גלי מיקרו הינם למעשה גלי רדיו בעלי תדירות גבוהה (ואורך גל קצר).
מכשיר המיקרו משתמש בגלי מיקרו בעלי תדר של כ 2.45 ג'יגה-הרץ.
במכשיר המיקרו יש רכיב הקרוי שפופרת מגנטרון; כאנלוגיה פשטנית ניתן להגיד כי הוא המקביל לנורה – הוא מתפקד כ"נורה" המייצרת גלי מיקרו.
אופן הפעולה הוא שונה כיוון שלא ניתן לקבל ישירות גלי מיקרו.

הסבר מעט עמוק יותר על "נורת" המיקרו:
המיקרו מקבל אנרגיה חשמלית, על-ידי זרם חילופין AC במתח רשת החשמל.
על-ידי מעגל חשמלי מתאים (המבוסס על שנאי,דיודה וקבל) הזרם מומר לזרם ישר DC ולמתח של אלפי וולטים.
זרם זה דרוש להזנת שפופרת המגנטרון.
בשפופרת עצמה מתרחש תהליך של זרימת אלקטרונים, הנפלטים מתיל (המתפקד כקטודה) הנמצא במרכז אנודה גלילית (כלומר הם נפלטים מהקטודה לכיוון האנודה).
שדה מגנטי הנוצר עקב מגנטים קבועים, והשדה החשמלי רב העוצמה הנוצר על-ידי המתח בין הקטודה והאנודה, גורמים לאלקטרונים לנוע במסלול מעוגל מסביב לקטודה לכיוון האנודה.
בסמוך לאנודה, על-כל היקפה ולכיוון הקטודה, קיימות מחיצות. כך נוצר מבנה של תאים הצמודים זה לזה על היקף האנודה, לכולם פתח לכיוון הקטודה.
האלקטרונים חולפים בסמוך לפתחים במקבצים, וגורמים לתנועת מטענים מחזורית, אשר בעצם יוצרת בכל תא שדות אלקטרומגנטיים משתנים – גלים אלקטרומגנטיים. גלים אלו הינם גלי-רדיו/מיקרו.
בכל תא נוצר גל עומד, בדומה לתיבת תהודה, על-כן גודל התא בעצם קובע את אורך הגל ותדירות התהודה. חלק מגלים אלו מובל מהתאים באמצעות אנטנה אל מוליך גלים (Wave-Guide), המכוון את הגלים אל חלל המיקרו. במערכת זו משתמשים גם באנטנות העושות שימוש בגלי מיקרו (כמו מכ"מים).


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

כיוון שחלוקת המטענים במולקולת המים אינה אחידה (במולקולת המים קיים דיפול) הגלים האלקטרומגנטים בתדר מתאים מגיבים עם המטענים של מולקולת המים וגורמים לה לתנועה פיזית של רטט (בדומה לתנועת אלקטרון הנע בשדה שכיוונו ישתנה תדיר – בתדר הנכון נוכל לגרום לו לשנות את כיוונו בתדירות השדה).
לכן אנו אומרים שהמים יכולים לבלוע גלים אלקטרומגנטיים בתדירות של גלי מיקרו ודרך לספק למים אנרגיה שתתבטא כרטט, היא הקרנתם בגלי מיקרו.

כאשר מים (וכן שומן וסוכרים) בולעים גלי מיקרו, האנרגיה מומרת לתנועת רטט של המולקולות = חום.


מים, שומן ומולקולות סוכר שבמזון סופגות אנרגיה מגלי המיקרו שבתוך המיקרוגל.

מאת:  ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • Sassi6

    שאלה לד"ר לירן שמשי

    לככבוד ד"ר לירן שמשי, להלן מה סיפר לי חבר שלומד תורת הגלים, כדלקמן: "אפשר לייצר גלים אלקטרומגנטים בתדרים תואמים לתדרים של מולקולות הלכלוך בבגדים > המולקולות מתנודדות באמפליטודה גדלה והולכת עד לרזוננס שם מתנתקת המולקולה מאחיזתה הקוולנטית בסיבי הבד > תוך זמן קצר מאד שופכים את המים עם הלכלוך > סוחטים ותולים את הבגדים לייבוש, זה יחסוך את זמן הכביסה, זה ימעיט את כמות אבקת הכביסה, זה יחסוך חשמל להרתחת הכבסים. מה דעתך? תודה

  • חניתה

    חימום כריות במיקרוגל

    שלום רב,
    אני מכינה כריות מרפא עם מלח ולבנדר בתוך כרית מכותנה.
    לכמה מלקוחותיי נשרפה הכרית אחרי 3 דקות במיקרוגל.
    אני מדגישה בפניהם את ניקיון המיקרוגל ואת העובדה שבאחריותם לשים על צלחת נקייה ולא על צלחת המיקרו ...נזהרת מכתמי מים שמן או אוכל.
    הצילוווווו חייבת לדעת מה פשר התופעה
    תודה רבה
    חניתה

  • יוסף

    גל עומד

    שלום !
    רציתי לשאול האם בתוך תנור המיקרו עצמו קיימים גלים עומדים, או רק במוצא המגנטרון.
    ואם כן,למה ? הרי תהיה התאבכות הורסת רק עבור הפרשים של פאזה וחצי, הגיאומטריה של התנור אינה מבטיחה מרווחים שווים בין מוצא המגנטרון למזון (מלבן).
    אשמח לתשובתכם !

  • אילן

    חימום ויבוש חומר פלסטי

    לכבוד:ד"ר לירון שמשי
    אנו מעונינים לחמם ולייבש חומר גלם, גרגרי פלסטיק בעזרת מיקרוגל לפני הכנסתו לתוך הצלינדר חימום של המכונה עם אנו נוכל לסלק את פרודת המים מחומר הגלם.ולהוריד את הלחות היחסית של גרגירי הפלסטיק.
    בכבוד רב אילן ביטמן ממונה אנרגיה פלסאון