הנדריק לורנץ היה מתמטיקאי הולנדי שחי בין השנים 1853-1928


התמונה נלקחה מויקיפדיה

טרנספורמציית לורנץ (Lorentz transformation) מאפשרת המרה בין מערכות ייחוס שונות; כלומר מאפשרת "להעתיק" את הצירים (מרחב וזמן) מצופה אחד לצופה שני. כל האמור לעיל הוא בתנאי ששני הצופים נעים במהירות קבועה (לא מואצת) אחד ביחס לשני.
עד לניסוח טרנספורמציית לורנץ ותורת היחסות הפרטית על ידי איינשטיין ההמרה בוצעה ע"י נוסחאות המהווה חלק מהמכאניקה הקלאסית (קרויות טרנספורמציית גלילאו):

X' = X - Vt
t' = t
y' = y
z' = z

ההמרה מבוצעת בין צופה X לצופה X' והיא מתייחסת למהירות התנועה (V) עם הזמן (t) לאורך ציר X.
 
תורת היחסות הפרטית הראתה כי נוסחא זו הינה רק קירוב טוב במהירויות נמוכות אך במהירויות קרובות למהירות האור המרחב והזמן עצמם עוברים שינוי ולכן אי אפשר להתייחס לתזוזה על ציר X בלבד.
 
טרנספורמציית לורנץ מתוארת בנוסחה הבאה המשלבת את הזמן עם המרחב:

y' =y
z' = z


γ הוא פקטור לורנץ השווה ל:
 
c מייצג את מהירות האור

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • שני

    היי אשמח לקבל עוד מידע על

    היי אשמח לקבל עוד מידע על הנושא
    בפירוט!

  • רונה

    הסבר

    שלום,
    אני, למצער, חשתי כי לא עניתם על השאלה.
    הקשר בין טרנספורמציית לורנץ לתורת היחסות ומשאוותיה ברורים לי - את אלה גם איינשטיין הסביר בספרו. אך זהו המידע הבסיסי שמוצג תמיד בקשר אליה.
    אני עדיין מתקשה להבין את הרציונל מאחוריהן; מדוע הנוסחאות נראות כך, מה הפירוש של המשתנים וכו'. גם מעניין לדעת איך לורנץ פיתח את המשוואות הנ"ל.
    בתודה,
    רונה