ב-13 בנובמבר 2014 התפרסמה בערוץ 2 כתבת תחקיר שעסקה בנזקים הרבים שצריכת יתר של סוכר ואוכל מעובד עלולה לגרום לנו ולילדינו. בכתבה הופיעו אי-דיוקים רבים שאינם עולים בקנה אחד עם הספרות המדעית ונועדו לעורר פחד מיותר. חשוב להדגיש – צריכה מוגזמת של סוכר ומזון מעובד אכן אינה טובה לבריאות ועלולה לגרום למחלות. עם זאת, הכתבה השתמשה בטקטיקה של הפחדה, לעתים חסרת פרופורציות ורוויה באי-דיוקים. במאמר שלפנינו נעבור על הטיעונים המדעיים שהועלו בכתבה וננסה להעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה.

ראשית, קצת סדר בבלגן. סוכרים הם פחמימות, ופחמימות חיוניות עבורנו כיוון שהן המקור העיקרי שלנו לאנרגיה. ההמלצה הנוכחית של ארגוני הבריאות היא ש-55-45 אחוז מסך הקלוריות היומי שלנו יבוא מפחמימות.

"סוכר מוסף" (סוכרים פשוטים כגון סוכר לבן וחום, סירופ סוכר וכו') הוא סוכר שמוסיפים למזון ולמשקאות במהלך העיבוד התעשייתי, כך שהמושג מתייחס לסוכרים שאינם נמצאים במזון באופן טבעי. נכון להיום אין גבול עליון בריאותי לצריכת סוכר מוסף, אך ארגון הבריאות העולמי ממליץ להגביל את כמות הסוכר המוסף ל-10 אחוזים מסך צריכת הקלוריות היומית לאדם, ונקבע שיש יתרונות בריאותיים בהגבלת הצריכה ל-5 אחוזים ומטה. כלומר מדובר בכ-6-3 כפיות סוכר מוסף ליום לנשים ו-9-4.5 כפיות לגברים.


קוביית סוכר | צילום: Uwe Hermann, ויקיפדיה

סוכר מוסף והשמנה
מעריכים שבארה"ב מגיע הסוכר המוסף לכדי 15.8 אחוז מסך הקלוריות שצורך אדם בממוצע, ורובו מגיע ממשקאות ממותקים, בפחית קולה אחת לדוגמה, יש כ-10-8 כפיות סוכר מוסף.

מחקרים הראו שצריכת יתר של סוכר מוסף, בעיקר ממשקאות ממותקים, קשורה להשמנה ולהתפתחות סוכרת. בשנת 2013 ערך ארגון הבריאות העולמי סקירה של כל המחקרים שנערכו בנושא הסוכר המוסף והשפעתו על משקל הגוף. נמצא שצריכה גבוהה של סוכר מוסף או משקאות ממותקים אכן גורמת לעלייה במשקל הגוף ולהשמנת יתר. אצל ילדים התוצאות הללו היו פחות עקביות מאשר אצל מבוגרים

ההשמנה נובעת מכך שצריכת סוכר מוגברת מגבירה את הצריכה הקלורית, כך שהגוף צורך יותר קלוריות מכפי שהוא מנצל ומאזן האנרגיה שלו משתבש. משקאות ממותקים משביעים פחות מארוחה שתכיל כמות קלוריות דומה, ובנוסף הסוכר המוסף נספג במהירות רבה יותר ממזון מוצק.

נסייג ונאמר שהחוקרים ציינו שהשמנת יתר נובעת מגורמים רבים, ולכן לא נמצא למשל קשר ישיר בין הפחתה בצריכת הסוכר המוסף לירידה במשקל. הם גם ציינו שאין עדיין הצדקה לצאת בהמלצות גורפות לציבור על סמך הקשר שנצפה במחקרם. עם זאת, אין ספק שלאור הממצאים כדאי להפחית ככל האפשר את בצריכת הסוכר המוסף והמשקאות הממותקים.

