נוסח השאלה המלא: המגנט מושך חפצים מברזל אך כוח המשיכה מושך הכל כולל עץ ופלסטיק הכיצד?

התשובה לשאלה זו ידועה רק בחלקה וגם החלק הידוע אינו פשוט.

אטום מורכב מאלקטרונים, פרוטונים ונויטרונים. האלקטרונים סובבים סביב עצמם (קרוי "ספין" spin) ויוצרים שדה מגנטי זעיר. כיוון הסיבוב משפיע על כיוון השדה, שדות מנוגדים ימשכו זה לזה ושדות זהים ידחו זה את זה. יש יסודות שבהם האטומים ניטראליים מבחינה מגנטית (כי סך כל השדות בטלו אחד את השני) ולכן לא יושפעו מהימצאות מגנט לידם (אדישים). לעומתם, חומרים כמו ברזל הם בעלי מומנט מגנטי, כאשר נקרב עליהם מגנט המומנטים יסתדרו עם כיוון השדה המגנטי וימשכו אליו (מכאן המשיכה).

כוח המשיכה הוא סיפור אחר, התיאוריה הרווחת היום מסבירה את כוח המשיכה בצורה הבאה (תורת היחסות של איינשטיין): כל גוף בעל מסה יוצר עיוות במרחב! נדמיין מפת שולחן פרושה המתוחה מעט ומוחזקת באוויר ע"י שני אנשים, אם נניח כדור מתכת כבד על המפה הרי שהכדור יצור שקע במפה המתוחה. כעת אם ניקח גולת זכוכית ונניח על המפה הרי שהיא תתגלגל ותפגע בכדור המתכת. באותה צורה גופים גדולים (כמו כוכבים) יוצרים עיוות במרחב ולכן גופים קטנים יותר "נופלים" לכיוונם. תיאורית הקוונטים מעלה הסבר אחר ומשערת קיומו של חלקיק בשם "גרוויטון" (Graviton) המתווך בין גופים ואחראי למיכה ביניהם. חלקיק בזה עדיין לא התגלה.

מגנט, התמונה באדיבות ויקיפדיה

• צבי פלטיאל

כוח מגנטי וכבידה

אפשר לתאר זאת גם בצורה שונה מעט ובלי לערב בעניין את תורת היחסות הכללית. אנו מכירים ארבעה סוגי כוחות הפועלים בטבע:כוח הכבידההכוח האלקטרומגנטיהכוח הגרעיני החלש הכוח הגרעיני החזק.חומרים שונים (וביניהם גם חלקיקים יסודיים) מושפעים ע"י חלק מהכוחות בהתאם לתכונות החומר. כך למשל פועל הכוח האלקטרומגנטי על כל החומרים הכוללים בתוכם מטענים חשמליים. כוח הכבידה פועל על כל החומרים שיש להם מסה (שהיא מעין מטען של כוח זה). כך למשל פוטון, חלקיק האור, אינו מושפע ע"י כבידה (אלא אם כוללים השפעות נדירות דוגמת אלו של תורת היחסות).תופעת המגנטיות היא חלק מהשפעתו של הכוח האלקטרומגנטי. היא נוצרת עקב נוכחותם של זרמים חשמלים, כלומר תנועת מטענים חשמליים. מבנה החומרים הפרומגנטיים, וביניהם ברזל, גורם לכך שיושפעו ע"י הכוח המגנטי. חומרים ללא מטען חשמלי או ללא זרמים בתוכם אינם מושפעים מכוחות מגנטיים.