בעולמנו היומיומי, נראה שהזמן הולך בכיוון אחד בלבד – בכיוון שמכתיב את אי הסדר הגדול ביותר. אפשר לשאול את עצמנו את השאלה הבאה: מצד אחד, חוקי ניוטון אינם מבחינים בין עבר ועתיד – משוואות התנועה הן סימטריות ביחס לזמן (כלומר אפשר להחליף במשוואות את t ב- t- , והן יהיו נכונות באותה המידה). מצד שני, מהסתכלות על אירועים אנו מצליחים לקבוע כיוון לזמן. דמיינו שאתם צופים בסצנה מסרט שבה נראה אדם מפריח עשן סיגריה לחלל האוויר. אם היו מריצים את הסרט בכיוון ההפוך, הייתם מזהים מיד את התרמית – הכיוון ה"נכון" של הסרט הוא זה שבו העשן מתפזר, ולא זה שבו העשן מתכנס בחזרה לתוך הסיגריה.

כדי להבין את הסתירה לכאורה, עלינו להכניס לשיקולינו את מושג האנטרופיה. אחת מהגדרות האנטרופיה היא שיעור אי-הסדר המיקרוסקופי, או במילים אחרות מספר הסידורים האפשריים של מערכת המורכבת מחלקיקים מיקרוסקופיים. אנטרופיה היא הגודל היחיד במדעים הפיזיקליים שיש לו כיווניות. כיווניותו של הזמן בהקשר זה נקבעת ע"י החוק השני של התרמודינאמיקה, האומר שבמערכת מבודדת, האנטרופיה גדלה עם הזמן.

ההגדרה הסטטיסטית לעיל של האנטרופיה מיוחסת לבולצמן. הוא גם הוכיח מתמטית את השיוויון בין האנטרופיה התרמודינמית (של קלאוזיוס, המוגדרת ככמות החום שמוכנסת למערכת חלקי הטמפרטורה שלה) לבין האנטרופיה הסטטיסטית – הלוגריתם של מספר המצבים המיקרוסקופיים האפשריים למערכת בעלת מספר גדול של חלקיקים. נסתכל למשל על גז שמוגבל לצדו הימני של מיכל סגור, אשר ברגע מסוים מסירים את המחיצה המאפשרת מעבר לצדו השמאלי. ככל שיעבור הזמן הגז יתפזר בכל המיכל עד לפיזור הומוגני בשיווי משקל.
מספר האפשרויות לסדר את החלקיקים באופן הומוגני גדול לאין שיעור ממספר האפשרויות לסדר אותם כך שהם יהיו מוגבלים לאזור קטן. בפועל לעולם לא נראה את התהליך קורה בכיוון ההפוך, ולכן אנו מסוגלים, באופן אינטואיטיבי, להצביע על סדר התרחשות האירועים עבור מספר גדול של חלקיקים. בשביל מספר קטן של חלקיקים מספר הסידורים האפשריים בשני המקרים איננו שונה באופן בולט. לכן בסקלה המיקרוסקופית מתקיימת סימטריה בזמן, ואילו בסקלה המאקרוסקופית הסימטריה נעלמת והמערכת מאופיינת ע"י חץ הזמן.

כיוונו של חץ הזמן הוא כיוון עליית היתכנותו של אירוע במימדים מאקרוסקופיים (מספר גדול של חלקיקים)

מושג הכאוס המולקולרי, שבו השתמש בולצמן בעבודתו, מציע הסתכלות מכיוון שונה שמובילה לאותה מסקנה. כאוס מולקולרי אומר שאם נסתכל על מערכת מרובת חלקיקים, שינוי קטן בתנאי ההתחלה של המערכת (מיקומים ומהירויות התחלתיות) יוביל בזמן מאוחר יותר לשינוי גדול במצב המערכת. השינוי הקטן הזה יכול להיות למשל שגיאת מדידה אפסית, שעלולה לגרור הבדלים הגדלים אקספוננציאלית בזמן. בגלל תכונה זו של צבר חלקיקים גדול, אירועים המתרחשים במערכת הם בלתי-הפיכים, כלומר האנטרופיה של המערכת תמיד תעלה.

מאת: נעה זמשטיין
המחלקה לפיזיקה כימית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

12 תגובות

  • עופר

    מומלץ מאוד לצפות בסידרה wonders of the universe

    עם פרופ' בריאן קוקס.
    בפרק הראשון של הסידרה הוא מסביר בצורה נפלאה את חץ הזמן והאנטרופיה. יופי של סרט.

