נוסח השאלה המלא: ע"פ החוק הראשון של ניוטון גוף יתמיד בתנועתו כל עוד סכום הכוחות הפועלים עליו שווה לאפס; איך ייתכן שעל גוף אינם פועלים כוחות - לפחות כוח המשיכה?
 
ההגדרה היותר מדויקת של החוק הראשון של ניוטון היא:
"גוף ישאף להתמיד במהירותו, כל עוד שקול הכוחות הפועלים עליו הינו אפס".
כלומר אין החוק טוען שלא פועלים כוחות אלא שסכומם שווה לאפס.
חוק זה ידוע גם כחוק ה"התמדה"- גוף יתמיד בתנועתו כל עוד לא מופעל עליו כוח, או לחילופין ישאר במצב מנוחה כל עוד לא הופעל עליו כוח שיזיז אותו.
 
החוק הראשון של ניוטון הוא למעשה מקרה פרטי של החוק השני.
החוק השני אומר:
"הכוח הפועל על גוף שווה לסכום מכפלת מסת הגוף בתאוצה"; F=ma.
 
כאשר מופעל על גוף כלשהו כוח הוא עובר תאוצה (חיובית או שלילית [=תאוטה]); כאשר אין תאוצה - לא מופעל כוח או ששקול הכוחות שווה לאפס ולכן הגוף ימשיך לנוע באותה מהירות (חוק ראשון).
 
נכון הדבר שבחיי היום-יום לא ניתקל במצב בו "שקול הכוחות שווה לאפס" אך אין זה גורע מנכונות החוק.
ההתמדה של גופים, גם לאחר שהפסקנו להפעיל עליהם כוח, היא דוגמה טובה לחוק הראשון של ניוטון (שהוא כפי שכבר אמרנו, מקרה פרטי של החוק השני):
כאשר אנו זורקים אבן כלפי מעלה היא ממשיכה לנוע מעלה אך מכיוון שכעת פועל עליה כוח אחד בלבד (בקירוב, אם נזניח חיכוך ורוח) היא מאטה עד שהיא נעצרת ואז היא מאיצה כלפי מטה עקב כוח המשיכה.


סר אייזיק ניוטון (התמונה נלקחה מויקיפדיה)

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • פולינה

    החוק הראשון

    השאלה שלי היא מה גורם לאבן לא להמשיך לנוע למעלה החיכוך עם האוויר שמאט את המהירות (a)
    או שזב בעצם כוח המשיכה ואם זה כוח המשיכה אז מדוע בהתחלה כן האבן הצליחה להתגבר על כוח המשיכה ואחר כך היא האיטה ונפלה בחזרה ?

    תודה