נוסח השאלה המלא: מהו החלקיק "מוזרון" (strangelet) האם הוא קיים באמת ומה משמעותו במודל הסטנדארטי? האם הוא באמת יכול להיות בגודל מקרוסקופי?

כרגיל בשאלות על חלקיקים אלמנטריים נצטרך לעבור על קצת חומר רקע לפני שנגיע לתשובה, אבל לדעתי הנושא מעניין ושווה את המאמץ.

כל החומר שסביבנו מורכב מאטומים. אטום מורכב מגרעין עם מטען חשמלי חיובי ואלקטרונים עם מטען חשמלי שלילי. גרעין מורכב מפרוטונים עם מטען חשמלי חיובי ונויטרונים שהם נטרליים חשמלית. פרוטונים ונויטרונים מורכבים משני סוגים של קוורקים שנקראים up (מטען חשמלי 2/3+) ו-down (מטען חשמלי 1/3-). הפרוטון מורכב משני חלקיקי up וחלקיק אחד מסוג down. הנויטרון מורכב מחלקיק up אחד ומשני חלקיקי down. קל לוודא שהמטענים החשמליים מסתדרים. עד כמה שידוע לנו, הקוורקים up ו-down הם אלמנטריים, כלומר אינם מורכבים בעצמם מחלקיקים אחרים.

פרוטון (מימין) ונויטרון (שמאל) והקווארקים המרכיבים אותם (באדיבות ויקיפדיה).

בגרעין של האטום יש פרוטונים ונויטרונים. בין הפרוטונים יש דחייה חשמלית ובין פרוטון לנויטרון לא פועל כח חשמלי. כדי שהגרעין יישאר יציב, חייב להיות כח משיכה שייתגבר על הדחייה החשמלית בין הפרוטונים -- זהו הכח החזק. לקוורקים יש מטען של הכח החזק בנוסף למטען החשמלי, והכח החזק יוצר ביניהם משיכה שמחזיקה את הגרעין ביחד.

התאור בו הקוורקים מרכיבים פרוטונים ונויטרונים, ואלה בתורם מרכיבים את הגרעין אינו מובן מאליו. ניתן למשל להציע מודל בו כל הקוורקים מסוג up ו-down מתערבבים ביניהם בגרעין במעין דייסה, במקום להיות צמודים בשלשות בתור פרוטונים ונויטרונים.

מסתבר שמודל כזה לא מצליח להסביר תוצאות של ניסויים בפיסיקה גרעינית, והמודל שמתאר נכון יותר את החומר שסביבנו כולל קוורקים שמסתדרים בפרוטונים ונוירטונים. ועדיין, העובדה שאנו לא רואים סביבנו חומר שעשוי מדייסה כזו של קוורקים לא אומר שחומר כזה לא יכול להיווצר, או שנוצר כבר אבל פשוט לא נמצא על כדור הארץ. נזכור שבעבר הרחוק, בני אדם שחיו באזור חם ידעו שמים הם נוזל. הם לא ידעו שכשקר מספיק המים הופכים למוצק. אולי אם ניקח חומר רגיל ונפעיל עליו תנאים קיצוניים, למשל לחץ או טמפרטורה גבוהים מאד, הפרוטונים והנויטרונים שבו יתפרקו והקוורקים יתערבבו ביניהם וייצרו סוג חדש של חומר. סוג כזה של חומר נקרא quark matter.

למעשה, בזכות ניסויים אנו יודעים היום שכאשר מעלים מספיק את הטמפרטורה הפרוטונים והנויטרונים אכן נמסים, והקוורקים יוצרים דייסה שנקראת quark-gluon plasma. מעט אחרי המפץ הגדול, היקום היה בטמפרטורה חמה מספיק כדי שכל הקוורקים יהיו במצב זה של חומר. לאחר מכן היקום התקרר והקוורקים התחברו לפרוטונים ונויטרונים. מה שלא ידוע הוא האם קיימים סוגים אחרים של quark matter שמתקיימים בטמפרטורות נמוכות, האם ניתן לייצר אותם במעבדה, והאם קיים כבר חומר במצב כזה במקום כלשהו ביקום.

השערה מעניינת בכיוון הזה מערבת חלקיק אחד נוסף, ה-strange quark. זהו חלקיק אלמנטרי שזהה ל-down quark פרט לכך שהוא כבד מה-down פי 15 בערך, ושהשם שלו מוזר. באופן רגיל, חלקיקים מורכבים שמכילים את ה-strange (כמו שהפרוטון מכיל את ה-down וה-up) נוטים לדעוך לחלקיקים שמכילים רק up ו-down וזאת כיוון שה-strange כבד יותר. אך ייתכן שאם מערבבים כמות גדולה של קוורקים מסוג up, down, ו-strange ומפעילים תנאים קיצוניים כמו לחץ גבוה מקבלים חומר יציב שנקרא strange matter. הסיבה לכך שצריך הרבה קוורקים מסוג strange קשורה לעיקרון פאולי, אבל זה כבר מעבר להיקף הדיון.

strange matter עשוי להתקיים במספר צורות. השערה אחת היא שהליבה של כוכבי נויטרונים עשויה מ-strange matter, כיוון ששם שורר לחץ גבוה שעשוי להיות מספיק ליצירת סוג החומר הזה. הלחץ נובע מהגרביטציה שמושכת את החלק החיצוני של הכוכב פנימה, כך שהוא לוחץ על הליבה. אם ה-strange matter יציב גם בלחץ וטמפרטורה נמוכים, אז ייתכן שקיימים ביקום "חלקיקים" שנקראים strangelets, שהם למעשה טיפות של חומר שעשוי מ-down, up ו-strange. הם לא זקוקים ללחץ חיצוני כדי להשאר יציבים, והגודל שלהם עשוי לנוע בין גודל של גרעין אטום לבין מספר קילומטרים. ייתכן גם שניתן ליצור כאלה במאיצי חלקיקים על כדור הארץ.

הקוורקים up, down ו-strange הם חלק מהחלקיקים שמתוארים על-ידי המודל הסטנדרטי, אותו מודל שמפרט את כל החלקיקים האלמנטריים שמוכרים לנו ואת האינטראקציות ביניהם. שאר סוגי החומר שהזכרנו, כולל strangelets, הם לא חלקיקים אלמנטריים אלא חלקיקים שמורכבים מחלקיקים בסיסיים יותר. פרט לחומר אטומי (פרוטונים ונויטרונים) ולדייסה של קוורקים שמקבלים בטמפרטורה גבוהה, כל שאר סוגי החומר שהזכרנו כאן הם תאורטיים לחלוטין ומעולם לא ניצפו בניסיון.

מאת: גיא גור-ארי
המחלקה לחלקיקים אלמנטריים

• שיר

אתם יכולים להסביר מה בדיוק המשמעות של החלקיק הזה?
    שמעתי איפושהו שהוא הופך חומר רגיל לחומר מוזר. אבל מה זה חומר מוזר?

• תום

תכונות מוזרות

גם אני ראיתי תוכנית שהזכירה תכונות מוזרות של החלקיק...

• שיר

שלום תום ושלום לאיש שעונה :-)
    ראיתי תוכנית (ולפי דעתי זאת גם התכנית שתום, המגיב השני וזה ששאל את השאלה ראה) מתוך הסדרה The Universe בערוץ ההסטוריה. באחד בקטעים הם דיברו על חומר מוזר. הנה קישור לחלק הספציפי הזה בתוכנית:
    אחד הדברים שנאמר שם זה שמוזרון יהפוך חומר רגיל לחומר מוזר. השאלה שלי היא אם "חומר מוזר" זה חומר שמורכב ממוזרונים, ואם אתם יודעים איך זה בדיוק קורה.
    תודה =)

ההסבר ניתן לדעתי די בבהירות בתשובה למעלה.
    החלקיק לא הופך חומר רגיל לחומר מוזר.
    החומר נקרא מוזר רק בגלל שהוא מורכב מקווארק שמכונה "מוזר". אם הקווארק היה מכונה "בריא" אז החומר היה נקרא "חומר בריא" אבל זה לא היה מעיד על סגולותיו הרפואיות...

לגבי strange matter שעשוי להימצא בליבה של כוכב נויטרונים, הוא לא יוכל להסב את כל הנויטרונים שסביבו ל-strange matter כיוון שאז לא יופעל עליו לחץ והוא ידעך לחומר רגיל.

לגבי strange matter כמו strangelet ("מוזרון") שיכול להתקיים בטמפרטורה ובלחץ נמוכים, אם הוא בא במגע עם חומר רגיל הוא עשוי להסב את החומר הרגיל לחומר מוזר, כיוון שלאחרון יש אנרגיה יותר נמוכה. תהליך זה הוא רלוונטי כיוון שייתכן שב-LHC, המאיץ החדש שפועל ב-CERN, ייווצר חומר מוזר שיבוא במגע עם חומר רגיל. הסיכון הוא שאם ייווצר במאיץ חומר מוזר, הוא עשוי להסב את החומר שסביבו לחומר מוזר ולגרום לתגובת שרשרת הרסנית. לכן חשוב להעריך את הסיכון, וזאת מדענים עשו. ניתן למצוא את תוצאות הבדיקה בקישור בסוף התגובה.

הבדיקה שילבה נתונים ממספר גורמים. גורם אחד הוא תאורטי: על פי רוב החישובים, לחומר המוזר יש מטען חשמלי חיובי ולכן הוא דוחה פרוטונים. הדחייה גורמת לכך שחומר רגיל לא יכול להתקרב לחומר המוזר מספיק כדי להיות מוסב. (אנטי-מוזרון, האנטי חלקיק של המוזרון, הוא בעל מטען שלילי אך הוא אינו מסוכן כיוון שבמגע עם חומר רגיל הוא פשוט יבצע אניהילציה ויעלם).

גורם שני הוא התנאים השוררים ב-LHC: בהתנגשויות כמו אלה שמתרחשות במאיץ, צפיפות החלקיקים היא נמוכה יחסית והטמפרטורה גבוהה. תנאים אלה גורמים לכך שמוזרון שנוצר יהיה לא יציב. גורם שלישי הוא המידע שנאסף במאיץ אחר, RHIC, שפועל משנת 2000. ניתן להעריך את קצב יצירת המוזרון ב-LHC על סמך התוצאות מאותו מאיץ.

המסקנה של הבדיקה היא שבסבירות גבוהה אין סכנה לתגובת שרשרת מהסוג שתארנו. דרך אגב, גם כשבנו את RHIC היו חששות להיווצרות מוזרונים מסוכנים, גם אז נעשתה בדיקה, וגם אז נמצא שאין סיבה לדאגה. וכאמור RHIC פועל כבר עשר שנים ללא התרחשויות מיוחדות.

כדאי לזכור שמראש אנחנו דנים בחלקיק היפותטי שמעולם לא נצפה במציאות, למרות מספר ניסויים שחיפשו אחריו. על כך נוסיף את המידע שמגיע מניסויים קודמים, מאסטרופיסיקה וכו' ושמפחית את הסיכון לסכנה של תגובת שרשרת, ונמצא שיצירת מוזרונים ב-LHC זו באמת לא הדאגה הכי גדולה שלנו.

גיא גור-ארי