הבה נראה את עיקרי הטיעונים שעלו בכתבה ומה יש לספרות המדעית לומר לגביהם:

צריך להשלים את התזונה בפירות, ירקות ונוגדי חמצון.
בתזונה מאוד קשה לבודד משתנים ולזהות רכיב יחיד שתורם לבריאות או מזיק לה. אין ספק שתזונה שמבוססת על כמות גדולה של ירקות ופירות אכן טובה לבריאות ויש כיום קונצנזוס מדעי בנוגע לכך. עם זאת, נכון להיום אין מחקרים איכותיים שמעידים שיש תועלת מובהקת להוספת נוגדי חמצון או יתרון מובהק בצריכה מוגברת שלהם, פרט לוויטמין C שנותן יתרון קל בהקלה של מחלות התקררות – אך לא במניעתן.


אדם שמן. "הגנרל הטוסקני | ציור: אלסנדרו דל בורו, המאה ה-17

כשילד צורך מזון עשיר בסוכר בבוקר הוא מגיע לכיתה בהיפר-היסטריה והמורה ממליצה על ריטלין.
ריטלין הוא תרופה שמטפלת בין השאר בהפרעות קשב וריכוז. במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics בשנת 2012 נסקר המידע העדכני על התפקיד שיש לטיפולים תזונתיים בהפרעות קשב וריכוז, בהשוואה לפרסומים משנים קודמות. מהמאמר עולה שרוב המחקרים המבוקרים שנעשו בתחום, לא הצליחו להראות השפעה שלילית מובהקת סטטיסטית של סוכרוז (סוכר לבן) או אספרטם (ממתיק מלאכותי) על סימפטומים של ADHD (הפרעת קשב והיפראקטיביות).

המחקרים שטענו שאכן קיים קשר כזה נעשו בשנות ה-80 על מספר קטן של ילדים כך שקשה מאוד להסיק מהם לגבי האוכלוסייה הכללית. כמו כן נראה שצריכה נקודתית של כמות גבוהה של סוכר לא משפיעה על ADHD, אך קיימת השפעה מצטברת כלשהי. בנוסף נמצא שכשאוכלים ארוחה המכילה חלבונים לפני הסוכר או יחד איתו, ההשפעה על סימפטומים של ADHD נחסמת.

הקשר בין צריכת סוכר להיפראקטיביות עשוי לנבוע דווקא מירידה חדה ברמות סוכר בדם (היפוגליקמיה). ילדים רגישים יותר ממבוגרים לרמות נמוכות של סוכר בדם, שגורם להם לירידה חדה יחסית בתפקודים הקוגניטיביים כשרמות הסוכר בדמם יורדות. אפשר ורצוי למנוע את התופעות שליליות האלה על ידי הפחתה של צריכת מאכלים המכילים סוכרים הנספגים מהר בגוף (בעיקר סוכר לבן).

לדוגמה, ילדים שאכלו ארוחת בוקר המכילה סוכרים הנספגים לאט (בעלי אינדקס גליקמי נמוך), הפגינו ביצועים גבוהים יותר במבחני זיכרון ממי שאכלו ארוחת בוקר עם אינדקס גליקמי גבוה. לרמות גבוהות של סוכר בדם (היפרגליקמיה) לא היתה השפעה שלילית על התפקודים הקוגניטיביים.

לסיכום הקשר בין סוכר להיפראקטיביות יש לציין שאף לעל פי שסוכר לא משפיע בדרך כלל על התנהגות וביצועים קוגניטיביים, אין לשלול את האפשרות שקיימת אוכלוסייה קטנה של ילדים שעלולים להיות מושפעים ממנו.


המבנה המולקולי של Methylphenidate, החומר הפעיל בריטלין

סוכר גורם למוות ואנשים שאוכלים יותר סוכר חיים פחות. סוכר גורם למחלות כגון יתר לחץ דם, מחלות לב, אירועים מוחיים, הפרעות המערכת העיכול, אסתמה, דלדול עצמות ופגיעה במבנה השלד וסוכרת.
אכן קיים קשר ברור בין צריכה מוגזמת של סוכר לבין השמנה, שמשפיעה על מגוון תחלואים כמו מחלות לב, יתר לחץ דם וכו'. הקשר בין צריכת סוכר לגורמי סיכון נוספים הוא כבר הרבה פחות מובהק.

