לא מדובר בעשן אלא בשובל אדים שקפא, באנגלית ידוע כ contrail.

מטוס סילון דוחס אוויר לתוך המנוע ולאחר תהליך השרפה הוא פולט חום, פחמן דו חמצני, פחמן חד חמצני ואדי מים.

מטוסים משייטים ב תחתית שכבת הסטרטוספרה (Stratosphere) בגובה של מספר קילומטרים. שכבת הסטרטוספרה לרוב יחסית רגועה מבחינת רוחות והטמפרטורה בה נמוכה.
כאשר אדי המים נפלטים הם גורמים לרוויה של האוויר באדי מים עד כדי התעבות לטיפות, מכיוון שהטמפרטורה נמוכה הם קופאים לגבישי קרח קטנים הנראים כשובלים הנמשכים מאחורי המטוס (ראה תמונה למטה).


שובל של מטוס סילון, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

סיבה נוספת אפשרית היא עקב ירידת לחץ חדה, דבר המתרחש בקצות כנפיים של מטוסים כפי שניתן לראות בתמונות הבאות:


היוצרות שובל עקב ירידת לחץ בקצות הכנפיים, התמונה לקוחה מויקיפדיה.


היוצרות שובל עקב ירידת לחץ בקצות הכנפיים, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

ירידת הלחץ תוביל להתעבות אדי מים, בעיקר בימים לחים ומכאן ליצירת "מיני עננים".

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

20 תגובות

  • ניר

    טיפה פירוט

    תוכל בבקשה לפרט טיפה יותר על עניין ירידת הלחץ החדה קצות בכנפיים? למה? מה גורם לזה?

  • כרמל

    בסרטון הסבר בסיסי על תעופה, והפרש הלחצים בשני צידי הכנף.

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=190&v=uJKv5yfecHY ניתן להפעיל כתוביות בעברית.

  • שימי

    השובל שנוצר בקצה הכנף

    ראוי לציין שעקב ירידת הלחץ, המים - לחות באויר מגיעים למצב רתיחה וזהו שובל האדים הנוצר

  • חיים

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאנה גריבנין

    שובל בשמיים

    שלום חיים,
    ראשית כל גם בארץ ניתן לראות שובלים שנותרים בשמים (לי יצא לראות הרבה פעמים). הסיבה אולי שבארץ זה יותר נגיד זה כי התופעה קוראת כאשר אדי מים נפלטים אל תוך אוויר קר ומתעבים/קופאים ונוצר שובל עננים. אולי כי בארץ הטמפרטורות גבוהות יותר מאירופה למשל אז תופעה כזאת יכולה להראות לעיתים רחוקות יותר.

  • נעם

    אכן, בקיץ התופעה הופכת לדי נדירה והיא מתחדשת מדי סתיו

    בגלל שתנאי הטמפרטורה והלחות בשכבות האלה חוזרים להיות "נוחים יותר" לקונטריילס.
    אבל נראה לי שיש עוד סיבה: בישראל אין נתיבי אוויר בינלאומיים מרכזיים וסואנים כמו במערב אירופה ובצפון אמריקה, לכן השמיים כאן לא מקושטים כל כך בפסים לבנים כמו שם.

  • טל אלון

    שקר חסר בושה ומסוכן

    בדיוק היום התחוורתי לגלות על מבנה המנועים של המטוסים המנועים כבר לא עובדים באותו אופן שמתואר בכתבה. אכן, אם האוויר שדוחס המנוע עובר דרך המנוע ומתחמם נוצר המצב הזה, אבל מכיוון שזה התברר כבזבזני מבחינת צריכת הדלק, הומצאו מנועים שבהם רק 10-20% מהאוויר עוברים ממש דרך המנוע - והיווצרות סילון הפכה להיות זניחה, ממש כמו שמראים פה בציור שקורה מהכנף. http://chemtrailsplanet.net/2014/10/26/chemtrails-confirmed-again-modern-jet-engines-incapable-of-producing-contrails/

    ובכלל, די בלהביט לשמיים כדי להבין שמטוס שמדליק ומכבה את הריסוס ואז עושה פרסה ושוב מרסס - הוא לא מטוס שמחולל סילון . תפסיקו לתמוך בשקרים האלו, חשבתי שאתם מכבדים את עולם המדע. תתביישו לכם!

