השאלה המקורית: רציתי לדעת למה יש לי צמרמורת כשאני שומע או רואה שני דברים שמתחככים זה בזה, כמו מתכות או ציפורן ואבן וכדומה? האם זה תופעה שמקורה במוחשי


שי שלום, ותודה על השאלה המעניינת.

רבים מאיתנו חשים צמרמורת בתגובה לקור, אירועים מרגשים ואפילו צלילים מסוימים. מדוע אנו חשים את זה? האם יש הבדל בין צמרמורות שנובעות מגירויים שונים?

מהי צמרמורת?
צמרמורת היא תופעה פיזיולוגית שכוללת רעד בלתי רצוני והזדקרות של השערות (תופעה שמוכרת גם כ"עור ברווז"). היא מתרחשת אצל בעלי חיים בעלי דם חם, למשל יונקים. התופעה יכולה לנבוע מקור, פחד, תגובה לצלילים מסוימים או גירויים רגשיים חזקים.

כאשר ההיפותלמוס, האזור במוח שתפקידו לווסת רבים מהתפקודים החיוניים שלנו, חש שטמפרטורת הגוף יורדת, הוא גורם לרעידות שרירים קצביות שמייצרות חום וזה בדיוק הרעד שמלווה את הצמרמורת. המנגנון אינו מפותח אצל תינוקות ופעוטות, לכן הם חשופים יותר ממבוגרים לירידת טמפרטורת הגוף ולהיפותרמיה.

בנוסף לרעד, בשעת צמרמורת מפעילה מערכת העצבים הסימפתטית, שמכינה את הגוף למצב סכנה ("הילחם או ברח"), רפלקס של כיווץ השרירים שמתוחים בין זקיקי העור לבין השערות שעל העור. זה מה שגורם להזדקרות השערות ול"עור הברווז". גם לתופעה הזאת יש אפקט דומה: הזדקרות השערות יוצרת שכבה מבודדת של אוויר שמונעת איבוד חום. מטרה נוספת שמשרת הרפלקס הזה היא להרתיע גורמים מאיימים: השערות הסומרות יוצרות אשליה שבעל החיים המאוים גדול יותר מכפי שהוא באמת.


עור ברווז| צילום: Shutterstock (ההעתקה אסורה)

צמרמורת ועור ברווז מופיעים לעתים בתגובה לגירויים רגשיים חזקים כמו מוזיקה שנוגעת ללב או זיכרון כלשהו. במקרים האלה הצמרמורת קלה יותר, קצרה יותר וגם נעימה, בניגוד לצמרמורת החולנית.

צלילים מסוימים, כמו חריקת דלת, חריקה של ציפורן או גיר על לוח יכולים גם הם לגרום לצמרמורת. לפי הסברה, הצלילים הצורמים האלה דומים לצלילים שבישרו בעבר על סכנה טבעית ולכן מובנית בנו באופן אבולוציוני תגובה פיזית אליהם והם מפעילים בנו את מערכת העצבים הסימפתטית בדומה לגירויים מפחידים אחרים.

צמרמורת בהיעדר גירויים חיצוניים
יש עדויות נדירות על אנשים שמסוגלים ליצור בכוונה תחילה עור ברווז בלי כל צורך בגירוי חיצוני. גם תרופות שמשפיעות על טמפרטורת הגוף ועל זרימת הדם יכולות לגרום לאותה תופעה – "עור ברווז" הוא למשל אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של יוהימבין, תרופה שמשמשת לטיפול באין אונות, וגם של תהליך הגמילה מסמים אופיאטיים כמו הרואין ("קריז"). גם מצבים פתולוגיים כמו אפילפסיה, גידולי מוח ופגיעה בחוט השדרה באזור ששולט על פעילות המערכת הסימפתטית, יכולים לגרום לצמרמורות.

בומרנג – בחזרה אליך
מדוע לדעתך תופעת הצמרמורת קיימת רק אצל יצורים בעלי דם חם (יונקים ועופות)?

10 תגובות

  • שרה

    אני שואלת אם צמרמורת שגורמת

    אני שואלת אם צמרמורת שגורמת לעצבים כמו נגיעה בי עם עור יבש זה תקין?

