ה"פטרייה" יכולה להיווצר אחרי כל פיצוץ גדול דיו, ולאו דוקא רק לאחר פיצוץ גרעיני, אם כי זהו ההקשר המקובל להיווצרותה. ה"פטריה" הינה ענן מסוג קומולוס, של אדי מים או שפוכת (כגון אפר). כאשר מתרחש פיצוץ גדול, בבת אחת נוצר איזור של גזים בעלי צפיפות נמוכה ובעלי טמפרטורה גבוהה. צביר הגזים עולה במהירות, מה שגורר בעקבותיו מערבולות זרמי אוויר חזקות המפותלות סביב קצותיו כלפי מטה, ונראות על-כן כטורואיד, המהווה את "ראש" ה"פטרייה", ועמודה של עשן ושפוכת, הנשאבים מלמטה עקב שינויי הלחצים, ויוצרים את "רגל" ה"פטרייה". יש הבדל במה שיוצר את ה"פטרייה" בפיצוץ פצצת גרעין לעומת פיצוץ פצצת מימן, ולעומת התפרצות געשית למשל, אך התוצאה דומה.


התמונה באדיבות נאס"א. Image courtesy of NASA


תמונה מהתפרצותו של הר הגעש רידאובט שבאלסקה התמונה מאת Photograph by R. Clucas, April 21, 1990


התמונה לקוחה מויקיפדיה

מדעית, התופעה הינה ביטוי של תיאוריית אי-יציבות מסוג ריילי-טיילור (Rayleigh-Taylor Instability) עבור שני זורמים (fluids) הקרויה על-שם ריילי (Lord Rayleigh) אשר הבחין בה בשנות השמונים של המאה ה-19, וטיילור (Sir Geoffrey Taylor) אשר הכלילה בשנת 1950. התיאוריה מתארת גם למשל מה קורה בסופר-נובה.

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • ארנון

    פצצה גרעינית

    מה הקוטר של הפיצוץ של פצצה גריעינית? ועד איזה מרחק ממוקד הפיצוץ יש השפעות מסרטנות?