שאלה נוספת שנשאלה בנושא:
כאשר חפץ נופל הוא מאבד אנרגיה פוטנציאלית זה לא סותר את חוק שימור האנרגיה? אריאל

אנרגיה פוטנציאלית היא אנרגיה ה"אגורה" בגוף כלשהו. כדי שלגוף תהייה אנרגיה פוטנציאלית חייב לפעול עליו כוח כלשהו או שעשו עליו עבודה. קיימים מספר צורות של אנרגיה פוטנציאלית: גובה, אלסטית, כימית, חשמלית ועוד.

כאשר לוקחים ספר המונח על השולחן ומרימים אותו הרי שביצענו עליו עבודה, כי הרמת המסה של הספר דרשה מאיתנו אנרגיה שתפעל כנגד כוח המשיכה המושך את הספר כלפי מטה; כעת יש לספר אנרגיה פוטנציאלית של גובה. כעת, אם נעזוב את הספר הוא ייפול כלפי מטה- כלומר האנרגיה הפוטנציאלית שלו הפכה לאנרגיית תנועה (אנרגיה קינטית) ואנרגית חום בכמות זניחה (בגלל החיכוך עם האוויר).

כלומר אין כאן הפרה של חוק שימור האנרגיה. אנרגיה פוטנציאלית התחלפה באנרגיה קינטית ומעט אנרגית חום מהחיכוך.

באותה צורה קפיץ רפוי המונח על המדף או על הרצפה יש לו אנרגיה פוטנציאלית של גובה כי אם השולחן יוזז הקפיץ ייפול לרצפה. אם הקפיץ מונח על קרקע מישורית ואינו יכול ליפול או להתגלגל הרי שאין בו אנרגיה פוטנציאלית של גובה. אך אם הקפיץ דרוך, יש בו אנרגיה פוטנציאלית אלסטית שתשתחרר כאשר הקפיץ יחזור למצב רפוי.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות