התשובה היא כמובן. בכדי להבין מדוע צריך להבין מה גורם לחומרים להיות מגנטיים. התכונות המגנטיות של חומרים הינם תוצאה של האופן בו מסודרים המומנטים המגנטיים של האלקטרונים בגביש החומר. כאשר בכל אתר במבנה הגבישי המומנטים המגנטיים מסודרים באותו כיוון החומר לחומר שדה מגנט עצמי ואנחנו קוראים לו פשוט מגנט או בלשון מדעית פרו-מגנט (Ferro-magnet ) כאשר מקור המילה פרו הוא השם הלטיני לברזל- פרום (Ferrum). ישנם מצבי סדר נוספים- לדוגמא כאשר ישנו סדר לסירוגין- המומנט המגנטי באתר אחד הפוך לזה שצידו וכן הלאה- נקרא החומר אנטי-פרו מגנט, כאשר המומנטים המגנטיים מסתדרים בניגוד לכיוון שדה מגנטי חיצוני נקרא החומר דיא-מגנט וכאשר אין סדר כלל נקרא החומר פרה-מגנט.

שבבי ברזל מסתדרים על פי קווי הכוח של השדה המגנטי של מגנט (ויקיפדיה)

בחומרים בהם ישנו סדר מגנטי, ישנה טמפרטורה אשר מעליה ישנו מעבר פאזה מסדר לאי- סדר, ולכן מעליה החומר המגנטי מאבד את התכונות המגנטיות שלו. הטמפרטורה הזו נקראת טמפרטורת קירי ( של שם (Pierre Curie ובברזל לדוגמא היא 768 מעלות צלזיוס. מעבר הפאזה הזה דומה מאד למעבר הפאזה ממוצק לנוזל בו בטמפרטורה מסוימת האטומים בחומר הופכים ממצב מסודר, מוצק, למצב לא מסודר- נוזל.

מאת: יהונתן שגב
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה

• אגסי חנן

מגנט...

האם מגנט עמיד בטמפרטורה של 250 מעלות לאורך זמן רב?
    והאם יש חשיבות לגודל המגנט או הסוג של המגנט
    בברכה ותודה
    אגבי חנן

• קובי

הקטבים המגנטיים של כדור הארץ

שלום רב.
    רק שאלה בבקשה: כידוע לי, משערים שלכדור הארץ יש ליבת ברזל, וסיבוב כדור הארץ משפיע עליה וכך היא יוצרת כח אלקטרו מגנטי. רק שעכשיו אני לא מבין איך נוצר הכל הזה, והרי היא בטמפרטורה עצומה שם למטה... תודה רבה ושבוע טוב.

• רז דנינו

השפעת הטמפרטורה על המגנט

פירטת בתשובתך לשאלה זו על השפעה של טמפרטורות נמוכות על מגנטים, אך אשאל גם: האם יש השפעה לטמפרטורות נמוכות על מגנטים?
    תודה.