השנה פורסמה סקירת מחקרים שבדקו את הקשר בין צריכת סוכר לסיכון למחלות לב וכלי דם. מהסקירה עולה שצריכה גבוהה של סוכר מוסף משפיעה באופן צנוע על עלייה בלחץ הדם ובכמות הטריגליצרידים, כולסטרול כללי ו-LDL ("כולסטרול רע").

במחקר סקירה אחר נמצא שצריכה גבוהה של משקאות ממותקים קשורה לעלייה בסיכון לסוכרת סוג 2, וגם ליתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם והפרעות בפרופיל השומנים בדם. מחקר סקירה נוסף, שפורסם השנה, מצא שצריכת משקאות ממותקים קשורה בעיקר לעלייה בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם ולאו דווקא גורמות ישירות למחלות עצמן. כלומר ייתכן שיש פה גורמים נוספים, כמו העובדה שאנשים שצורכים כמויות גבוהות של משקאות ממותקים נוטים לנהל אורח חיים לא בריא באופן כללי, שמעלה אצלם את גורמי הסיכון.

הקשר בין בריאות העצם לצריכת סוכר נראה פשוט מאוד: ילדים ובני נוער צורכים משקאות ממותקים על חשבון חלב. היות שהחלב הוא מקור טוב לסידן, צריכה מופחתת שלו עלולה להשפיע על בריאות העצם. אולם נכון להיום אין ראיות חותכות לנכונות ההשערה הזאת, כיוון שקיימים גם מחקרים שהראו שלשתיית משקאות ממותקים יש השפעה זניחה על מאזן הסידן שמקורו בתזונה.

למשקאות ממשפחת הקולה מיוחסת השפעה שלילית על בריאות העצם, כנראה עקב תכולת הזרחן הגבוהה בהם. רמות הזרחן הגבוהות עלולות לשבש את מאזן הסידן-זרחן בתזונה ולהביא לדלדול העצם. גם הממצאים האלה אינם עקביים ויש מחקרים שסותרים אותם.

הסוכר מפעיל את מערכת ההנאה (תגמול) במוח שגורמת להתמכרות. הסוכר נמצא באותה רשימה עם ההירואין, הקוקאין, המריחואנה והמלח, ומכאן שהוא פועל כמו סם ממכר.
עיקר הקשר בין סוכר למופיע בספרות המדעית ביחס להשמנת יתר ועודף משקל מסוכן לבריאות, וכן בהפרעות אכילה. נושא ההתמכרות לאוכל מתחיל למשוך תשומת לב בתחום הטיפול בהשמנת יתר והפרעות אכילה. נמצא שבמקרים מסוימים של השמנת יתר צריכה גבוהה של פחמימות עלולה לשבש מנגנונים במוח, ממש כמו בהתמכרות לסמים.

במחקרים נוירו-ביולוגיים נמצא דמיון בין התהליכים המתרחשים במוח במצבים של השמנת יתר קיצונית למצבי התמכרות לסמים וחומרים מסוכנים. אולם אין להתעלם גם מההבדל הרב הקיים בין שני המצבים וגם לא מכך שצריכת מזון מסוכן לבריאות היא הגורם העיקרי למגפת ההשמנה ולמחלות הכרוניות הקשורות לתזונה לקויה.

