בניגוד לנהוג לחשוב, נפלאם אינו שם של פצצה. נפלאם (Napalm) הוא שם כולל לאמצעי לחימה (בעיקר פצצות) המשתמשות בנוזלים דליקים סמיכים מאוד; הנוזל הדליק מעורבב עם חומר ג'לטיני הגורם לתערובת להיות צמיגה מאוד.


שימוש בנפלאם מספינה בזמן מלחמת וייטנאם.

השימוש בנוזלים דליקים במלחמה הוא נוהג עתיק יומין. כבר לפני מאות ואלפי שנים השתמשו צבאות שונים בנוזלים שליקים בתצורות שונות. אחת התצורות הייתה שימוש בזפת רותחת שנשפכה מעל לחומות מבצר לעבר המטפסים עליה, הזפת הרותחת יכלה בהמשך להיות מוצתת.

שם החומר הוא ראשי תיבות של המרכיבים המקוריים העיקריים שלו- מלחי אלומיניום של חומצה נפטנית וחומצה פלמיטית (aluminum salts of naphthenic and palmitic acids). כיום משתמשים בעיקר בבנזן ופוליסטרין (benzene and polystyrene) והחומר מכונה נפלאם-B. העובדה שהנפלאם עשוי משרשראות פחמימנים ארוכות הופכות אותו להידרופובי (דוחה מים), דבר זה מקשה מאוד על כיבוי בעירה הנוצרת מנפלאם בעזרת מים.
בהשוואה לנפלאם, נפלאם-B נדבק טוב יותר למשטחים וזמן הבעירה שלו ארוך הרבה יותר- עד 10 דקות בהשוואה לפחות מדקה בנפלאם.

הנפלאם הומצא במהלך מלחמת העולם השנייה ע"י צוות חוקרים באוניברסיטת הארווארד, אך עיקר השימוש בו היה במלחמת וייטנאם. הצבא פנה לאוניברסיטת הארווארד עם בעיה: הנוזלים הדליקים בהם הוא השתמש בלהביורים ואמצעים אחרים היו מצד אחד מתיזים ולכן מסוכנים למשתמש ומצד שני היו מתאדים ומתייבשים מהר ולכן האפקט שלהם על האויב היה קצר מאוד.
ההוספה של הג'ל לנוזל הדליק שיפר את טווח הלהביור, הקטין את הסיכון בהתזה על המשתמש, האריך את משך הבעירה וגרם לחומר להידבק למטרה.

כאשר משתמשים בנאפלם בתצורת הפצצה, בנוסף לאפקט הבעירה המתמשך נוצר גם אפקט של צריכת כל החמצן באזור המיידי למטרה ויצירת פחמן חד-חמצני הרעיל לאורגניזמים חיים. השילוב של כל האפקטים הנ"ל עם טמפרטורת בעירה של למעלה מ 1200 מעלות צלסיוס הופך את הנפלאם לנשק אכזרי ויעיל להפליא.


תמונות נלקחו מויקיפדיה.

  • כתבה (אנגלית) על נפלאם: לחץ כאן
  • כתבה (אנגלית) על ההיסטוריה של שימוש בחומרי בעירה נוזליים כנשק: לחץ כאן
     

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה. אך


 

0 תגובות