  • ניר

    אני לא אוהב את הגישה שלך

    אפילו אם נגיד שהם טועים, יש דרך לדבר.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    מה שנכתב בכתבה מדוייק

    כאשר דלק נשרף הוא פולט אדי מים. כאשר אדי מים מתקררים – הם מתעבים – ויצרים שובל לבן בשמיים...

    אדי המים מקורם בשריפת הדלק, ולא באוויר הנדחס כך שאין קשר לאחוז האוויר הנדחס במנוע הסילון, כל עוד לא יומצא מנוע סילון שלא עובד על דלק, תמיד מטוס סילון שטס ברום השמיים הקרים ייצור שובל לבן אחריו - אולי 'מהול' אבל תמיד ייצור, בנוסף - מטוסי קרב משתמשים במבני המנועים שיוצרת שובל לבן (כמו מגח סילון וטורבו מניפה, המנועים ה'מוהלים' אליהם קישרת נמצאים במטוסי נוסעים ומטוסי תובלה). ואידך זיל גמור -ולהבא אנא לא להתלהם ולהאשים בחוסר ידע -תוך הפגנת חוסר ידע. ואם אפשר לכתוב בשפה יפה יותר :-). תודה.

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • חיים

    כמיטריילס

    ראית לנכון לשאול שאלה שמטרידה אותי כעת ויתכן והנכם יכול לספק לי יותר מידע בנושא המכונה "כמטריילס" והתופעות של שובלי מטוסים אלו. האם אכן מרססים את השמים בתרכובות שונות באופן מכוון, או שמא אלו רק שובלי מטוס טבעיים, שמשום מה בשנים האחרונות דווקא מכסות את שמי כדוה"א באופן מדאיג?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כמיטריילס

    שלום חיים

    כפי שמוסבר בכתבה, כאשר מטוס טס ושורף דלק, אחד מתוצרי השריפה הוא אדי מים (מים הם התוצר של היתרכבות של חמצן שבאוויר עם אטומי המימן שבפחממנים שבדלק המטוס בזמן השריפה), כאשר מטוס טס בגובה רב (שם הטמפרטורה נמוכה) אדי המים מתעבים ואפילו קופאים, ויוצרים שובל לבן אופייני.

    חשוב להבהיר שכל מטוס סילון שיטוס בגובה מתאים יצור תמיד שובל לבן מאחוריו, שיתפוגג לאיטו תוך מספר דקות עד שעות – תלוי במשטר הרוחות ובמזג האוויר באותו יום.

    לאחרונה קבוצה של אנשים טוענת שמטוסים מרססים חומרים כימיים על האוכלוסיה ("כמיטריילס"), ריסוסים שתפקידם (לפי מה שמצאתי שכותבים ברשת אתרים בנושא):

    או להרעיל את האוכלוסיה (דילול אוכלוסיה) או לשלוט במזג האוויר על ידי החזרת קרני השמש.

    אינני מסוגל לבדוק שובלי מטוסים, אבל שתי האפשרויות לא נראות לי סבירות:
    הראשונה – מסיבה של סטטיסטיקה של פסיכופתיה קשה בקרב האוכלוסיה: אחוז הפסיכופתים שמסוגלים לרצוח את משפחתם הוא נמוך ביותר (אבולוציונית, זוהי תכונה שמכחידה את עצמה). נדיר ביותר לשמוע על מישהו שרוצח את משפחתו, שמירה על הצאצאים זו אחת התכונות ה"מחווטות" עמוק עמוק בנו: כל היצורים החיים. כיוון שכשמרססים רעלים מעל עיר אי אפשר לשלוט במיקום נפילת הרעל, כך שהמרעילים ימצאו מרעילים גם את משפחתם וגם את עצמם. לא סביר סטטיסטית שתימצא קבוצה גדולה מספיק של פסיכופתים (הטייסים, מכיני הרעל, המכונאים, יוזמי התוכנית וכו') שתעשה דבר כזה. אולי נמצא אדם בודד כזה, פעם בכמה שנים – במדינה של מליוני תושבים (זאת השכיחות).