תוספים למזון מעובד
מה אלו גלוטמט (מחזק טעם), הידרוליזאט ותערובת פוספטים (E452), E500, E621, E551 וסיבי צלולוז ולמה צריך אותם בכלל?
E621 – מונוסודיום גלוטמט (MSG) הוא "מחזק טעם", כלומר גורם לעירור מוגבר של בלוטות הטעם של ה"אומאמי" (הטעם של חלבון). החומר עשוי מתרכובת של נתרן וגלוטמט. הגלוטמט הוא אחת מאבני הבניין של החלבון שהגוף שלנו צורך על בסיס קבוע ונוהגים להוסיף אותו למאכלים כדי להדגיש טעם חלבוני שהגוף שלנו מעדיף. מחקרים לא מצאו כל סכנה במונוסודיום גלוטמט או קשר בינו לבין תופעות לוואי שיוחסו לו, כמו הפרעות קשב וריכוז, אסתמה וכאבי ראש.

הידרוליזט – חומר שעבר פירוק. במקרה שלנו מדובר בחומר חלבוני שפורק בחימום או בעיכול אנזימטי. תהליך דומה מתרחש אצלנו במערכת העיכול.

E452 – פוליפוספטים. חומרים המכילים שרשרת של קבוצות פוספט. קבוצת פוספט היא אחת מאבני הבניין של הדנ"א שלנו ושל מטבע האנרגיה של הגוף – ATP. במקרה שלנו מדובר במלח פוליפוספט, שהוא חומר מתחלב שנועד לסייע בערבוב של חומרים שמניים ומימיים.

E500 – סודיום קרבונט וסודיום בי-קרבונט (סודה לשתייה). אלה חומרים שנועדו לבקר את החומציות של המזון והם מרכיב חשוב גם באבקת אפייה.

E551 – סיליקון דו-חמצני הוא חומר שנועד לספוח נוזלים ולמנוע גושים, וכך לתת למזון מראה אחיד. הוא נחשב בטוח למאכל, אם כי האבקה עצמה מסוכנת לנשימה.

סיבי צלולוז – סיבים תזונתיים שמקורם בתאית מצמחים (צלולוז).

E1420 – עמילן אצטאט – עמילן שעבר התאמה כימית קלה כדי שיהיה יציב יותר כחומר עיבוי.

E407 (Carrageenans) – חומר דמוי ג'לטין שמופק מאצות אדומות אכילות ומשמש כמייצב מזון.

E461, E456 – מתיל צלולוז ומתיל אתיל צלולוז הם חומרים שמופקים מתאית של צמחים ועוברים
התאמות כימיות קלות כדי שישמשו כחומרים מייצבים.

למידע נוסף ראו מסמך של ארגון הבריאות העולמי.

בתחקיר הטלוויזיוני הודגם איך מכינים שניצל תעשייתי, ובמסגרת ההכנה הוסיפו לשניצל אבקות של התוספים שציינו זה עתה. צרמו מאוד לעין הכמויות המוגזמות של תוספים שהוכנסו למזון בלי מדידה מול עדשת המצלמה. כשמכינים מזון תעשייתי מקפידים על מדידה מדויקת, בלי לשפוך כמויות "בערך" ובכמות מוגזמת מאוד כפי שהוצג בתחקיר.

אם כך, מזון מעובד מכיל תוספים שנועדו לשפר את הטעם והמראה שלו וליצור מוצר אחיד. חלקם לא מוסיפים לנו בריאות, וברור ששניצל ביתי טוב יותר משניצל מעובד, אבל גם כאן ראוי להציג את הדברים כמו שהם בלי לנסות להפחיד בצורה מוגזמת.


שניצל | צילום: אביעד בובליל, ויקפידיה

תערובת פוספטים – הפוספטים עלולים לגרום לחוסר איזון במלחים, התכווצויות שרירים, הפרעות נוירולוגיות ודלדול עצמות.
בשנים האחרונות חלה עלייה בצריכת פוספטים (תרכובות זרחן) במזון, בעיקר בעקבות העלייה בצריכה של מזון נוחות מעובד. צריכה גבוהה של פוספטים עלולה להוביל להפרשה של הורמונים בקרתיים שפעילותם עלולה לגרום נזק לרקמות בגוף ובסופו של דבר לשבש את מאזן המינרלים בגוף ולחולל מחלות לב וכלי דם, מחלות כליה ודלדול עצם.

