזה הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ היתה  כמינוס 19 מעלות והחיים כפי שאנו מכירים לא היו יכולים להתקיים.


אפקט החממה | איור: שאטרסטוק.

הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה ממלא תפקיד מרכזי באפקט החממה וכבר לפני עשור הבינו חוקרים שהאקלים בעולמנו רגיש מאוד לכל שינוי מזערי בריכוזו. זו בדיוק הנקודה שבה אנחנו, בני האדם, נכנסים לתמונה.

מאז 1950 נרשמה עלייה משמעותית בריכוז גזי החממה (מתאן, חמצן דו-חנקני ובעיקר פחמן דו-חמצני) באטמוספרה, בהשפעת התהליך המואץ של פיתוח תעשייתי ושריפת דלקי מאובנים (נפט, פחם וגז טבעי) ובגלל בירוא יערות שהפחית את תהליך הפיכת הפחמן הדו-חמצני לחמצן וגלוקוז בתהליך הפוטוסינתזה. בשנים הללו נמדד ריכוז גזי החממה הגבוה ביותר שהיה בכדור הארץ לכל הפחות ב-800 אלף השנים האחרונות. עליית ריכוז גזי החממה באטמוספירה תורמת באופן ישיר לאפקט החממה וגורמת לעלייה בטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ.  

תהליך טבעי או מעשה ידי אדם?
אולם אף שהאצבע המאשימה מופנית בעיקר אלינו, יש גם חוקרים שסבורים שעליית הטמפרטורה הממוצעת ושינויי האקלים בכדור הארץ הם תהליכים טבעיים שהשפעתנו עליהם מזערית לכל היותר. התפרצויות געשיות ושינויים בעוצמת הקרינה שמגיעה מן השמש, למשל, הם תהליכים טבעיים שהיתה להם במשך השנים השפעה מכרעת על האקלים בכדור הארץ.

גם אם מפתה לקבל את הטיעונים האלה, העובדה היא ששינויי הטמפרטורה שנמדדו בעשורים האחרונים עומדים בקנה אחד עם העלייה בריכוז הפחמן הדו-חמצני שנפלט כתוצאה מפעילות של בני האדם. מאז שנת 1950, שבה החלו לראות האצה בעלייה של ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה, טמפרטורת האטמוספרה והאוקיינוסים עלתה, כמות הקרח והשלג בכדור הארץ ירדה וקצב העלייה של גובה פני הים עלה. כמו כן נצפו בשנים הללו שינויים אקלימיים והופיעו עוד ועוד תופעות של מזג אוויר קיצוני. לאירועים האלה יש כיוון ברור: עלייה במספר גלי החום הקיצוניים וירידה במספרם של אירועי קרה קיצוניים בעולם.

עם זאת עומס החום הקיצוני שפקד אותנו לאחרונה איננו אירוע חריג בקיץ הישראלי, ולכן בהחלט לא סביר שהוא נגרם ישירות כתוצאה מההתחממות הגלובלית. כמו כן, מכיוון שמערכת האקלים של כדור הארץ סבוכה מאוד ותהליך התחממותו איננו אחיד בכל חלקיו, גם סופות שלג וטמפרטורות נמוכות מאוד בחורף אינן מעידות שהתופעה בהכרח נבלמה.

נכון להיום הדעה הרווחת בקרב מרבית החוקרים היא שההתחממות הגלובלית נגרמת מפליטת גזי חממה, ולכן הפחתת פליטתם תתרום לא רק להורדת הטמפרטורות אלא גם תעניק לכולנו אוויר נקי יותר ועתיד ירוק.    

רן טבעוני
דוקטורנט, המחלקה לחומרים ופני שטח
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך במענה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

 

11 תגובות

  • עזיז

    איזון

    אני שמח לראות גישה מאוזנת לבעיה.

  • אנונימי

    שאלה ,

    שאלה , "גזי חממה " לא פועלים גם בכיוון ההפוך ?! הם אולי מונעים מהחזרת הקרינה של כדוה"א לחלל ומנגד , הצטברותם לא מפחיתה את הקרינה שמגיעה מהשמש ?! " איך " גזי חממה " יודעים איזו קרינה למסך ?! יותר הגיוני שהתחממות כדוה"א לא מושפעת מבפנים אלא בעיקר מבחוץ , שינויים בשדה האלקטרומגנטי של השמש ,התפרצויות קרינה מהשמש ... כמה באמת יש השפעה לאדם בתהליך ? האם המעבר לתעשייה " ירוקה " טובה יותר לאורך זמן ? האם שימוש באנרגיה סלולרית אכן נמצא יעיל וחסכוני ?

  • מיכל אלטשולר

    עודף פחמן דו חמצני

    לא מובן בדיוק איך עודף גזי החממה ובעיקר עודף של פחמן דו חמצני גורם לעלייה בטמפרטורות כלומר להתחממות גלובלית, נאמר רק שזה גורם אבל השאלה היא איך? מדוע עודף של פחמן דו חמצני גורם להתחממות גלובלית?

