שלום אפי ותודה על השאלה.

ייתכן שכיוונת בשאלתך למסורת החז"לית שלפיה יש תרי"ג (613) מצוות עשה ואל תעשה השקולות כנגד רמ"ח (248) איברים ושס"ה (365) גידים בגוף האדם.

אולם, למעשה קשה לתת מספר קשיח למספר האיברים והגידים הקיימים באדם. בפועל מדובר במספרים גמישים ביותר שתלויים באופן שבו אנו מגדירים מהו איבר ומהו גיד.

על-פי הגדרה מקובלת אחת, איבר הוא אוסף של רקמות שפועלות יחדיו לביצוע תפקיד אחד או יותר. לפי הגדרה זו ניתן למשל להניח שכל עצם, וכל שריר הם איבר יחיד העומד בפני עצמו. במקרה כזה, אם נספור כל עצם ועצם וכל שריר ושריר בגופנו נגיע בקלות לאלף איברים ואף יותר מזה, וכל זה עוד לפני שהבאנו בחשבון איברים שאינם חלק ממערכת השרירים והעצמות.


עצמות כף הרגל של אדם | התמונה לקוחה מוויקיפדיה

באופן דומה ניתן לשאול אם המעי הדק, ששייך למערכת העיכול ומורכב מהתריסריון, מהמעי העיוור ומהמעי העקום, הוא איבר יחיד או בעצם שלושה איברים נפרדים?


המעיים | האיור לקוח מוויקיפדיה

אפשר לפיכך להבין שדי מסובך לתת תשובה מדויקת לשאלתך. אם בכל זאת נידחק לפינה, ניתן למנות כ-60 איברים שונים בגוף האדם. במקרה הזה אנו מתייחסים לאיברים גדולים כמו הטחול, הלב, המוח וכיוצא בזה. לפי המניין הזה, העצמות, השרירים, מערכת כלי הדם ואפילו העור נספרים כולם כאילו היו איבר אחד.

אם נתייחס רק אל העצמות כאיברים (ייתכן שלכך התכוונו חז"ל) נלמד שכתינוק נולד יש לו עם בערך 300-270 עצמות, וכשהוא גדל חלקן מתאחות לעצם אחת. לאדם בוגר יש בממוצע 206 עצמות. מדוע בממוצע? כי גם המספר הזה אינו קבוע ומשתנה מאדם לאדם.

גם לגבי גידים אין לצערי תשובה אחת נכונה. הגיד הוא מיתר חזק העשוי רשת צפופה של סיבי קולגן, ותפקידו לשמש רקמת חיבור בין העצם לשריר. בדרך כלל כל שריר מחובר לעצם בשני גידים ואף יותר. קשה לתת מספר מדויק לכמות הגידים ורקמות החיבור בגוף, משום שהם באים במגוון גדלים וצורות.

סיבוך נוסף נובע מכך שאמנם כל שריר מתקשר לעצם דרך גיד, אולם לעתים הסיבים האלה כה קטנים ודקים עד שאי אפשר להבחין בהם ולהגדיר אותם כגיד. למשל, במקרה של השרירים הבין-צלעיים, שמחוברים לצלעות לכל אורכם, אי אפשר להגדיר במדויק מה מספר הגידים שמחברים את השרירים לעצם – ייתכן שמדובר בגיד אחד גדול, או שמא זו בעצם מערכת של גידים קטנטנים.


גיד אכילס, שמחבר את השרירים לעצם העקב | האיור לקוח מוויקיפדיה

אם נחזור בכל זאת למסורת החז"לית, נוכל לסכם ששס"ה גידים הוא בסך הכול אומדן די סביר למספר הגידים הגדולים הברורים לעין. אולם אם נביא בחשבון את המורכבויות שמנינו למעלה, נגיע למספר שמתקרב לכמה אלפי גידים.

ד"ר אליק צ'פניק
בתר-דוקטורנט, המחלקה לגנטיקה מולקולרית
מכון ויצמן למדע


אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

20 תגובות

  • טובי

    מה הם ה60 אברים כלליים שיש בגוף?

    אשמח לפירוט או לינק למאמר שמפרט את 60 האברים הכלליים שיש בגוף האדם
    תודה רבה

  • שרה

    מ ה זה ההסבר הזה

    אני לומדת לתואר ראשון של bsc . תמיד המרצה ממליצה על אתרים "איכותיים" אבל אני נחרדתי לקריאת ההסבר המגוכח הזה .פשוט אתם לא כמו שעושים ממכם.
    היו עוד כמה הסברים שלאהייתי מרטצה מהם אבל זה כל כך נורא שהייתי חייבת לרשום לכם. אוי ואבוי ללמוד מכם

  • מה משנה לכם השם?