מחקרים אפידמיולוגיים מצאו קשר בין עלייה קלה ברמות הפוספט לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם. גם לרמות הסידן יש קשר להשפעה המזיקה של הפוספט, כך שאם צורכים רמות נאותות של סידן האפקט ההורמונלי של הפוספטים מתבטל.

יש קשר ברור בין מזון מעובד למחלות מסוימות, יש קשר ברור בין צבעי מאכל וחומרים משמרים להפרעות קשב וריכוז ויש רשימה שאם אתה מוריד את החומרים שבה רואים שיפור במצבם של ילדים עם הפרעות קשב.
את ההשערה על קיומו של קשר בין צבעי מאכל וחומרים משמרים (תוספי מזון) ל-ADHD הציג בשנות ה-70 חוקר בשם פיינגולד. הוא הראה שכאשר השמיטו מהתזונה תוספי מזון חל שיפור בסימפטומים אצל יותר מ-50 אחוז מהילדים ההיפראקטיביים. מאז לא הצליחו מחקרים מבוקרים (1, 2) לשחזר את יעילות הדיאטה הזו, שזכתה לכינוי "דיאטת פיינגולד", בסדרי גודל דומים לאלה שדווחו במחקר המקורי.

חשוב לזכור שקיימת באוכלוסייה הכללית קבוצה של ילדים שרגישים לתוספי המזון, ואצלם אכן נמצאה תגובה שלילית לצריכת תוספי מזון. בכל מקרה אכן מומלץ להפחית את צריכת תוספי המזון והחוק דורש לציין אותם בבירור על אריזות המזון. כמו כן במדינות מסוימות הסירו מהמדפים צבעי מאכל מלאכותיים מסוימים.

בניסוי הפקת השמן מהחטיפים שהוצג בכתבה השמן יוצא עכור ונראה רע. הסיבה היא שמדובר בשמן שכבר טוגן ומכיל בתוכו לא מעט רכיבים מהחטיף עצמו. שמן דומה נקבל גם משניצל ביתי. עם זאת, ברור שכמות השמן הזו מוגזמת ולא בריאה.

אנשים נותנים לילדים שלהם אוכל שמזיק לא פחות מסיגריה, ולפעמים אפילו יותר.
לא קיימות הרבה דוגמאות בהיסטוריה הרפואית למוצר צריכה שגרם נזק כל כך גדול ומהותי כמו הסיגריות, עד כדי כך שהאפקט שלו בלט בבירור במגוון הפרמטרים שמבדילים בין בני האדם. סיגריות גורמות למגוון רב של מחלות ולא ידוע על פריט מזון אחר בימינו שנזקיו מתקרבים לאלה של העישון. הטענה שהמזון שאנחנו אוכלים מסוכן יותר מסיגריות עושה עוול לנפגעי העישון.

ולסיכום
אין ספק שצריכה מוגזמת של מזון מעובד, ובפרט סוכר מוסף, אינה טובה לבריאות. היא עלולה לגרום למגוון של תופעות כגון השמנת יתר, סוכרת, מחלות לב וכו'. כל זה אינו גורע מכך שכאשר עורכים תחקיר בנושא בעל השלכות בריאותיות חשוב מאוד להקפיד על דיוק ואמינות ולהציג את הדברים כפי שהם. לא חסרים מחקרים ונתונים אמינים שמאפשרים להמחיש את חשיבות הנושא, אין הצדקה להציג מידע שגוי או לא מדויק רק כדי להפחיד.

בת חן וולף, דיאטנית קלינית מוסמכת, המחלקה למדעי הצמח, מכון ויצמן למדע
ד"ר ארז גרטי, מכון דוידסון לחינוך מדעי, מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

הכתבה היא חלק ממדור "יש מקום לספק" העוסק בכשלים בעיסוק התקשורתי בסוגיות מדעיות. אין לראות בה כל הבעת עמדה לגבי הנושא שבו המאמר המקורי עוסק, אלא רק על אופן העיסוק שלו במדע.
 

21 תגובות

  • ענת

    כיצד יודעים כמה סוכר יש במזון?

