חזית גל הלם, (או גל הלם) היא חזית גל המתקדמת בדומה לחזית גל רגילה. ייחודה בכך שהשינוי בתכונות התווך בגלל חזית הגל הוא שינוי חד מאוד, כמעט בלתי רציף. חזית גל הלם בדרך כלל מתקדמת בתווך מהר יותר מחזית גל רגיל, ואינה מחזורית. חזית גל ההלם דומה פרט לכך לחזית גל רגילה


חזית גל הלם של F14. שינוי הלחץ דחס את האוויר ואדי המים שהיו בהם, מה שגרר היווצרותו של ה"ענן" הקוני המסמן את חזית גל ההלם.

למה הכוונה ב-"שינוי חד בתכונות התווך"? למשל צפיפות האוויר, במקרה של גלי קול, עבור חזית גל הלם היא משתנה בחדות, בצורה "אלימה" ולא מחזורית. בעת פיצוץ חומרי נפץ למשל, נוצרת חזית גל הלם. באנלוגיה, "בום על-קולי" הוא חזית האוויר הנדחס כתוצאה מעצם הנע במהירות גבוהה באטמוספירה, חלקיקים הנעים יותר מהר ממהירות האור בתווך (הדבר אפשרי, כי עדיין אינם מהירים יותר ממהירות האור בריק) יוצרים אפקט דומה של גל הלם, תופעה הקרויה בשם קרינת צ'רנקוב (Cherenkov radiation).

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות