נוסח השאלה המלא : האם האוזן יכולה לקלוט בו זמנית שני צלילים (הרי עור התוף רוטט על מנת להעביר את הקול)?

קודם כל, שאלה מעולה.
תוכל לקרוא מעט רקע על האוזן ומרכיביה שיעזור בהבנת התשובה.

אז ככה, לאחר בירורים וביאורים:
עור התוף סוכם את גלי הקול שפוגעים בו. הוא סוכם את התדירויות והאמפליטודות (משרעת) המאפיינות כל צליל. כלומר אם יגיע צליל עם תדירות ואמפליטודה גבוהות, וצליל עם תדירות ואמפליטודה נמוכות עור התוף ירטוט כאילו הגיע צליל עם תדירות ואמפליטודה בינונית.


 באיור השמאלי מתרחשת התאבכות בונה בה הגלים מגיעים בשיא ומחזקים זה את זה.
 באיור הימני מתרחשת התאבכות הורסת בה סכום האמפליטודות שווה לאפס. התאבכות הורסת מתרחשת כאשר שני גלים בעלי אותה אמפליטודה מגיעים במופע הפוך (הפרש מופע של חצי מחזור) מתרחשת התאבכות הורסת שכן גל אחד מגיע בשיא והשני בשפל (שיא שלילי). התמונה לקוחה מויקיפדיה.

 

הפירוק של אותו רטט מתבצע באוזן הפנימית ע"י שבלול האוזן אשר מפרק את כל הצלילים לתדירויות המרכיבות אותם. אזורים מסוימים לאורך הממברנה הבסאלית של תעלת השבלול נעים בהתאם לתדירויות הקול המגיעות אליהם, כך תדירות נמוכה תגרום לתנועה של הממברנה הקרובה לשיא השבלול, בעוד שתדירויות גבוהות יניעו את הממברנה הקרובה לבסיס השבלול.

בכך מתבצעת מעין "התמרת פורייה" מכאנית דרך התהודה. הדמיה מאוד נחמדה לתהליך ניתן לראות בסרטונים של מאגר המדע.
בהמשך המידע המגיע מהקולטנים המכאניים (שמקבלים את המידע מהממברנה הבסאלית של שבלול האוזן) עובר הצלבה עם מידע ויזואלי, למשל הזיכרון בעיבוד המוחי הגבוה יותר (איך נשמעו דברים מסוימים בעבר הרחוק, בעבר המיידי ומה סביר שיקרה בסיטואציה המסוימת שהאדם נמצא בה כעת).

אנקדוטה שנתקלתי בה בדרך וחשבתי שהיא די מגניבה (אם כי לא קשורה):
מסתבר שיש שרירים שאחראיים למתוח את עור התוף.
הם מותחים אותו כשאנחנו בסביבה מאוד רועשת וכך הם בעצם מונעים רעידות חזקות מדי ופגיעה בכל המערכות העדינות (העור והעצמות).
והם גם אחראיים במידת מה לאפקט הקוקטייל: כשאנחנו בסביבה רועשת במידה (noise), השרירים מותחים את עור התוף בצורה כזאת שהוא רגיש יותר לתדרים מסוימים מאשר לאחרים (שמהווים את הרעש). וכך עור התוף פועל כמערכת סינון רעשים ועוזר לנו להתכוונן על צלילים שמעניינים אותנו יותר.
 
מאת: אוה מישור
המחלקה לנוירוביולוגיה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • אור

    הגל עצמו מורכב

    (בואנה כתבתי תגובה מושקעת והיא נמחקה)
    עור התוף לא סוכם גלים, אלא הגל עצמו מורכב
    גל הקול שנוצר ומגיע לאוזן הוא תוצאה / חיבור של כל המקורות /הצלילים ביחד.

    לאוזן יש אכן יכולת לפרק את הגל המורכב לרכיבים פשוטים
    (ההסבר הנפוץ הוא שערות רבות בשבלול, שכל שערה מגיבה לתדירות שונה)

    וכך אפשר לפרק אוסף צלילים שהתחבר לצורת גל מורכבת מאוד. מצורה מורכבת לאוסף רכיבים פשוטים יותר בעלי משמעות.
    אם תסתכל/י בתוכנת עריכת מוסיקה על צורת גל של המוסיקה, יהיה קשה מאוד להבדיל מה יצרה הגיטרה מה התופים ומה הזמר

    אבל המח והאוזן יכולים, אפילו אם הגל יצא מנקודה אחת, מרמקול

    למעשה, גם כאשר שומעים צליל אחד, מכלי נגינה אחד זה בעצם אוסף צלילים (שנקראים צלילים עיליים / אוברטונים)
    לכן הצליל לה בפסנתר נשמע שונה מאשר לה בגיטרה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

  • אור