    מתוך רשימת המרכיבים שיש על המזון, כיצד אני יכולה לחשב או להעריך את כמות הסוכר שיש בו?

  • ישראלה

    t,

    את יכולה כתוב לך אבל אני ממליצה שלא ותיגמלי מסוכר זה חטא

  • אנונימי

    מונוסודיום

    אבקת מונוסודיום גלוטמאט מכילה קלורית ?

  • עדי

    ממתירים רב כהליים ובמיוחד אריתריטול

    בהמשך לשאלה של ניר- האם יש מחקרים על רב כהליים והשפעתם על הגוף? האם כדאי לשלב אותם בתזונה כדרך להפחית צריכת סוכר (למשל, שילוב של אריתריטול וסטיויה כממתיק?). האם נכון שבניגוד לרב כהליים אחרים לאריתריטול אין השפעה על העיכול?

  • ניר

    סוכר מוסף ותחליפי סוכר

    לאחרונה נחשפנו אישתי ואני להמלצות הבריאותיות לגבי צריכת סוכר מוסף למבוגרים וילדים. משקאות ממותקים הם חלק ניכר מצריכת הסוכר המוסף (ומזון מעובד למינהו) והתעורר ויכוח בינינו לגבי ההשפעות המזיקות של קולה-זירו ומשקאות המכילים תחליפי סוכר כמו אספרטיים וכו'. לא הצלחתי למצוא מידע מדעי בדוק המאושש את הטענה לכך כי "אין הבדל בין סוכר מוסף לתחליפיו" למעט מחקרים המצביעים על כך שגם אנשים שצרכו משקאות עם תחליפי סוכר עלו במשקל (וכמובן שעלייה במשקל והשמנת יתר מקושרת וגורמת למחלות רבות)- עלייה זו ניתן לתאר בהסברים סביבתיים ומתאמי קשר רבים. האם ישנו הסבר מטאבולי או סיבתי המציג "התנהגות" של תחליפי סוכר "כסוכר מוסף"?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיהודית גולן

    שחזור דיאטת פיינגולד

    "אז לא הצליחו מחקרים מבוקרים (1, 2) לשחזר את יעילות הדיאטה הזו, שזכתה לכינוי "דיאטת פיינגולד", בסדרי גודל דומים לאלה שדווחו במחקר המקורי."
    לא הצליחו לשחזר מבחינת מס' משתתפים דומה במחקר או לא הצליחו לשחזר את התוצאות שהתקבלו?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    לא הצליחו לשחזר את שיעורי ההצלחה של 50% שפיינגולד דיווח עליהם.

  • אורי

    למה למכור שטויות לאנשים

    הפסקתי לקרוא כשהגעתי ל"סוכרים הם פחמימות, ופחמימות חיוניות עבורנו כיוון שהן המקור העיקרי שלנו לאנרגיה"
    סוכרים ופחמימות אינם חיוניות לא קיימת שום מחלה שמשוייכת לחוסר בפחמימות. הגוף שלנו יודע ליצר את כל הסוכרים שהוא צריך לבד.
    לעומת שומן וחלבון שישנם מחלות שמשויכות לחוסר חלבון או שומן
    אני סוכרתי סוג 2 שחי על 0 פחמימות כ 5 שנים. תזונה רק מהחי קטוגני ללא שום בעייה של חוסר אנרגטי. או חוסרים אחרים ההמוגלובין המסוכרר שלי ירד ל 4.6 מ11 בתחילת הסכרת פרופיל השומנים שלי חזר לרמה שהיתה כשהייתי בן 16
    ישנם אכלוסיות שלמות שחיות ללא פחממות מאסקימוסים ועד שבטים באפרקה
    לאכול דל פחממה והרבה שומן רווי זה לאכול נכון
    פחמימיות רגילות ומורכבות זה רעל לחמישים אחוז מהאוכלוסיה.

