אם האפניים והרוכב נחשבים כמערכת אחת, הכוחות אשר פועלים על המערכת ורכיביה יכולים למעשה להתחלק לשתי קבוצות: כוחות חיצוניים וכוחות פנימייים. הכוחות החיצוניים הם עקב כח הגרוויטציה, אינרציה, המגע עם הקרקע (החיכוך) והחיכוך הנובע עם האוויר. הכוחות הפנימיים נגרמים ע"י הרוכב וע"י האינטראקציה שבין הרכיבים של האופניים.

דבר ראשון חשוב להבין שיש צורך בהתערבות אקטיבית של הרוכב כדי להמשיך לנוע ישר. כוחות גירוסקופיים פועלים על החלקים המסתובבים של האופניים, כמו הגלגלים לדוגמא. לכל גוף שמסתובב יש תנע זוויתי, שבעצם מעניק לו יציבות . דבר זה מנוצל היטב ברכיבה על אופניים (ברכיבה אנו יוצרים מומנטום זוויתי שהוא קבוע). התנע הזוויתי מבטא את נטייתו של גוף להסתובב והוא תלוי במסת הגוף, במהירותו ורדיוס הסיבוב. אם נשנה פרמטר אחד גם האחרים ישתנו על מנת לפצות על השינוי.

למעשה אין סיבה אחת לאיזון/יציבות האופניים: חלק מן האיזון נובע מאפקטים גירוסקופיים, חלק התפלגות המסה בקידמת הגלגל וחלק מאיך הכוחות פועלים על החלק הקדמי של גלגל האופניים כאשר הוא מסתובב.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • אנונימי

    האופניים נשארים יציבים בגלל

    האופניים נשארים יציבים בגלל השיווי המשקל הדינמי. אכן יש כוח גיירוסקופי, אך הוא מאוד חלש ברכיבה על אופניים.