בפיזיקת חלקיקים "דור" מתייחס לחלוקת החלקיקים האלמנטאריים על פי מסתם. כיום ידוע על "דור" ראשון, שני ושלישי של חלקיקים. אין שום הוכחה לקיומו של "דור" רביעי וקיומו אף סותר תיאורטית את המודל הסטנדארטי, אך עדיין מתבצעים ניסויים במאיצי חלקיקים כדי לגלות האם דור רביעי אכן קיים.

חלקיקים ב"דור" מסוים שונים מדור אחר אך ורק במסתם אך זהים באינטראקציות ביניהם וכן במספר הקוונטי שלהם (למשל האנרגיה שלהם, הספין או התנע הזוויתי שלהם).

בכל דור קיימים שני חלקיקי לפטון ושני קווארקים. שני חלקיקי הלפטון- אחד בעל מטען חשמלי (למשל אלקטרו) ואחד ניטראלי מבחינה חשמלית (למשל ניטרינו). שני חלקיקי הקווארק- אחד בכל מאפייני "תחתון" ומטען חשמלי של מינוס שליש ואחד בעל מאפייני עליון ומטען חשמלי של פלוס שני שליש.

רוב החומר ביקום מורכב מקבוצת החלקיקים של ה"דור" הראשון, חלקיקי ה"דור" השני והשלישי מתקיימים בעיקר במאיצי חלקיקים. יוצא מהכלל הוא הניטרינו, כאן כל שלושת ה"דורות" שלו קיימים ביקום אם כי האינטראקציה שלהם עם החומר כמעט ולא קיימת.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.