נוסח השאלה המלא: ברצוני לדעת היכן החומר אנדרוסטנדיאון מיוצר בגוף והיכן הוא מופרש מהגוף מה תפקידו?

אנדרוסטנדיון (Androstenedione) הינו הורמון סטרואידי בעל השפעה אנדרוגנית (אנדרוגנים = הורמוני מין זכריים) חלשה על הגוף; על השפעת הורמוני המין ניתן לקרוא בכתבה על הסיבות לכך שגברים שעירים מנשים. תפקידו המרכזי של האנדרוסטנדיון הוא כאבן בניין לסינטזה של טסטוסטרון ואסטרוגן. ההורמון מיוצר בנקבות ובזכרים בבלוטת יותרת הכליה (בלוטת האדרנל) ובגונדות. (גונדות הם האיברים המייצרים את תאי המין, הגונדות של הנקבות הן השחלות ושל הזכרים הם האשכים).

בנקבות, החלק החיצוני של בלוטת יותרת הכליה (הקורטקס) והשחלות, מייצרות ומפרישות אנדרוסטנדיון למחזור הדם. אנדרוסטנדיון זה מהווה המקור לחצי מכמות הטסטוסטרון (כן, גם בנקבות קיים טסטוסטרון) וכמעט לכל האסטרון (שייהפך לאסטרוגן ואסטרדיול, הורמוני המין הנקביים). בזכרים, האשכים מייצרים כמות גדולה של אנדרוסטנדיון אך משחררים רק מעט ממנו למחזור הדם. רוב האנדרוסטנדיון המיוצר באשכים מומר לטסטוסטרון, ורק אז מופרש אל הדם. כאמור, גם בזכרים קורטקס בלוטת יותרת הכליה מייצר אנדרוסטנדיון, אבל כמותו הינה זניחה.

אחת ההשפעות האנדרוגניות (של הורמוני המין הזכריים) היא הגברה של בניית שרירים. מסיבה זו, נטילת אנדרוסטנדיון הייתה מקובלת בעבר בקרב ספורטאים תחרותיים, במיוחד לאחר שנאסרה נטילה ישירה של טסטוסטרון. מאחר ובזכרים רוב האנדרוסטנדיון בגוף משמש כחומר מוצא לייצור טסטוסטרון, נטילתו אפשרה באופן עקיף את העלאת רמות הטסטוסטרון. כיום גם השימוש באנדרוסטנדיון הינו בלתי חוקי ונאסר ע"י כל איגודי הספורט בעולם. שימוש בסטרואידים אלו במינונים גבוהים ולאורך זמן עלול להזיק לבריאות האדם ולגרום בין היתר להפרעה במערכת הרבייה, להוביל לאימפוטנציה (אין אונות), ירידה בכמות הזרע המיוצר באשכים עד כדי עקרות משנית והתכווצות גודל האשכים.


תמצית עקרונות הייצור והתיפקוד של אנדרוסטנדיון בזכרים ונקבות.

הכולסטרול הוא חומר המוצא לייצור אנדרוסטנדיון (כפי שנכון לגבי כלל ההורמונים הסטרואידים). תהליכי הייצור (מטבוליזם) מבוססים על שרשרת של פעולות המרה המואצות על ידי אנזימים. בתוך כך, קיימים (לרוב בכמות קטנה) מספר רב של תוצרי ביניים סטרואידיים, במהלך המרתו של הכולסטרול לאנדרוסטנדין. כפי שצוין, למעשה גם האנדרוסטנדיון הוא תוצר ביניים מטבולי, המומר על ידי האנזים האחרון במסלול מטבולי זה לטסטוסטרון (שם האנזים הוא 17β hydroxysteroid dehydrogenase).

מאת: דניאל בן הלוי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

התשובה נכתבה בשיתוף עם אחותי, שירה בן הלוי, שהינה וטרינרית.

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות