התשובה הקצרה לשאלתך היא: בהחלט כן.
ממילא האור נוצר בד"כ מחוץ לסיב ויש להכניס אותו לסיב בדרך כלשהי, אולם יש לשים לב למספר דברים.

תחילה יש למקד את האור. הסיב מורכב מליבה וממעטפת, כאשר האור מוּלך בתוך הליבה. קוטר הליבה הוא קטן מאד, בערך בין מאית ועשירית המילימטר, תלוי בסוג הסיב. על מנת לרכז אור לנקודה קטנה יש להשתמש במראה קעורה או, מה שעושים בדרך כלל, בעדשה; לא ניתן להכניס אור לסיב בעזרת מראה רגילה (שטוחה) בצורה יעילה. נהוג להגדיר "יעילות צימוד" לתוך סיב, כלומר כמה אחוזים מהאור שמגיע נכנס לתוך הסיב.

בנוסף, לא מספיק שהנקודה אליה מתרכז האור (בכניסה לסיב) תהיה קטנה מספיק. הזוית שבה מגיע האור לתוך הסיב צריכה להיות קטנה מזווית מקסימאלית מסוימת. אם נסתכל על קונוס האור המתכנס לתוך קצה סיב ומורכב מקרניים בהרבה כיוונים, קרניים שמגיעות לסיב בזוית גדולה מדי לא תוכלנה להיכנס לתוך הסיב, ויעילות הצימוד תיפגע.


משמאל קונוס האור (מגדיר זווית הכניסה המקסימאלית לסיב). תמונה נלקחה מויקיפדיה.

היכולת לרכז אור אינה תלויה רק בתכונות העדשה או המראה, אלא גם בתכונות האור אותו רוצים לרכז. אור לייזר לדוגמא, הוא בעל תכונות "טובות"; עיקר האור שמוכנס לסיבים אופטיים, לדוגמא לשימושי תקשורת, הוא אור לייזר. אור שמש לעומת זאת, קשה מאד לצמד לסיב ביעילות גבוהה.


(ויקיפדיה).

כדי להשלים את ההסבר צריך להתייחס לפרט נוסף, והוא אורך הגל (הצבע) של האור. בעקרון צבעים שונים יתקדמו בתוך הסיב במהירות שונה. ייתכן וצבעים מסוימים לא יוכל להתקדם בסיב כלל מפני שהסיב לא יהיה שקוף עבור אותם הצבעים.

מאת: איתי שומרוני
המחלקה לכימיה פיסיקאלית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.


 

3 תגובות

  • אדי

    איך בונים את זה

    אני יודע שיש מערכות בחו"ל שמאפשרות לרכז קרני אור לסיבים אופטיים ולהכניס את האור לתוך הבית לחדרים בהם אין חשיפה מספיק טובה לאור שמש. איך אפשר לבנות כזו מערכת? האם יש כאלה מערכות בארץ?

  • יוסף

  • מאיר

    כפי שנרשם בתשובה למעלה

    "על מנת לרכז אור לנקודה קטנה יש להשתמש במראה קעורה או, מה שעושים בדרך כלל, בעדשה; לא ניתן להכניס אור לסיב בעזרת מראה רגילה (שטוחה) בצורה יעילה."

    "בנוסף, לא מספיק שהנקודה אליה מתרכז האור (בכניסה לסיב) תהיה קטנה מספיק. הזוית שבה מגיע האור לתוך הסיב צריכה להיות קטנה מזווית מקסימאלית מסוימת. "