    השנייה – לא סבירה מבחינת היתכנות מדעית. חסימת השמיים בשובל של מטוס היא קטנה בצורה מגוחכת, רק אדם טיפש מאוד ינסה לחסום כך את קרינת השמש. זה שווה ערך ל'ייבוש הים בכפית':
    נניח מטוס סילון משאיר אחריו שובל אטום ברוחב 3 מטרים (0.003 קילומטר). נניח מהירות טיסתו היא 1000 קמ"ש, ונניח הוא טס 5 שעות. שטח האוויר ששובליו חסמו: 5000*0.003= 15 קילומטר רבוע, נו נו... שטח ישראל בסביבות 22,000 קילומטר רבוע, חשבון פשוט מראה שחסמת – 0.0681% מהשמיים. וזה עוד במדינה קטנה כמו ישראל. בארצות הברית זה עוד יותר מגוחך, ובהקשר של שמי כדור הארץ כולו זה כבר ממש אווילי.

    לאחרונה עלתה טענה שהשלג שירד הכיל כימיקלים - את זה אפילו הסברנו בפייסבוק שלנו באמצעות ניסוי פשוט:

    https://www.facebook.com/video.php?v=890308454353470&set=vr.890308454353470&type=2&theater

    בברכה,

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אנונימי

    כל הכבוד ותודה על ההסברים

    כל הכבוד על שאתה עונה ברצינות ובצורה מפורטת גם להדיוטות ולחוצפנים.
    אתם צריכים להוסיף למטה עוד משבצת לסימון: 'אני לא חכם'.

  • אדיר

    האדם משפיע על סביבתו

    מחקר שבוצע מ- 11 בספטמבר ונמשך מספר ימים לאחר מכן, הראה עלייה במשרעת הטמפרטורות בארה״ב.
    כתוצאה מקרקוע הטיסות ופורסם במגזין (Nature) הכתובת למאמר למטה.
    goo.gl/X23AzE
    נ.ב. תודה על ההסבר הפשוט והיפה של התופעה הזו

  • טל אלון

    סליחה?

    קח לך חודש ותגלה במהרה כי אין שאלה שמדובר בריסוס.
    איך?
    כשתביט לשמיים מספיק (אני פשוט עובד עם ילדים ביער ונמצא המון בחוץ)
    תוכל להיווכח בתופעה הבאה : מטוס יוצר "סילון" ברגע מסויים, ואז מפסיק. ואז חוזר, ושוב יוצר סילון, ושוב מפסיק. לפני כשבועיים היה טייס שעשה זאת ברצף 4 פעמים!!! הלוך ושוב, ויצר 4 פסים, שאילו היו פסי התעבות (סילון) לא היו ממשיכים להתפרש על פני השמיים עד כדי כך ש-4 שעות אחרי זה הם התרחבו כמעט לכדי אבע מהשמיים מעלי!!!

    פשוט תתבוננו ותפסיקו להיות כאלו תמימים.
    התופעה חמורה ואי אפשר להמשיך ולבטל אותה עד שלא התבוננתם.
    אחרי שהתבוננתם, תתחילו לחקור על כמיטריילס בשביל להבין במה מדובר, למה לטענת מי שעושה את זה עושה עושה את זה, ומה הקשר בין הריסוסים להנדסת אקלים.

    אשמח להפנות לתוכן בנושא
    כולל שיחות מתועדות על כך באו"ם

  • חיים

  • שמוליק

    מה בדבר שובל צבעוני

    כמו שרואים ביום העצמאות?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    זה צבע נוזלי מיוחד

    שמוזרק לתוך צינור הפליטה של המטוס
    ראה הסבר מפורט על הצבעים בויקיפדיה (באנגלית)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Colored_smoke

  • ג'ו

    מה בדבר שובל שנשאר

    שעות ארוכות באוויר, המתבצע בהפסקות מעל איזורים מסויימים?

  • מאיר

    תשובה

    כפי שניתן להבין מהתשובה למעלה הרי שהשובל המדובר הוא למעה מעין "ענן" בזעיר אנפין מעשה ידי אדם.
    בהחלט ייתכנו תנאים אקלימיים שיגרמו לאותם טיפות מים וגבישי קרח להישאר במצב זה זמן רב יותר אם כי הייתי מניח שהם בהחלט יתבדרו מעט לפחות (כלומר השובל החד והברור יהפול לאט לאט למשהו יותר אמורפי)

  • שחר

    פליטת שובל לבן ממטוסים

    תודה רבה על התשובה, חבל שלא קיבלתי את התשובה במייל שצירפתי אלא בחיפוש מקרי לחלוטין בגוגל