    מוגחך, ממש מגוחך.

    ממש מגוחך שמישהי שעושה תואר ראשון לBSC כותבת עם הרבה שגיאות כתיב. אתם (בעלי התארים) לא כמו שעושים מכם.

  • אוהד ניר

    הערה קטנה על טעות קטנה בטקסט

    בפיסקה האחרונה כתוב: "אם נחזור בכל זאת למסורת החז"לית, נוכל לסכם שרמ"ח גידים הוא בסך הכול אומדן די סביר למספר הגידים הגדולים הברורים לעין".
    אני מניח שהתכוונת לרשום שס"ה גידים ולא רמ"ח גידים...
    יום נפלא.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    אכן - תוקן

    אכן - תוקן

  • אוהד ניר

    תוספות לתגובה

    כמה תוספות:
    1. לגבי ה- 248 איברים, יש במסכת בכורות דף מ"ה עמוד א', מצויין שלאישה יש 4 איברים נוספים ("שני צירים ושני דלתות"), שזה קצת סכמאטי כנראה.
    2. לגבי ה- שס"ה גידים, אין רשימה כזו משום שזה ``מספר טיפולוגי`` בלבד, שנועד בעיקר לצורך המדרש שבו מקשרים בין המצוות לגוף האדם.
    הרמב"ם שהכיר טוב מאוד את גוף האדם ביחס לתקופה שבה הוא חי, ידע את זה, הרמב"ם גם מנה את המצוות, והוא לא היה מוכן לקשר בין המספר 365 למספר הגידים כי הוא ידע שזה לא נכון, ולכן הוא מקשר בין 365 מצוות לא-תעשה לבין מספר הימים בשנת השמש בלבד.
    הנה ציטוט מתוך ההקדמת הרמב"ם לספר המצוות:
    "כל המצות שיכללם ספר התורה אשר נתן לנו האל יתעלה הם תרי''ג מצות, מהן מצות עשה רמ''ח מספר איברי האדם, ומהן מצות לא תעשה שס''ה מספר ימי השנה השמשית. וזה המספר נזכר במצות בתלמוד בסוף גמרא מכות (גמרא מכות כג-ב) אמרו תרי''ג מצות נאמרו לו למשה בסיני, שס''ה כנגד ימות החמה רמ''ח כנגד איבריו של אדם. ואמרו גם כן (תנחומא פרשת תצא) על דרך הדרש, כי היות מצות עשה מספר כל האיברים, כלומר כל אבר ואבר אומר לו עשה בי מצוה, והיות מצות לא תעשה מספר ימי השנה, כלומר כל יום ויום אומר לו לאדם אל תעשה בי עבירה."

  • יאיר

    אין שום הוכחה מדברי הרמב"ם

    אין שום הוכחה מדברי הרמב"ם מכיוון שהוא הכיר את הגמרא בסוף מכות שמדברת על מניין ימות השנה, ולא הכיר את הזוהר שדיבר על שס"ה גידים.

  • גבריאל

    לגבי דברי הרמב״ם שלא כותב שסה גידים

    א. אני חושב שספירת גידים הן בתקופת חז״ל והן בתקופת הרמב״ם - בהתאם לנתונים המדעיים שהיו אז לא הייתה מאוד מסובכת - ולכן, לא נכון להגיד שהרמב״ם ידע וחז״ל לא ידעו.
    הסיבה שהרמב״ם לא כותב ש״ס״זה גידים היא מפני שמאמר חז״ל זה מובא בזוהר, ולעומת זאת ש״ס״זה ימות חמה זה מוזכר בגמרא. הרמב״ם מביא מאמרים מהמדרשים, המשניות והגמראות ולא מהזוהר!!
    הנוסף בדומה לאברים שבגוף האדם כותב האבן עזרא על התורה שאין זה מדוייק שיש רמ״ח מצוות עשה ושס״ה לא תעשה - יש אלפי מצוות - אלא שלפעמים אלו מצוות רוחניות או שהן חלק ממצוות יותר גדולות ולכן לא ראוי למנות אותן. (ככה מובא גם ברמב״ם בהקדמה לספר המצוות בחלק הנקרא שורשים)
    אז למה חז״ל בכל זאת השתמשו במינוחים הללו? מדוע פעם אחת כתבו שסה ימות חמה ופעם אחת שסה גידים? מדוע אמרו חז״ל שיש רמ״ח מצוות עשה ושסה לא תעשה?
    האמת היא שחז״ל רצו להעביר רעיון רוחני ולא לדבר על מושגים גשמיים- הם רצו לדבר על היחס בין הגוף והנשמה על איך המצוות ששיכות לנשמה משתקפות ע״י הגוף שמתאים לנשמה ( אפשר לעיין במהר״ל בספר תפארת ישראל פרק ד ובספר באר הגולה באר שישית - שם מתייחס לרמ״ח ושס״ה וכן לחז״ל בכלל שדיברו על דברים הקשורים לטבע.

