ראשית נסביר מהו תנור מיקרוגל:
תנור המיקרוגל יוצר קרינה אלקטרומגנטית שהינה בדרך כלל בתדר של 2450 מגה-הרץ כלומר קרינה בעלת אורך גל של 12 ומשהו סנטימטר. תא החימום של המיקרוגל הוא למעשה מעין כלוב פאראדיי המונע את בריחת הקרינה אל מחוץ לדפנות המיקרוגל. דלת תא המיקרו הינה מזכוכית, אך יש בה 'רשת' מוליכה שגורמת למיסוך. עובי סבך הרשת הינו נמוך בהרבה מאורך הגל של 12 סנטימטר, ועל כן קרינת המיקרו לא עוברת דרך דלת התנור, בעוד שאור, לדוגמא, יכול לעבור דרכה. גלי מיקרו נספגים במים, שומנים וסוכרים. כשגלי המיקרו נספגים הם באופן ישיר מומרים לתנועה אטומית-חום. לכל, לגלי מיקרו בתחום תדרים זה יש תכונה מעניינת: הם לא נספגים ברוב מוצרי הפלסטיק, זכוכית או קרמיקה. מתכות מחזירות גלי מיקרו וזו הסיבה מדוע אסור להכניס מתכות לתנור מיקרוגל.

מים, שומן ומולקולות סוכר שבמזון סופגות אנרגיה מגלי המיקרו שבתוך המיקרוגל.

מצב העניינים בתנור אפייה רגיל (שאינו מיקרוגל):
נניח שאנו רוצים לאפות עוגה בתנור רגיל. אנו נאפה אותה בטמפרטורה של כ 175 מעלות צלסיוס.
מה יקרה אם בטעות אנו נכוון את התנור הרגיל ל 300 מעלות צלסיוס במקום 175 מעלות? מה שיקרה זה שהחלק החיצוני של העוגה יישרף לפני שהחלק הפנימי יספיק להתחמם. בתנור אפייה רגיל (לא מיקרוגל), החום צריך 'לעבור' ע"י הובלה מהחלק החיצוני של המזון אל תוך פנים המזון. יש לנו גם אוויר יבש וחם על החלק החיצוני של המזון הנטול רטיבות. על כן, החלק החיצוני יכו להיות פריך וחום בעוד החלק הפנימי יהיה לח.

תנור מיקרוגל:
בתנורי מיקרוגל, גלי המיקרו חודרים אל תוך המזון ומעוררים מים ומולקולות שומן באופן די אחיד בתוך המזון. שום חום לא צריך לעבור, כלומר "להגר" אל תוך פנים המזון ע"י הובלה. ישנו חום בכל מקום בבת אחת משום שהמולקולות מעורערות ביחד. ישנן חסרונות כמובן. גלי מיקרו חודרים באופן לא אחיד בחלקים עבים של מזון ( הם לא מגיעים לתוך המזון באזורים מסוימים), וישנם גם "נקודות חמות" הנגרמות בשל התאבכות גלים.
במילים פשוטות, כל תהליך החימום במיקרוגל הוא שונה משום שאנו 'מערערים אטומים' ולא "מעבירים חום". בתנור המיקרוגל, האוויר שבתוך המכשיר נמצא בטמפרטורת החדר ועל כן אין אפשרות ליצור שכבת 'קרום'. זו הסיבה שהמזון המחומם במיקרוגל לא נהיה פריך וחום.

מאת: חיים ברק

• שמואל

מיקרוגל

הסבר נחמד ומקומי אבל האם עלי להסיק כי השימוש במיקרוגל אינו בריא כמו שטוענים רבים (מכוני ניקוי רעלים למיניהם)

שלום שמואל
    על פי הנתונים הקיימים כיום כל מה שהמיקרוגל עושה הוא לחמם את המזון. הוא לא הופך את המזון למסרטן או פחות בריא ממה שהיה קודם. אם כבר ההיפך הוא הנכון, אם תיקח מזון ותחמם אותו בתנור רגיל עד שישרף, עלולים להיווצר בו חומרים מזיקים.

קרינת המיקרוגל נספחת במולוקולת המים וגורמת להן לזוז (מה שגורם להתחממות) או שהיא מוחזרת. היא לא נספגת ונפלטת אלינו חזרה בזמן שאנחנו אוכלים.

במידה ואתה נתקל ב"מכון ניקוי רעלים" שטוען אחרת, בקש לראות ראיות לכך, רצוי מאמרים מעיתונים מדעיים. אם תרצה אתה מוזמן לשלוח את אותן ראיות אלינו וננסה להתמודד איתן.
    תודה וכל טוב

• שמואל

תגובה חוזרת

מידע כזה פורסם בעלון של:
    The New World Franciscan Scientific Endeavour of The Universal Church ומוצף ברשת ובכל מקום שרק מחפשים אם כותבים נגיד בגוגל למה שימוש במיקרוגל מזיק. לי אישית אין דעה בנושא אך התאוריה הזות נראית לי מטופשת קצת כי אם שמים אחד על אחד את שתי צורות החימום למבחן התוצאה התהליכית זהה שולטים שם אותם חוקי פיזיקה השאלה מאיפה מתחילים האם מחכים לאש שתבצע את התהליך או שעושים אותו לבד בכל אופן מחקר קטן שעשיתי באופן מצומצם הצביע על אחוזים גבוהים יותר של השמנה ובעיות במטבוליזם בקרב משפחות המשתמשות במיקרוגל על בסיס קבוע אז אני עדין מסתפק

הי
    חיפשתי את המאמר ולא מצאתי קישור ישיר אליו אלא רק ציטוטים, אבל ממה שהבנתי החשש הוא יותר מכימיקלים שמשתחררים מהפלסטיק ופחות מעצם החימום עצמו, וכאן אין עדויות חד משמעיות משום שמדובר בכמויות מזעריות.

לגבי עניין ההשמנה תרשה לי להציע לך נקודה למחשבה. בקרב משפחות שמשתמשות על בסיס קבוע במיקרוגל יהיה אחוז גבוה יותר של משפחות שיאכלו מזון לא טרי או מעובד, ואולי כאן ההטייה שנצפתה?