  • ורוניקה

    קטוגנית מהשכונה

    בקרוב, תוך שנים ספורות, הגישה הזו תשתנה. אתה תראה פה תיקון/הבהרה יחד עם התנצלות. אין ספק כי חיים ללא פחמימות או עם כמות דלה מאד שלהם הם הכיוון הנכון.

  • ד"ר ראובן ברק

    תגובתכם לכתבה

    אני מוחמא מכך שרוב המשפטים אליהם בחרתם להתייחס ולהגיב נאמרו על ידי. אני מבקש לציין כי מתוך ראיון שנערך עמי ושארך שעה וחצי בחרו העורכים לשבץ מדבריי 4 דקות נטו, ובהן רק המשפטים הבומבסטיים ביותר, בניתוק ממשפטים שנאמרו לפני ואחרי. מנחמת אותי העובדה שבמאמרכם אתם בעצם לא סותרים אף אחת מטענותיי, ואף מחזקים את רובן. ולבסוף אני מבקש להזכיר מה הפורמט ומה מטרתו. כרופא אני מצטער לציין שרוב בני האדם לא נוקטים בחיים מאוזנים, והדרך היחידה להביאם לעתים לכדי מעשה היא לטלטל ואף להפחיד אותם. מאלפי תגובות של צופים אני יכול לציין כי את הרוב זה הכניס לפרופורציה, ולו זמנית, והמיעוט יפיק מן הכתבה תועלת, בעוד שמרבית הצופים שכח כבר ושב לאכול רע. בכל אופן - חן חן לכם. ד"ר ברק

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום לך ד"ר ברק
    ראשית חשוב לי לציין שזו תופעה ידועה בתחקירי טלוויזיה (או תחקירים עיתונאיים בכלל) שהראיונות שמתבצעים הם ארוכים ורק חלק זעום מהם בא לידי ביטוי בשידור ועל כן הטענות שלי הן לא כלפיך אישית אלא כלפי הפקת התוכנית שבחרה להביא את הדברים המסויימים ובשל כך גם בחרתי שלא לציין את שמות המרואיינים.

    כפי שציינתי מספר פעמים במאמר - צריכה מוגזמת של סוכר לא טובה לבריאות וכל רשות בריאותית בעולם אומרת זאת בקול רם וצלול, אין כאן שום מחלוקת.

    לי כאדם שעוסק בתקשורת מדע צורם מאוד כאשר לוקחים את המדע ועושים לו מניפולציות בשביל לקדם אג'נדה כלשהי ולא משנה אם היא מוצדקת או לא. יש המון מידע מפחיד אמיתי ולא צריך להמציא מידע חדש רק בשביל להפחיד.

    כל טוב

    ארז

  • ד"ר ברק

  • קטוגני

    תזונה דלת פחמימה

    ישנן תזונות המבוססות את התפריט על דל פחמימה, מציגות יתרונות בריאותיים.
    חלקן אף יורדת למתחת הרף של 50גר פחמימה
    שם המוח עובר לשימוש בקטונים במקום פחמימה.
    ידוע כתזונה טיפולית לחולי סכרת ואף חולי אפילפסיה ע"פ הצלחות רבות.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    דיאטות קטוגניות הן דיאטות מבוססות על צריכה גבוהה של שומנים וצריכה נמוכה של פחמימות. דיאטה קטוגנית הוצגה כבר ב1921 כטיפול באפילפסיה. עדיין לא ידוע המנגנון המטבולי שבו עובדת הדיאטה הנ"ל, אך ככל הנראה קיים קשר למאזן שלילי של נתרן ואשלגן בדיאטה הנ"ל. הדיאטה הקטוגנית אכן נמצאה יעילה כטיפול עבור חלק מחולי האפילפסיה, אך לא קיימת הוכחה מחקרית ליעילותה כטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז. תוכל לקרוא עוד בקישור למחקר שהוספנו בכתבה שלנו.

  • קטוגני

    המשך

    ראשית, קצת סדר בבלגן. סוכרים הם פחמימות, ופחמימות חיוניות עבורנו כיוון שהן המקור העיקרי שלנו לאנרגיה. ההמלצה הנוכחית של ארגוני הבריאות היא ש-55-45 אחוז מסך הקלוריות היומי שלנו יבוא מפחמימות.

