יכולת חיזוי רעידות אדמה הינו עדיין אחד מהנושאים המורכבים ביותר בחקר הסיסמולוגיה.

גלאי רעידות אדמה קרוי סיסמומטר.
הגלאים מכאניים בבסיסם, בנויים בדרך-כלל סביב משקולת כבדה התלויה על חוט, מוט או קפיץ, אשר נעה כאשר "האדמה זזה", ותנועה זו במקור הייתה נרשמת במישרין באמצעות מערכת רישום גרפית (מכאן השם – סיסמוגרף), למשל על-ידי חיבור עט אל המשקולת, כאשר סרט נייר נע מתחת לעט (תנודת המשקולת מתורגמת לתזוזה של העט ולשינוי ברישום על הנייר), או כפי שמקובל כיום, באמצעות גלאי מיקום ומערכות אלקטרוניות ישירות למחשב.


סיסמוגרף. תמונה באדיבות ויקיפדיה.

ישנן מערכות בהן מערכת היזון-חוזר (feedback) אלקטרונית מנסה לשמור את המסה במקומה בעת תנודות, ואזי את תגובת המערכת ניתן לתרגם לתנועה.

תחום התנודות אותו מודדים משפיע על מבנה הגלאי, כיוון שמדידת תנודות המתרחשות עשרות פעמים בשנייה לעומת כאלו שזמן המחזור שלהן אורך מאות ואף אלפי שניות היא משימה קשה לביצוע על-ידי אותו גלאי.


מערכת היזון-חוזר. תמונה באדיבות ויקיפדיה.

גלאי רעידות אדמה מתריע כאשר האדמה כבר רועדת, על-כן אינו יעיל כמערכת התרעה מוקדמת, או מוקדמת דיה.
סדרת רעידות מוקדמות יכולה להצביע על התקרבותה של רעידה מהותית אשר ממנה עלינו לדאוג, אך כפי הנראה כיום עדיין אין מערכת היכולה להתריע מוקדם מספיק על התקרבותה של רעידה מהותית. ב"מוקדם מספיק" כוונתי ליכולת לאפשר די זמן לפנות אנשים מהאזור המועד לפורענות.

ישנן מספר גישות מחקריות לצורך חיזוי ו/או התרעה של רעידת אדמה מהותית, פרט לרעידות מוקדמות, כמו שינוי מפלסי מים בבארות, התנהגויות חריגות של בעלי חיים, דפוסים של זרמים חשמליים חלשים באדמה ואף ניטור מהחלל. לכל גישה יש גם מתנגדים המסבירים למה אינה טובה...

היו מספר ניסיונות לחזות רעידות אדמה בתקופות שונות וכמובן קיימות מערכות חיזוי כיום, אך לעיתים רעידה שנחזתה פשוט לא הגיעה, לעיתים הגיעה כאשר הסבירות שחושבה לכך הייתה נמוכה.

מחקרים אשר יוכלו להוביל להבנת הגורמים המובילים לרעידות אדמה, ייתכן ויקדמו אותנו יותר בכיוון זה, כיוון שאם רעידת אדמה היא מעין "פריקת לחץ" של האדמה, הרי שאם ננטר נכונה את הלחץ הנבנה ייתכן וניתן יהיה לחזות את שחרורו.


גרף רעידות אדמה. תמונה באדיבות ויקיפדיה.

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • טל

    גלאי רעידות אדמה

    שלום רב.
    קיימים בשוק סוגים שונים של גלאי רעידות אדמה ביתיים, בעלויות שונות בפערי מחירים של מאות אחוזים. כיצד ניתן לדעת מה טוב ומה לא ? האם יש קריטריונים או פרטים
    שיש לשים לב אליהם ? כיצד ניתן לדעת מה לקנות ? תודה רבה

  • רז מערכות

    מערכת התרעה לרעידת אדמה

    מערכת מצילה חיים!
    WWW.RAZSYS.CO.IL