אני מניח שאתה מתכוון לטרנד החדש יחסית (כשנתיים) בו אתרים מוכרים ומפורסמים כמו גוגל ואחרים מאפשרים לגלוש לאתר זהה למקורי אך שצבעו שחור. הטענה היא שאתר שצבעו שחור גורם לצריכה קטנה יותר של חשמל ע"י המסך ואם מספיק אנשים בעולם יבצעו זאת- חיסכון החשמל יהיה משמעותי.
על פי חישוב גס שבוצע באחד הבלוגים- כיום יש כ 200 מליון כניסות לגוגל ליום. אם שהות ממוצעת באתר אורכה 10 שניות ואם 25% מהנכנסים לגוגל יעברו לאתר השחור, ע"פ מחירי החשמל כיום ניתן לחסוך סכום של 75,000$ בשנה!


אין ספק שהגברת המודעות לירוק (גם אם הוא שחור) חשובה מאוד והאפקט השיווקי פה גם משמעותי; אך כיום, כאשר רוב מסכי המחשב הם שטוחים ועובדים בשיטת ה LCD התרומה של אתרים כאלו כנראה זניחה.

בעבר סוג המסך השולט בשוק היה CRT (Cathode Ray Tube).
מסך כזה כמעט זהה מבחינת הפעולה למכשירי הטלוויזיה הישנים. ישנו תותח אלקטרונים היורה קרן לעבר המסך (פיקסל אחרי פיקסל ושורה אחרי שורה), בכל נקודה בה קרן האלקטרונים מאירה נראה תמונה. לכן ככל שיותר פיקסלים יהיו חשוכים כך תותח האלקטרונים יצטרך לעבור פחות ואכן תתרחש פעולת חיסכון בחשמל.

במסכים החדשים מסוג LCD (Liquid Crystal Display) יש שני לוחות שקופים מקוטבים וביניהם שכבת גבישים נוזליים. הלוח השקוף החיצוני של המסך משמש כמסנן שמעביר או לא מעביר את האור הנוצר מאחור ע"י סוג של נורת ניאון. לכן פיקסל שחור אין פירושו שהפיקסל לא מואר אלא שה"תריס" מוגף. לכן כיום כאשר מסך ה LCD שולט בשוק, התרומה של אתרים שחורים לשמירת הסביבה היא קטנה מאוד (שוב, למעט כמובן האפקט התודעתי).

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, ומוצגים בחלק מהאתרים השחורים, מראים שגם בשימוש במסך LCD יש חיסכון באתרים השחורים אך ההפרש כל-כך זניח שבאמת יצטרכו מיליוני גולשים לעבור לאתרים אלו כדי שהאפקט יורגש.
בקיצור אם אכפת לכם מהסביבה הרבה יותר חשוב שאת המחשבים הישנים שלכם לא תזרקו לזבל אלא תשלחו למחזור (כן, יש אופציה כזאת!).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • אסף

    הנושא מוצג בצורה מוגזמת

    זה לא אתר של גוגל. זה אתר פרטי שמשתמש בשירות של גוגל. ופרט אליו לא קיימים אתרים שעושים את השטות הזאת. זה לא הרבה אץרים ובראשם גוגל כמו שהוצג בכתבה. זה בחור שיצר גירסה מותאמת של גוגל. למה הבחור הזה מקבל כל כך הרבה תשומת לב? כי אתרי מדיה וקיימותאוהבים להתעסק בשטויות?

  • דוד

    מסכים שחורים

    לדעתי עם כניסת מסכי הled חזרה הרלוונטיות של החיסכון ע״י תכנים שחורים...

  • ארז

    בנוגע ל-Blackgle

    לדעתי זהו תרגיל שיווקי מבריק. לקחו אתר ללא תוכן עם דמי אחזקה מינימליים, שמו את הרובוט של גוגל, ובעזרת מסווה של איכות סביבה, הם מקבלים המון כניסות לאתר מה שמאפשר להם להרוויח הון על פרסומות בלי הצורך לתחזק את האתר כמעט.