מגנט הוא למעשה כל גוף בעל שדה מגנטי. מגנט תמידי הוא גוף העשוי חומר פרומגנטי שעבר מגנוט, כמו ניקל או ברזל. בתהליך, האטומים שמהם מורכב החומר מסודרים כך שהשדות המגנטיים שיוצר כל אטום בנפרד, יצביעו באותו הכיוון. כל אחד מהאטומים המרכיבים את החומר, הוא למעשה לולאת זרם היוצרת סביבה שדה מגנטי. השדה המגנטי של המגנט כולו הוא סופרפוזיציה (סכום) של השדות הנ"ל. לסוג החומר יש השפעה על עוצמת השדה. קווי השטף המגנטי יוצרים תמיד מעגל סגור, הינם סימטריים ביחס לקטבים ואינם מצלבים אחד בשני. ניתן גם להבחין כי צפיפות הקווים הגדולה ביותר הינה בקטבים. זרימת השטף המגנטי מחוץ למגנט היא מצפון לדרום, ובתוך המגנט מדרום לצפון.

חשוב להדגיש שבטבע לא קיימים מונופולים מגנטיים (אף על פי שמבחינה תאורטית קיומם אכן נובא). כלומר, מגנט, בכל אורך נתון, יכיל 2 קטבים, כאשר קטבים זהים דוחים זה את זה וקטבים מנוגדים מושכים זה את זה. אם נחלק את המגנט לחלקים שונים, יתפקד כל אחד מחלקים כמגנט שלם (בעל עוצמה פחותה) שלו שני קטבים מנוגדים. חומרים פרומגנטיים נמשכים למגנטים תמידיים ללא קשר באם קוטב המגנט הינו "צפון" או "דרום".

התחתית של כלי השחמט היא למעשה מגנט תמידי. לכל פיסת מגנט שכזו יש כאמור שני קטבים, קוטב "צפון" וקוטב "דרום". חלק מכלי השחמט הינם כאלו שלתחתית שלהם מודבק מגנט כך שהקוטב "צפון" הוא כלפי מטה וחלק מכלי השחמט הינם כאלו שהמגנט הדבוק אליהם בתחתית הינו הפוך, כלומר הקוטב "דרום" הינו כלפי מטה. על כן, חלק מכלי השחמט יידחו או יימשכו אחד לשני בהתאם לאיך הדביקו את המגנט בתחתית הכלי. כמובן, שבשני המקרים לוח השחמט, העשוי מתכת, ימשך לכלי השחמט ללא קשר לאיזה צד המגנט הודבק לתחתית כלי השחמט.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • מאיה נאמן

    שחמט מגנטי

    תודה למומחה.

    עכשיו אני מבינה.
    וגם סבא אחרי שהוא הסביר לי את מה שכתבת.