כאשר הטמפרטורה בתוך גוף גבוהה מהטמפרטורה שבחוץ, הדבר יכול לגרום למולקולות המים לעבור תהליך הנקרא עיבוי.
לחות (רטיבות) הינה בכל מקום, אפילו במכונית שאינה נעה. בשל האביזרים שבפנים הרכב לרבות השטיחים, המושבים וריפודי הפלסטי, המשטח המתכתי החיצוני של הרכב יהיה קר יחסית לפנים הרכב.
דבר זה גורם ללחות (רטיבות) להיווצר על חלון המכונית במיוחד בימים קרים וגשומים.
לשם כך מותקן מפשיר-אדים ברכב, על מנת שנוכל לראות מבעד לחלון ולנהוג בבטחה.
מפשיר-האדים הנמצא בחלון הקדמי אינו אלא פתח איוורור, מזגן, הגורם להפשרת חלון הזגוגית (הסרת העיבוי).

אך כיצד מפשיר-אדים פועל בחלון האחורי של הרכב? שהרי בחלון האחורי אין פתח איורור, כלומר מזגן.

ברוב הרכבים, ישנו על החלון האחורי של הרכב ציפוי רשתי של חוטים קטנים, שהם פסי תיל לאורך הזגוגית.
פסים דקים אלו הם למעשה חוטי חשמל אשר מתחממים כאשר זרם עובר דרכם.
עקב כך, החימום הנוצר על ידי החוטים המוליכים דוחק את העיבוי הנמצא על החלק הפנימי של זגוגית החלון האחורי של הרכב ( הפעולה יכולה גם להעשות בחלק החיצוני של הזגוגית). עוצמת החום הינה חלשה יחסית ויד אדם לא יכולה להיכוות ממגע בחוטים אלו כאשר זורם בהם זרם.
כמות החום שהם פולטים מספיקה על מנת למנוע את העיבוי שעל זגוגית הרכב.

 

מאת:חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

7 תגובות

  • אבי צפדיה

    הפשרת אדים בשמשה הקידמית

    מאיזה סיבה אף פעם אין את רשת החוטים בשימשה הקידמית? אם זה עובד כל כך טוב בשימשה האחורית, מדןע לא עושים גם בקידמית?

  • ליאור

    הדבקת מדבקה על הפסים

    שלום לכולם,
    שאלה לי אליכם,
    האם מדבקה שתודבק על הפסים תעשה להם נזק ?

  • אילה

    כיצד פועל מפשיר אדים בשמשה הקדמית

    נכון שיש מתח אינו אור. אבל מדוע חימום השמשה מונע את האדים? לא ברור...

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    האדים על החלון הם טיפות מים זעירות

    האדים על החלון הם לא באמת אדי מים (=מים במצב גזי) אלא הן טיפות מים זעירות, כאשר מחממים אותן הן הופכות למים במצב גזי - ועוזבות את הזכוכית אל האוויר שבתוך המכונית.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • ספיר ס

    הבנה קצת יותר מדוייקת

    האדים שעל החלון הם אכן טיפות מים שהיו במצב גזי, עברו התעבות ולאחר מכן נותרו נוזליות על השמשה.
    כשאנו מחממים את השמשה - הם מתאדים והופכים לגזים.
    אבל למה יוצאת אותה התוצאה כאשר אנו עושים את הפעולה ההפוכה ומקררים את השמשה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    זה לא הקור זה היובש

    אכן - גם הפעלת המזגן על קירור, וכיוון נשיבת הרוח על שמשת הרכב מסלקת את האדים (מניסיוני, זה עובד אפילו מהר יותר מחימום).

    כאן זה עובד מסיבה אחרת: האוויר של המזגן הוא מאוד יבש, כי בשעת הקירור שלו, המים שהיו מתעבים ומוצאים החוצה (לכן, דרך אגב, מזגנים 'מטפטפים מים' – אלו מי העיבוי של האוויר).

    בכל אופן, אידוי של מים מתרחש בכל טמפרטורה, לכן למשל כביסה מתייבשת על חבל גם בטמפ' של 20 מעלות. כדי להגביר קצב של אידוי של מים אפשר לחמם אותם (השיטה הרגילה), אפשר לנשוב עליהם רוח – כאשר הרוח פשוט מעיפה מולקולות של נוזל למצב גז, ואפשר לייבש את האוויר – ככל שהאוויר יותר יבש / מכיל פחות לחות, כך הוא יכול לקלוט יותר מים לתוכו בקצב יותר מהיר, ולכן גם רוח של אוויר המזגן היבש מאוד מסלק את עיבוי המים שעל השמשה, למרות שהוא קר.

    את יכולה לקרוא עוד על לחות יחסית בניסוי שלנו 'ענן בתוך בקבוק'.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אלי

    פסי חימום לחלון האחורי

    האם יכולה להיות פעולה הפוכה ... מחום שבחלון ליצור חשמל?