  • איל מורג

    שתי ההערות לא מדויקות

    1. העולם בהחלט מתחמם. ובהחלט לא מאוזן. למעשה יש פחות שלג בעולם. וזה עוד משוב המחמיר את המצב
    יותר שלג יהיה כאשר הטמפרטורות יהיו מספיק קרות לשלג אבל יותר חמות מבעבר ואז מכוון שהאוויר יכול להכיל יותר מים הוא גם יוכל להוריד יותר משקעים כולל שלג. 2. את ניר אין שום צורך להזכיר בכתבה קצרה. בשבל זה צריך יהיה להסביר מה הטענה ולמה ניר טועה.
    בכתבה הבאה יש תרשים המפריך את הטענה של ניר
    http://the-black-butterfly-effect.blogspot.co.il/2008/11/blog-post.html

  • אוהד ניר

    לגבי מחקרי של פרופ' ניר שביב

    מחקריו של ניר שביב מראים התאמה חזקה מאוד במשך 500 מיליון שנה (!!) כי הגורם המרכזי להתחממות כדור הארץ היא הקרינה הקוסמית.
    ואילו הגרף שאתה קישרת מראה התאמה חלשה לכך רק לאורך 55 שנה, קשה לקרוא לטענה כזו הוכחה שהאסטרופיזיקאי פרופ' ניר שביב טועה.
    אני לא מבין בזה מספיק, ואני גם לא מצליח להסביר את אי ההתאמה בין המחקרים השונים, אבל לא הייתי נחפז וזורק את המחקר של ניר לפח, בגלל גרף שהעלה בלוגר לרשת, בלי לחקור באמת את הדברים לעומק.

  • אוהד ניר

    שוב בנושא השלג

    יש שתי תופעות שלכאורה סותרות אך הן לא.
    1. בגלל ההתחממות הגלובאלית, סופות שלג בחורף הינן יותר סבירות מאשר בעבר.
    2. יש פחות קרח בכדור הארץ.
    הקישור הבא מסביר זאת יפה:
    http://www.climatehotmap.org/global-warming-effects/rain-and-snow.html ולכן המשפט בכתבה: "גם סופות שלג וטמפרטורות נמוכות מאוד בחורף אינן מעידות שהתופעה בהכרח נבלמה" הוא מטעה, ולדעתי צריך להיות כתוב: "סופות שלג בחורף הן אמנם סבירות יותר כחלק מההקצנה של מזג האויר, אך למרות זאת בסך הכל יש פחות קרח על כדור הארץ, והתופעה של ההתחממות אינה נבלמת ורק מחריפה."

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןרן טבעוני

    בעקרון נכון, אבל...

    שלום ניר,
    אני בהחלט מסכים שסופות שלג או כל מזג חורפי קיצוני אחר בהחלט יהיו בעלי סבירות גבוהה יותר להתרחשות בשל ההתחממות הגלובאלית. המשפט שמופיע בכתבה איננו סותר זאת. ישנם אנשים שחושבים כי ההתחממות הגלובאלית משמעותה מזג אוויר חם יותר ותופעות הקשורות לכך. לכן לרוב הופעת מזג אוויר קר במיוחד או סופות שלגים מתפרשות כהוכחה לכך שההתחממות הגלובאלית נבלמה. תפקידו של המשפט הנ"ל הוא לציין שלא כך הדבר. תופעות קיצוניות כמו סופות שלגים בעלי סבירות גבוהה בשל ההתחממות הגלובאלית שהרי האקלים כולו משתנה ולכן גורם לתופעות מזג אוויר שונות ומגוונות. רן.

  • איל מורג

    לא מרבית החוקרים אלא כל החוקרים העוסקים בנושא.

    2 וחצי חוקרים שאולי טוענים אחרת לא מצדיקים התיחסות שמשתמע ממנה כאילו יש מחלוקת.
    קצת יותר היסוס והכתבה היתה מופצת ע"י מכחישי האקלים.
    מותר למי שלא מומחה לנושא לאמץ את העמדה של נניח AAAS או של האקדמיה המלכות הבריטית למדעים או של ה-IPCC או כל אירגון מדעי חשוב בעולם. בדיוק כפי שבכתבה על אידס לא יכתב:
    נכון להיום הדעה הרווחת בקרב מרבית החוקרים היא שוירוס ה-HIV גורם למחלת האיידס. (למרות שהמשפט הזה נכון משום שיש חוקר אחד שחושב אחרת משאר העולם)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןרן טבעוני

    הצגת התמונה הכוללת

    איל שלום,
    רוב החוקרים מחזיקים בדיעה לפיה פליטת גזי חממה היא הגורם המרכזי להתחממות כדור-הארץ. אולם, ישנם מספר מועט של חוקרים (ולא 2 וחצי) שחושבים אחרת. הרעיון בכתבה הוא להציג את התמונה הכוללת ולכן חשוב לציין גם את אותו המיעוט. אם תשים לב צוין בכתבה ש"גם אם מפתה לקבל את הטיעונים האלה (של המיעוט), העובדה היא ששינויי הטמפרטורה שנמדדו בעשורים האחרונים עומדים בקנה אחד עם העלייה בריכוז הפחמן הדו-חמצני שנפלט כתוצאה מפעילות של בני האדם." רן.

  • אוהד ניר

    חוץ מזה שמדע זה לא תהליך דמוקראטי

    לא חשוב כמה טענו או מי טען, חשובה רק הטענה והראיות שתומכות בה

  • אוהד ניר

    מאמר יפה. שתי הערות:

    1. דווקא סופות שלג בחורף זה כן מסתדר עם ההתחממות הגלובאלית, כחלק מהתהליכים המאזנים של טמפרטורת כדור הארץ תוך שינויי מזג האוויר, מתקיים תהליך בו כדור הארץ מקרר את עצמו על ידי שלג. בגלל ששלג מחזיר קרינה מעולה, כאשר כדור הארץ עטוף בשלג הוא כמעט ולא מתחמם מהקרינה מהשמש, ולכן הוא מתקרר.
    כלומר, אולי במקום להגיד התחממות גלובאלית יש לומר הקצנת מזג אוויר גלובאלית, בקיץ יותר חם ובחורף יותר שלג או יותר קר.
    2. ראוי לציין את מחקריו של פרופ' ניר שביב, שדנים בסוגייה של התחממות גלובאלית הנובעת משיקולים אסטרופיזיקליים מחוץ למערכת השמש שלנו.