  • שמוליק בן שושן

    אני מתכוון לצמרמורת כזאת

    נגיד שאני מדבר עם החברה קורא משו או שהיא אומרת משו חמוד אז זה קורה

  • שרה ורטהימר

    דם חם ודם קר

    לדעתי, בתשובותיכם לתלמידים אין זה ראוי להשתמש במונחים "דם חם" ו"דם קר". אני חושבת שגם בהוראה בחט"ב, ובוודאי בתיכון - נמנעים מהשימוש במונחים אלה. המונחים "חום גוף קבוע / משתנה" יותר מתאימים. (אם לא רוצים להשתמש במונחים הלועזיים). ובאותו עניין: בכתבה (3.2010) , שיש אליה הפניה, על "איך נוצר חום גוף..." כתוב שבעלי "דם קר" בדרך כלל גם יוותרו על מערכות מורכבות הדורשות אנרגיה רבה כמו מוח וכנפיים" - מה עם כל מחלקת החרקים העצומה? (בעלי כנפיים). פרט לכך שהם לא "מוותרים" .... אלא "מותאמים" - אל תעודדו ניסוחים הגורמים לתפיסות שגויות (לאמארקיזם)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןעידו מגן

    מקבל

    שרה שלום, אני מסכים, ואם יורשה גם לי לתקן אותך - יש לומר "טמפרטורת גוף קבועה" ולא "חום גוף קבוע" שכן חום הוא כמות אנרגיה והוא נמדד בג'אולים ואילו טמפרטורה נמדדת במעלות. עם ההערה השניה אני מסכים - גם לזוחלים שהם בעלי דם קר יש מוח. עידו

  • אורי גבעוני

    מסכים

    מסכים עם שרה בעניין המושגים והחשיבות של הניסוח.
    כמורה המלמד ביולוגיה בתיכון התלמידים כל הזמן משתמשים במושגים אלו והם אינם נכונים מדעית - הייתי משתמש במושג טמפ' גוף יציבה (קבועה גם כן אינה נכונה לחלוטין) ומשתנה.

  • שרבל

    אני לא מבין מה ההבדל בין דם חם/קר

    מה ההבדל בין דם חם וקר ?
    אולי אח"כ אדע לענות על הבומירנג :)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןעידו מגן

    תשובה

    שרבל שלום, בעלי דם חם (יונקים ועופות) הם יצורים שיכולים לווסת את טמפרטורת גופם באופן פיסיולוגי - למשל, הגברת זרימת הדם לאברי הגוף כדי לחממו. גם צמרמורת היא מנגנון פיסיולוגי להעלות את טמפרטורת הגוף. לעומת זאת, בעלי דם קר (למשל, זוחלים ודו-חיים) יכולים להתחמם/להתקרר רק בעזרת גורמים חיצוניים, למשל חשיפה לשמש כדי להתחמם או רחצה במים והסתתרות במחילות כדי להימלט מהחום. מקווה שעניתי לך
    עידו

  • שחר ספקטור

    אז רגע לא הסברתם למה חריקות ציפורניים עושים צמרמורת

    אני מניח שזה אמור להיות רפלקס של פחד?
    למרות שזה קורה גם אם אני מתכונן לרעש

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןעידו מגן

    תשובה

    שחר שלום, אכן, מדובר בסוג של רפלקס. אנו מפרשים את החריקה כרעש שמעיד על סכנה, אם כי אני חייב לציין שזה לא הוכח חד-משמעית וגם ציינתי זאת בהסתייגות בכתבה. עידו

  • חם

    אם כן, מדוע מצעקות או רעשים

    אם כן, מדוע מצעקות או רעשים חזקים כגון בלון שמתפוצץ או שאגת אריה לא עוברת בנו צמרמורת כצליל החריקה? האם חריקה על לוח כיתה מפחידה יותר מאשר שאגת אריה או רעשי רקע המסמנים סכנה אמיתית? מדוע אין אנו מצטמררים מייד בכל תחושת פחד?
    אין צורך להכניס את עיניין האבולוציה (הלא ברורה גם כך) בכל נושא שאינכם מבינים ובקיאים בו. בשנים האחרונות אני חש שעניין האבולוציה הפך להיות ברירת מחדל לכל התהיות והתעלומות שמתגלות בשנים האחרונות.