  • אוהד ניר

    ד"ר צ'פניק, אתה לא צריך לנחש למה התכוונו חז"ל, יש רשימה מפורטת

    להלן רמ"ח איברים (מסכת אהלות פרק א' משנה ח'):

    http://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%90%D7%94%D7%9...

  • אסנת

    סוג דם O+

    לדעת לגבי סוג הדם שלי מה עליי לאכול ובכלל תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אסנת
    סוג דם O פירושו שאין לך את האנטיגנים A וB דבר האומר שאת יכולה לקבל תרומת דם רק מאנשים עם סוג דם O. + פירושו שיש לך אנטיגן Rh, פירוש הדבר שאת העירוי את יכולה לקבל גם מO מינוס וגם מO פלוס.
    לגבי תזונה, אין שום קשר לסוג הדם.
    כל טוב
    ארז

  • אריה רימר

    יש ע''ז דבור מעניין

    כותב הבן איש חי [ באחד מספריו] שכמות הגידים האלו זה באדם בגיל רגיל אולם בתינוק אז יש גידים במספר שונה ורק כשמתבגר חלק מתאחדים וכ''ו ואז נוצר המספר האמיתי שנקטו חז''ל שכל דבריהם אמת

  • שקר

    ממש לא נכון

    99% מדברי חז"ל הם דברי הבל, טעות או שקר מכוון. הרבה פעמים המציאות הפוכה מדבריהם.

  • אסף

    שטויות

    המס הכי מדוייק שראיתי, אולי גם אדוני נתן גם אומדן ולא שם לב שפעל לפי עקרון חז"ל, על מנת להבהיר רעיון רוחני? במקרה שלך, הרעיון הוא "שכל דברים חז"ל הם הבהל טעות או שקר מכוון" ובמקרה שלהם, "שיש קשר בין איבריו של האדם למצוות". ההבדל הדק.

  • אוהד ניר

  • שקר

    בסיס הנתונים הוא

    התנ"ך והגמרא.

  • שרה

    לא נכון

    בסיס הנתונים פה הוא בלבול והזיות

  • שחר

    הבהרה?

    אני יודע שמספר עצמות בית-החזה יכול להשתנות מאנשים מסוימים מ-12 ל-13. ואני יודע שביד יכולה העצם המחברת את היד למרפק להיות מורכבת מ-2 עצמות או מעצם אחת אצל אנשים שונים. האם הדבר נכון?

  • אליק צפניק

    תשובה לשחר

    שחר - אתה צודק לגמרי. במקרים נדירים (1 ל-500 בני אדם) ישנה צלע נוספת, 13 במספר, אשר נקראת צלע סרביקלית (או 'צלע צוואר'). היא קרואה כך משום שהיא נובעת מהחוליה הסרביקלית - ובעצם ממוקמת ממש מעל הצלע הראשונה. במקרים נדירים אף יותר ישנו צמד צלעות כאלה. כמו כן ישנן עוד אנומליות של מספר העצמות - למשל ואריאציה במספר חוליות עמוד השדרה היא יחסית נפוצה באוכלוסיה. לסיכום, מספר העצמות באדם אינו קבוע ומשתנה מאדם לרעהו.

  • אורלי

    שלום אליק,

    שלום אליק,
    יש לי שאלה לגבי מספר העצמות. נכתב שנולדים עם כ-270 ועם הגיל הן מתאחות ונותרים עם כ- 206 עצמות.
    אילו עצמות בגוף הן אלו שעוברות איחוי מלבד עצמות הגולגולת?
    תודה רבה