    קיומן של תזונות דלות פחמימה וקטוגניות, קורות תיגר על ההצהרה הזו

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    הגוף האנושי זקוק לרמה מסוימת גלוקוז על מנת לקיים מעגלים ביוכימיים מטבוליים, זאת עובדה שניתן קרוא בכל ספר לימוד של ביוכימיה. הגוף זקוק לגלוקוז גם על מנת להפעיל את המעגלים המטבוליים לניצול שומנים כמקור אנרגיה ראשוני. לכן גם בדיאטות שנוקטות בהגבלת פחמימות יש לצרוך כמות מינימלית זו או אחרת (לפי החלטת ממציא הדיאטה) על מנת שהגוף יוכל לקיים את הביוכימיה הבסיסית שלו. תאי המוח ניזונים גם הם מגלוקוז ולכן כל דיאטה, קיצונית ככל שתהיה, חייבת לספק רמה בסיסית של גלוקוז על מנת לקיים את תאי המוח. על הנזקים של דיאטות קטוגניות קיצונית או דיאטות נטולות פחמימות כמעט לחלוטין ניתן ללמוד מהתבוננות בחולי סוכרת שאינם מאוזנים. חולי סוכרת אלה אינם מסוגלים לקבל את הגלוקוז הדרוש להם מהתזונה מכיוון שגלוקוז זה פשוט אינו מסוגל להילקט ע"י תאי הגוף שלהם (סיבות אלה ואחרות התלויות בסוג הסוכרת שממנו הם סובלים). חולים אלה מתחילים לנצל שומנים כמקור אנרגיה עיקרי ומייצרים הרבה קטונים (גופי קטו) כתוצאה מכך. הקטונים האלה מצטברים בגוף ומביאים בסופו של דבר את החולה למצב של חמצת (אצידוסיס) מטבולי שיכולה להידרדר לתרדמת (קומה) שממנה לא בהכרח מתעורר החולה. מכאן ניתן ללמוד כי הפחמימות כן חיוניות לגוף וכי דיאטות קטוגניות ודלות פחמימות אינן נטולות סיכונים או השפעות על הבריאות.

  • ורוניקה

    קטוגנית

    בתור קטוגנית, נראה שיש לי רמות יציבות של סוכר בדם (מודדת מידי פעם). מהיכן? הגוף יודע לייצר גלוקוז ללא צורך בצריכת פחמימות חיצונית.

  • ישראלה

    את קטוגנית חצופה!!!! לא יפה

    את קטוגנית חצופה!!!! לא יפה לדבר ככה לאחריים!!!!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    הגוף בהחלט יודע לייצר גלוקוז

    הגוף בהחלט יודע לייצר גלוקוז מחומרי גלם שאינם פחמימות, לדוגמה חומצות אמינו.
    התהליך נקרא גלוקוניאוגנזה והוא מתרחש בעיקר בתאי הכבד.
    מטרתו לשמור על רמות גלוקוז תקינות בדם בין הארוחות, תחת תנאי לחץ וכן במצבי צום והרעבה קיצוניים.

  • ישראלה

    לא נכון בכלל. את מטעה את

    לא נכון בכלל. את מטעה את כולנו.

  • קטוגני

    תיקון

    לא אמרתי שאין צורך כלל בפחמימות. אבל... עבודתית המצב שתארת לא קורה אין הצטברות וניתן לחיות בצורה זו. תבדילי בין קטוזיס לבין קטואזיס. מצבים שונים לגמרי. ועובדה אנשים חיים במצב זה שנים. אני לא אומר שדווקא מצב עבודה על קטונים הוא עדיף אבל דל פחמימה באופן כללי, מתחת ל 150 גר פחמימה ליום מראה שיפור במדדים, ירידה במשקל באופן ברור ללא הגבלה קלורית כלל. לדעתי התזונה המערבית פשוט טועה במינון של כמה פחמימה זה בריא.