  • אלון

    אני מוריד עכשיו - תודה רבה

    http://www.youtube.com/watch?v=vLACGFhDOp0

    Wonders of the Universe - Destiny 1/4

  • אלון

    נעה

    ההסבר קצר מדי ויש בו גם יותר מדי מילים
    שדורשות מילון

  • סטודנט, טכניון

    אתה לא באמת יכול להבין מכמה פסקאות מה זה אנטרופיה

    לקורסים של תרמודינמיקה/פיסיקה/מכניקה סטטיסטית (שמכילים את הנושא המדובר עליו כאן) יש לפחות שרשרת של 4-5 קורסי קדם, והם נמצאים בסמסטר רביעי ומעלה בדר"כ, ומרבית הסטודנטים שלוקחים אותם לא מצליחים להפנים את האינטואיציה של המכניקה הסטטיסטית גם בסופם.

    אני מסכים שהכתבה הזו מכילה יותר מדי מושגים ולהדיוטות זה יראה כמו סינית, אבל מצד שני אני לא רואה דרך להסביר את הנושא הזה בצורה יותר פשוטה ממה שהוצגה כאן. התחום הזה הוא מורכב, ואת האינטואיציה צריך לבנות במקביל לפיתוחים המתמטים. אי אפשר לצפות להבנה עמוקה מקריאה באינטרנט.

  • דותן

    "מילון" זאת לא מילה גסה

    אלון - אז לך תפתח מילון.
    אין גבול לרמת הפירוט שניתן להגיע אליה. אני דווקא לא מסכים איתך - ההסבר ברור וממצה.
    אם כל פעם שתקרא על נושא תצטרך להסביר כל מילה וכל מושג בסיסי אז כל מאמר בעיתון מדעי יהיה בעובי ספר. כל מי שכותב אי פעם מניח הבנה מסויימת בנושאים מסויימים ועליה הוא מסתמך. אם לא ברור לך מושג מסויים אתה יכול לגגל אותו או לפתוח מילון. ככה פעם הבאה כבר תבין אותו. אופציה אחרת היא פשוט לשאול על המושג הספציפי בפורום כאן (במקום להשאיר תגובה סתמית שלא תורמת כלום).

    כאוס מולקולארי במהותו הוא נושא מסובך (שלא לומדים אותו בבית ספר כמעט אף פעם ובאוניברסיטה יש קורסים שלמים עליו). אין ספק שההסבר כאן הוא בסיסי ונותן את המהות בלבד, ובבחינת זה הוא עושה עבודה מצויינת.

  • אלון

    פתחתי "מילון"

    אתה מבין יופי לך, אני לא
    אני רוצה להבין, אז תסביר לי בבקשה.
    (במקום להשאיר תגובה סתמית שלא תורמת כלום).

  • נעה זמשטיין

    תגובה

    אלון - שאל בבקשה שאלה קונקרטית כדי שאוכל לענות לך

  • אלון

    "חץ הזמן" זה בעצם שם אחר ל"תאורית הכאוס"

    מה זה "האנטרופיה של המערכת תמיד תעלה"?
    למה זה חשוב? מה זה אומר?
    עם אני מפעיל מזגן אני מיצר יותר חום מקור???

    אני באמת לא מבין כלום!!
    אני לא יכל לשאול שאלות ענייניות על משהו שאני לא מבין.

  • אלון

    "חץ הזמן" זה בעצם שם אחר ל"תאורית הכאוס"

    מה זה "האנטרופיה של המערכת תמיד תעלה"?
    למה זה חשוב? מה זה אומר?
    עם אני מפעיל מזגן אני מיצר יותר חום מקור???

    אני באמת לא מבין כלום!!
    אני לא יכל לשאול שאלות ענייניות על משהו שאני לא מבין.

  • נעה זמשטיין

    תגובה

    תן לי כמה ימים ואני אנסח תשובה מורחבת. מעבר לזה, שמתי קישורים לשאלות בנושאים קרובים. בכל מקרה, הנושא של החוק השני של התרמודינמיקה הוא לא אינטואיטיבי (כולל לא לאלה שניסחו אותו) ונחשב למסובך - אז אתה בחברה טובה.

  • אלון

    תודה... הסיבה שאני רוצה להבין

  • אלון

    אבל זה יעזור

    עם במקום מילים בלועזית היו מילים בלועזית ובעברית עם הסבר קצר.
    ויותר דוגמאות אפשר איזה סרט (עדיף אמיתי ולא רק אנימציה)
    לא ברור לי אפילו בכלל עם זה תאוריה או מצב אמיתי.

    והדוגמא של הסיגריה מרגישה לי כאילו נלקחה ישר מהסיפור על "בגדי המלך החדשים".

    אני יתן לכם דוגמא אתם לא תבינו אותה
    זה בסדר גם אני לא מבין.
    אבל כבר 50 שנה אני נותן ת'דוגמא הזו ואף אחד לא אמר לי כלום אז היא בטח דוגמא טובה.